Voordeel is wel dat je geen vliegen meer inslikt

Fiets Magazine nr. 5-2025 (incl. de zomer special) is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Corniel schreef:Het meest veilig is het als we allemaal lopend naar het treinstation gaan daar instappen, en vervolgens weer lopend naar onze eindbestemming...
Volgens mij nog niet genoemd, maar er spelen twee totaal verschillende zaken bij wielrennen, die niet noodzakelijkerwijze veel met elkaar te maken hebben, maar wel door elkaar heen genoemd worden.
Wielrenners beoefenen hun sport voor een groot gedeelte als onderdeel van het verkeer (al was het maar voor training). Wielrenners zijn een kwetsbare verkeersdeelnemer, die vaak door medeweggebruikers over het hoofd worden gezien. Inrichting van de publieke ruimte is een andere grote factor.
Bij de wedstrijdsport spelen andere zaken: De hoge snelheden die worden behaald op de racefiets maken dat elke fout potentieel gevaarlijk is: Een val bij 45 km/u in een peloton zorgt als snel voor letsel. Een val in een afdaling ook. Ook het zo dicht op elkaar fietsen heeft veiligheidsrisico's.
De risico's van de wedstrijdsport horen er bij. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Natuurlijk mag op dat vlak verwacht worden dat organisatoren het niet 'te bont' maken, maar een renner kiest er zelf voor om op te stappen.
fietspraat schreef:Veel op dit topic geposte ideeen zijn niet of nauwelijk uitvoerbaar. Weer andere ideeen zijn totale BS. Bijvoorbeeld het verbieden van Carbon. Een goede carbon fiets is net zo veilig als aluminium of voor mijn part staal.
dmmdzm schreef:Integraal helm lijkt me zo lastig met eten en drinken...
Voordeel is wel dat je geen vliegen meer inslikt
Niklas2 schreef:Het overlijden van Weylandt maar ook het overlijden van Senna (F1) heeft te maken met het in een extreem korte tijd (0 sec) van hoge snelheid tot volledige stilstand komen. Je lichaam krijgt dan een te heftige schok (in beide gevallen op het hoofd) waardoor de interne onderdelen te heftig doorelkaar worden geschud om het te kunnen overleven. Er knakt, kneust en breekt dan van alles inwendig af. Het zijn niet zozeer de uitwendige verwondingen maar wel de inwendige verwondingen die fataal zijn. De meeste van bovenstaande tips zijn gericht op het tegengaan van uitwendige verwondingen (vizier, kinbeugel).
Een veilge helm bij hoge snelheden moet juist de plotsklapse schok zoveel mogelijk absorberen, waardoor deze niet/nauwelijks wordt doorgegeven aan het hoofd. Iets met kreukelzones zou ideaal zijn, maar zal zeer waarschijnlijk tot een groot volume van de helm leiden.