Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Krampen in beide benen

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 28 apr 2015 09:03

superrose schreef:Alan, dat is giswerk van die hartslag, tenzij je haar zones kent!
Daarom zegt er hij toch ook het volgende bij:
Alan Smeets schreef:losrijden op een rustige duur intensiteit.
en
Alan Smeets schreef:Fiets maar alsof je met een gezin een ijsje ergens gaat eten.
Lijkt mij duidelijke boodschap: Fietsen met zeer lage intensiteit. En dat Alan daar vanuit zijn ervaring een hartslag van <130 bij noemt, zonder de persoon te kennen is m.i. niets mis mee.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 28 apr 2015 15:56

Heb vandaag in de sportschool getraind omdat het me buiten te koud was. Een beetje buikspieroefeningen en core stability. Dan nog 45 min. spinning gedaan via de video. Ging heek goed. Daarna meteen een eiwitshake gedronken en tijdens de spinning 750 ml water aangelengd met Isostar. Wat ik wel altijd naar de spinning training doe is rek en strekoefeningen en als ik zo fiets vergeet ik dit meestal. Misschien ligt het ook daaran dat ik beter naar een tochtje op de racer meteen thuis een paar oefeningen moet doen.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8472
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 apr 2015 20:45

Maar je bent met spinnen waarschijnlijk weer nagenoeg tot het gaatje gegaan?

Gebruikersavatar
Campionissimo
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 apr 2015 21:50

Gebruikersavatar Campionissimo 28 apr 2015 20:54

Mijn tip zou zijn: Doe eens 1 a 2 weken helemaal niets. En begin dan opnieuw, en iets rustiger deze keer. Langzaamaan kun je dat wel weer uitbouwen.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 28 apr 2015 21:56

@Jans niet helemaal tot het gaatje hoor en het voelde goed.
@Campionissimo als ik 1 a 2 weken niets doe gaat mijn conditie te ver achteruit en mijn snelheid die is nu al nog niet zo denderend maar 24 km gemiddeld en dit wil ik omhoog hebben. Dus ga ik daarvoor trainen. Als ik hier op het forum lees wat jullie gemiddelde is dan moet ik nog heel veel oefenen.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8472
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 apr 2015 22:09

@Sweety Je realiseert het je niet, maar je conditie gaat helemaal niet zo snel achteruit. Als je vandaag of morgen even helemaal niet meer kunt sporten, is de schade, in jouw opinie, helemaal niet meer te overzien. Maar ik denk niet dat het zin heeft het je nog vaker te vertellen. Het zit in je hoofd dat je niet minder mag doen, en wat er hier ook, goed bedoeld, aangedragen wordt, je zult toch doen wat je in je hoofd voelt. Je "moet" iedere dag iets doen, omdat het "anders helemaal nooit goed komt". Ik hoop van harte dat het je niet opbreekt, maar ik heb er een zwaar hoofd in.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 28 apr 2015 22:20

Sweety2008 schreef:mijn snelheid die is nu al nog niet zo denderend maar 24 km gemiddeld en dit wil ik omhoog hebben. Dus ga ik daarvoor trainen. Als ik hier op het forum lees wat jullie gemiddelde is dan moet ik nog heel veel oefenen.
Dat zijn of:
- goedgetrainde mannen of mannen de helft van onze leeftijd
- opscheppers die maar wat kletsen

In beide gevallen heeft geen zin om dat als leidraad te nemen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8472
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 apr 2015 22:33

TumTumTum schreef:
Sweety2008 schreef:mijn snelheid die is nu al nog niet zo denderend maar 24 km gemiddeld en dit wil ik omhoog hebben. Dus ga ik daarvoor trainen. Als ik hier op het forum lees wat jullie gemiddelde is dan moet ik nog heel veel oefenen.
Dat zijn of:
- goedgetrainde mannen of mannen de helft van onze leeftijd
- opscheppers die maar wat kletsen

In beide gevallen heeft geen zin om dat als leidraad te nemen.
Gelukkig te lezen dat je je daar niet meer aan spiegelt. Gewoon genieten van wat jezelf doet, of dat nu 24 of 28 gemiddeld is, je eigen prestatie is daar niet minder om.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 29 apr 2015 01:19

Wat tumtumtum zegt, of de jonge getrainde kerel die ook nog eens opschept! Of laat ik het zo zeggen, de betere rit als de norm presenteren, maar onderwijl was het overal een pr als je doorzoomt op strava url). Op dit forum tref je ook nog echte renners aan, of kerels die een tocht van 300km nog altijd een rondje noemen. Dus pas op waar je je mee wil vergelijken.

Ik herinnerde me die post van je nog sweety, maar 24 gemiddeld is gewoon al meer dan prima. Nogmaals, ik herken al je symptomen 1 op 1 en ook voor mij blijft dit een valkuil maar doe alsjeblieft af en toe wat rustiger aan.
Afbeelding

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 29 apr 2015 06:47

Sweety, wat jammer dat je het gevoel hebt dat je conditie zo snel achteruit kan gaan. Juist door iets minder hard te trainen en iets meer rust te nemen word je beter. Het is niet alleen hard trainen, juist afwisselen, dan is je basis veel beter.

Ik wil ook graag hard kunnen fietsen. Toch rij ik 1x in de week hard en doe voor de rest heel rustig op lage hartslag. Het is even wennen, maar ik heb me laten vertellen dat het goed is. Mijn conditie gaat vooruit en ik merk dat mijn snelheid op lage hartslag rustig omhoog gaat. En iedere maand neem ik een week wat extra rust.

Ik fiets pas sinds 2011. Heb zaterdag 300km gereden met een gemiddelde van nog net geen 24 (in mijn eentje). En ik ben trots op mijn snelheid ☺. In een groep ligt het gemiddelde echt wel wat hoger. Gemiddelde zegt zo weinig, groep, wind, kou, heuvels, afstand, allemaal factoren die je gemiddelde bepalen.

Probeer je snelheid los te laten, neem voldoende rust en zorg voor een goede basis op lage snelheid. En dan kan je echt af en toe hard knallen.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 29 apr 2015 06:56

Ik heb overigens ook een periode kramp gehad, vooral mijn 1e jaar lange afstanden. Zo'n vervelende kramp die er 's ochtends ineens in kwam. Ik doe niet aan pilletjes en poedertjes, maar heb wat extra calcium genomen (gewoon melk). Het is ook weer over gegaan en heb ik daarna geen last meer van gehad.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 29 apr 2015 10:27

Dit is een erg interessant artikel over sport gerelateerde kramp, vochtinname en alle andere meuk die we innemen om kramp te voorkomen, (spoiler: het helpt allemaal zo goed als niks)
http://sportsscientists.com/2007/11/mus ... ps-part-i/

Plaats reactie