Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

wat te drinken en eten?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 24 aug 2014 18:57

Alan Smeets schreef:
Drinken is van teveel factoren afhankelijk. Water is voldoende, maar heeft bij grotere hoeveel heden ook een diuretisch effect.
Maar daarvoor moet je wel héél veel drinken, gedurende langere tijd. Ik neem ten minste aan dat je doelt op het verlies van osmolaliteit in het niermerg? Anders ben ik wel benieuwd naar het mechanisme en je bron.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 24 aug 2014 19:46

@Vicenza

Water alleen werkt altijd diuretisch. Van water moet je sneller plassen. Of het nu koffie, thee of bier is. Dat heeft inderdaad met de osmolaliteit in het lichaam te maken. Daarom raadt men aan om een mespuntje zout op een liter toe te voegen tijdens het sporten.

Tijdens het sporten verlies je vocht door zweet, ademhaling en plassen. Als je dit met water aanvult, dus de concentratie zout in je lichaam verdunt, moet je ook weer eerder plassen. Je verliest dan weer extra vocht.

Dit verdunnen kan zelfs heel gevaarlijk zijn. Tijdens marathons of wandeltochten worden mensen geadviseerd goed te drinken, onbedoeld gaan ze dan overdrinken, terwijl ze eigenlijk niet zo heel veel drinken.

Dat is ook de reden waarom ik geen persoonlijk advies wil geven op een forum. Het zullen altijd algemene richtlijnen zijn.

Als je thuis bent en je niet uitgedroogd bent, urine niet donker, dan moet je maar eens een halve liter water in een keer drinken. Doe dit nadat je geplast hebt. Vervolgens kijk je naar de tijd dat je weer naar de wc moet. Een dag later doe je dit nog eens, maar dan eet je wat zoute chips of pretzels bij het water. Kijk dan eens naar het verschil.

Als je in bed ligt en een slok water gaat drinken en niet kunt slapen en nog eens een slok pakt, dan blijf je lopen naar de wc en ook steeds een slok water pakken omdat je dorst hebt. Sportdrank werkt zo bijvoorbeeld beter tegen een kater.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 24 aug 2014 20:50

Dat klopt, maar dat is geen 'diuretisch effect', dat zou suggereren dat je meer gaat uitplassen dan dat je inneemt. Voor de meeste mensen is een tekort aan zout niet zo'n reeel risico, in ons dieet eten we vaak al te veel zout. Dat je het water beter vasthoudt met extra zout bestrijd ik zeker niet, maar of dat nodig is, is de vraag.

Het toevoegen van zout aan water tijdens het sporten heeft veel meer te maken met de efficientere opname in de darm, dan het vasthouden van vocht. Nog beter voor de opname ORS zijn, omdat je dan van een hele efficiente (water-glucose-zout) transporter gebruik kan maken. Pas tijdens langere inspanningen (>3u) is het verstandig ook wat extra zout in te nemen. Het lichaam is erg goed in het vasthouden van zout, zowel in de nieren als tijdens zweten. Als je zweet, verlies je namelijk in relatieve zin meer water dan zout, in tegenstelling tot wat een hoop mensen denken, de osmolaliteit van het plasma stijgt dus! Je vergeet dus in je tweede alinea dat het vocht allereerst verloren is (concentratie zout wordt wat te hoog), en dat je dat dan aanvult. Pas als je ondervult raakt door het zweten kom je in de problemen.

Er bestaat inderdaad 'exercise associated hyponatremia', maar dat ligt vrij ingewikkeld, en ligt niet alleen aan teveel drinken van water (of zelfs hypotone sportdranken). Men zou tot 1-1,5 liter per uur moeten kunnen drinken tijdens hevige inspanning zonder grote problemen. NB ik raad dat niet aan! Je moet drinken als je dorst hebt, niet preventief.

Maar dit leidt allemaal een beetje af van het begin van deze discussie; water is niet diuretisch, als je puur water drinkt, plas je net zoveel (minus zweet etc) als dat je inneemt, ben je ondervult, plas je minder dan je inneemt.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 24 aug 2014 22:06

@vicenza, jouw bevindingen zijn precies tegenovergesteld.

Zout is de voornaamste electroliet die je door te zweten verliest, wanneer je langdurig en stevig zweet kun je een substantiële hoeveelheid zout verliezen. Dit gebeurd zeker bij mensen met een hoge concentratie zout in het zweet. Een studie onder team sporters in warme omstandigheden toont aan dat spelers 7 of meer gram zout (sodium chloride) verliezen in een sessie (Maughan et al 2004; Shirreffs et al 2005)

Hoewel ons Westers dieet over het algemeen gekenmerkt wordt door een overmatig zout gebruik, hebben atleten die dergelijke hoeveelheden zout verliezen baat bij strategieën om actief extra zout in te nemen (Bergerson 2003). Zelfs als er geen substantiële hoeveelheden zout worden verloren en uiteindelijk door de voeding wordt aangevuld, zijn er goede redenen om zout toe te voegen aan rehydratie dranken en snacks.

Als water wordt ingenomen tijdens dehydratie, wordt de plasma osmolaliteit en het zoutgehalte verdund, dit resulteerd in een verhoogde diuresis en dorst (Nose et al. 1988) hij vergeleek rehydratie d.m.v. water met een zout capsule en water met een placebo capsule. Water met zout resulteerde in een snellere rehydratie dan water alleen, door een grotere vrijwillige inname en lagere urine output.

(Uit clinical sports nutrition louise burke)

Hyponatremia komt vaker voor dan je denkt. Ik zie even snel een artikel op pub med die spreekt van 0-18 % in verschillende marathons. Deze conditie was alleen niet altijd zeer slecht. Hoe vaak komt het wel niet voor dat iemand na het sporten veel dorst heeft en flink wat water naar binnen giet, veel zout is verloren en onderweg ookal het nodige heeft gedronken?

Drinken als je dorst hebt wordt door Noakes voorgesteld in zijn boek Waterlogged, hij zegt dat veel onderzoek betaald is door de grote frisdrank producenten. Hij gebruikt argumenten dat serieuze dehydratie het gewicht van de sporter verlaagt en dat hij daardoor beter presteerd. Echter er is gedegen onderzoek dat aantoont dat je bij een vochtverlies van 2% lichaamsgewicht je duur prestaties al aanzienelijk afnemen. ( deze onderzoeken zijn niet gesponsort).

Voor de gewone fietser, en dus terugkomend op dit topic, kan ik hen geen specifiek advies geven. Op kortere ritten kan water voldoende zijn, bij warmere temperaturen kan ik een mespuntje zout op een liter aanbevelen, of eet wat pretsels of chips onderweg. Siroop kan ook vermengd worden met water, maar let dan ook op de koolhydraten. Team Sky gebruikt ook verdund annanas sap.

Ik ben "performance nutritionist/ sports nutritionist" haha. In Nederland wordt dat niet echt erkend. En bewegingswetenschapper;) Ik heb me al ergens op het forum voorgesteld. Vicenza, wat doe jij, want je hebt er duidelijk al eens van gehoord;)

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 24 aug 2014 22:52

Osmolaliteit is mol/kg en osmolariteit is mol/liter. Voor degene die, net als ik zelf, nog nooit van osmolaliteit hadden gehoord. Ik las 30 keer osmolariteit voordat ik die 'L' zag.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 24 aug 2014 23:26

Dankje Bve, dat is echt onbewust gebeurd. Voor water maakt het dus geen verschil. *voor plasma is osmolariteit beter* Er* heeft ook osmolariteit gestaan. Wel leuk dat er toch meer mensen dit volgen:)

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 25 aug 2014 03:57

@ Alan, ik stuur je even een PB ten aanzien van mijn bezigheden buiten mijn amechtige pogingen om mij voort te bewegen op de fiets.

Overigens vind ik je bijdragen een verrijking voor het forum, en lees ik ze met veel plezier! Ik denk ook dat we het meer met elkaar eens zijn dan je denkt ;)

Er is inderdaad een grote variatie in de hoeveelheid natrium in het zweet dat mensen produceren, maar grosso modo is dit ongeveer 40 mmol/l. Dat is lager dan de concentratie in het bloed (140 mmol/l).
De studies die je aanhaalt van Maughan en Shirreffs zijn correct, maar ik denk niet dat je de intensiteit van trainen van premier league spelers kan vergelijken met die van de fietstochten van de meeste bezoekers van dit forum. 7 gram natrium chloride verliezen komt overeen met 2,75 gram natrium, in het gemiddelde Westerse dieet krijgen we 3,6 gram natrium per dag binnen (Powles, BMJ, 2013). Uiteraard verlies je ook nog e.e.a. met de urine, maar indien nodig kan dat ernstig beperkt worden.
De studie van Bergerson kan ik helaas niet terugvinden? Maar als ik je samenvatting daarvan lees, lijkt ook daar bij te gelden dat dat over atleten gaat, die doorgaans veel bewuster eten etc. Waar ik bang voor ben is dat lezers hier té veel zout gaan innemen, met alle schadelijke effecten op bloeddruk en de nieren als gevolg. Een mespuntje is al ongeveer een gram.

Het interessante is dat als je gedehydreerd bent (hypovolemisch), het hormoon ADH (anti-diuretisch hormoon) er voor zorgt dat er minder water uitgescheiden wordt. Dus als je dusdanig veel zweet dat je hypovolemisch wordt, is alleen water drinken inderdaad contraproductief op je plasma natrium, je plast dan immers het water niet meer uit. In dat geval zou je bouillon oid moeten drinken. Echter, tijdens de studie die je aanhaalt mbt hyponatriemie tijdens de Boston marathon (Almond, NEJM, 2005), werd drinken agressief gepromoot, 71% van de deelnemers die hyponatriemie ontwikkelde was zwaarder aan de eindmeet dan vooraf! Ze hadden dus té veel gedronken. In Davis, J Emerg Med, 2001, gaven degenen die hyponatriemie hadden ontwikkeld allemaal aan 'zoveel mogelijk' te hebben gedronken. Daartegenover beschrijft Reid (Clin J Sport Med, 2004) dat tijdens de Christchurch marathon, drinken niet agressief werd gepromoot, met minder drinkstations, en was er géén hyponatriemie in 134 alle deelnemers.

Als je ook iets eet onderweg, zit daar doorgaans ook al natrium in, ik heb hier even een mueslibar gepakt, daar wordt op de verpakking aangegeven dat er 150 mg natrium inzit, in een plak ontbijtkoek ongeveer hetzelfde. En je hebt dus ook nog het een en ander aan boord. Ik ben het met je eens dat als je in warme temperaturen langdurig gaat sporten een klein beetje extra zout verstandig is, zeker als je het niet gewend bent, maar dat daar moeilijk een algemeen advies over te geven is. Als iemand in Nederland tijdens normale omstandigheden een uur of twee gaat fietsen zou ik me door de bank genomen geen zorgen maken over een zouttekort.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 25 aug 2014 10:25

We gaan nu heel erg diep op deze materie in, maar ondanks dat blijft het interessant voor de gemiddelde fietser op dit form. Het gaat er namelijk om wat je het beste kunt drinken tijdens het sporten.

Vicenza en ik bekijken dit allebei vanuit een andere invalshoek. Ik kijk vanuit het oogpunt sport prestatie en herstel. Een aantal forum leden traint voor wedstrijden/criteriums, anderen voor cyclo's en weer anderen om bijvoorbeeld gewicht te verliezen. Voor de wedstrijd sporters, ookal zijn het maar de lokale club wedstrijden, is het duidelijk dat zij optimaal willen presteren en herstellen. Als je bijvoorbeeld de Marmotte gereden hebt wil je waarschijnlijk de dag erna ook de bergen in trekken. Ook hiervoor wil je optimaal presteren en herstellen.

Vicenza daarentegen weet dat een hogere zoutinname ook een keerzijde heeft en slecht voor de gezondheid kan zijn. Maar stelt ook dat sporters misschien bewuster eten.

Als ik op het forum zoal hoor met welke hartslagen duurtrainingen worden afgewerkt, wordt er toch wel intensief gesport. Ik denk dat de training van meerdere forumleden niet onder hoeft te doen aan een training van een Premier League voetballer. Maar ook onder de wedstrijd sporters, en fietser die een cyclo rijden komt overgewicht en hoge bloeddruk voor.

Het is dus heel moeilijk om een algemeen advies te geven. Als organisator van een evenement (1 tot een paar dagen) zou ik altijd voor spordrank kiezen.

Als ik nu even naar de praktijk kijk en ik willekeurig Isostar "Hydrate & Perform" als voorbeeld gebruik, dan zit daar per bidon van 500ml 0,3 gram zout in en 35 gram koolhydraten. Bij tochten tot anderhalf-twee uur heb je dit zeker niet nodig. Dan kun je zelfs gewicht erbij krijgen van het fietsen. Bij hogere temperaturen kun je best veel vocht verliezen, dan zijn twee bidons in een uur/anderhalf uur ook niet veel. Ik heb bijvoorbeeld amateurs in wedstrijden van anderhalf uur 4-5 bidonnen zien drinken om uiteindelijk nog gewicht te zijn verloren na aankomst. Als je dan alleen water drinkt, loop je weer tegen mijn problemen op.

Je zult dus echt per individu moeten kijken wat hij of zij zou moeten drinken tijdens het sporten.

De conditie van hyponatremia komt volgens mij vaker voor dan je denkt. Ik denk dat veel EHBO posten en misschien zelfs ambulance personeel (in die laatste groep kan ik me vergissen) niet zo heel bekend zijn met deze conditie. Vaak zijn het slechts milde vormen en wordt het flauwvallen in verband gebracht met de hitte. Ik denk dat deze sitauatie vaak onbewust goed wordt opgelost door iets te eten (waar vaak zout in zit) of iets te drinken (waar zout in zit).

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8661
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 aug 2014 11:01

Interessant onderwerp,maare dit doet me ook denken aan foto's waar de renners met tube's om de nek een pot bier drinken tijdens de tour die zelfs veel meer kilometers per dag maakten op heel ander soort fietsen dan waar we nu mee rijden.

P.s ik doe 1 flinke schep maltodextrine en 1 schep isostar poeder in de bidon en eet per 1,5- 2 uur een Maxim reep wanneer ik stevig door fiets.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 25 aug 2014 16:26

Alan Smeets schreef:Dankje Bve, dat is echt onbewust gebeurd. Voor water maakt het dus geen verschil. *voor plasma is osmolariteit beter* Er* heeft ook osmolariteit gestaan. Wel leuk dat er toch meer mensen dit volgen:)
Osmolaliteit vind ik dan weer bijzonder mooi vergeleken met osmolariteit (waar ik vroeger bij scheikunde van heb gehoord). Een hoeveelheid per kg is veel preciezer dan per liter, als je gaat variëren met druk en temperatuur.
Verder interessant topic dat ik blijf volgen!

Dennis.
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mar 2014 21:17

Dennis. 16 sep 2014 14:24

Iemand ervaring met Maxim Hypotonic Sportdrank? Vandaag voor het eerst gebruikt en ben er zelf wel tevreden over maar kan tussen de oren zitten natuurlijk. Kan maar weinig echt feiten/resultaten vinden op het net hierover.

Rit van bijna 3 uur gemaakt en neem dan 1,5 liter water mee. 750ml water met een mespuntje zout en 750ml Maxim sportdrank met daarbij nog een Maxim Energy Bar tegen de honger omdat ik altijd net voor het 2 uur punt een hiongergevoiel krijg. Vandaag geen last van gehad. Kan deze troep kwaad of is dit prima zo?

Corny121
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
Locatie: Zoetermeer

Corny121 16 sep 2014 16:39

Alan Smeets schreef:
De conditie van hyponatremia komt volgens mij vaker voor dan je denkt. Ik denk dat veel EHBO posten en misschien zelfs ambulance personeel (in die laatste groep kan ik me vergissen) niet zo heel bekend zijn met deze conditie. Vaak zijn het slechts milde vormen en wordt het flauwvallen in verband gebracht met de hitte .
Wat betreft het ambulance personeel, ik ben er daar 1 van, die zijn zeker niet zo heel bekend met deze conditie. Vooral omdat het in de acute setting op straat waar wij werken niet van het allergrootste belang is. Het waarom van het flauw vallen kan een (flink) aantal redenen hebben, maar wij kunnen niet al die redenen achterhalen/oplossen. Hitte, lage bloeddruk, lage bloedsuiker en dat soort dingen zijn door ons prima te achterhalen en daar hebben we spullen voor. Voor bovenstaande aandoening hebben wij dat ook wel, maar het zit niet in de hoek die wij op straat direct kunnen onderkennen. Mits situatie niet bijtrekt, en zoals aangegeven kan het in de meeste milde gevallen zo bijtrekken, wordt een patient vervoert naar een ziekenhuis waar ze doormiddel van bloedonderzoek zo de oorzaak hebben en actie kunnen ondernemen.
#HoeMoeilijkKanHetZijn

Plaats reactie