Hierbij mijn verslag van het Alpenbrevet 2014, mijn eerste...maar zeker niet de laatste!
Zaterdag, 23 augustus 2014, 04:30 uur…..
De eerste vroege vogels beginnen met opstaan, in het matratzenlager in Meiringen.Gisteravond om 22:00 plat gegaan en toch wel redelijk kunnen slapen.Nog 2 uurtjes en ik kan beginnen aan mijn 1e Alpenbrevet; 135 km en 3875 hoogtemeters wachten op mij.Snel aankleden, maar wat voor weer wordt het? Als ik om mij heen kijk, zie ik de meesten voor warme kleding kiezen, dus in ieder geval iets met lange mouwen aantrekken.
6:30 uur: snel mijn plekje ingenomen in het startvak voor renners die 16 km/u denken te rijden. Iemand staat mij aan te gapen en naar mijn fiets te staren...“zeg eens, die naam van jou en een Zwitserse vlag op je startnummer....klopt dat wel?“ Leuk die verwarring.6:47 eindelijk kunnen we van start en een lichte opwinding maakt zich van mij meester. Hoe zal het gaan? Je hebt er geen idee van, wat je moet verwachten.
De aanloop naar de Grimselpas, gaat in een lekker tempo en als we Guttanen voorbij zijn en de klim naar de Grimsel begint, is de grote drukte voorbij en rijden we in kleine groepjes lekker door.Het gevoel is goed, maar halverwege de klim begint het dicht te trekken. Geen enkel zicht meer op de omgeving, terwijl je weet, hoe mooi het hier kan zijn. Dan een bord van de koffiesponsor! Nog 10 km te gaan en daar staat een vers, heet bakkie espresso op mij te wachten. Dat zal een mens goed doen bij deze koude, maar helaas, geen koffietentje gezien. Alleen mist, mist en nog eens mist. Boven op de Grimsel staan vrijwillgers klaar, om mij de verzorgingspost te wijzen. De Alphoornblazers proberen de sfeer er in te brengen, maar ik heb het hier al snel gezien. 3 Graden is geen pretje om stil te staan. Snel buffel ik een paar energierepen en stukken chocolade naar binnen en geniet van een paar bekers warme bouillon. Snel afdalen naar Gletsch is het devies en zowaar breekt er een zonnetje door als de eerste 200 meter afdaling gedaan is. Zou het dan toch nog goedkomen? Lekker even de benen stilhouden en genieten van de „warmte“.
Na 3:31 uur nemen we, in Gletsch afscheid van de Gold- en Platinatourrijders, want ik ga linksaf. Op naar de Furka. 2 Duitsers komen in mijn wiel en vragen of ze mee op kunnen rijden. Uiteraard! Met z’n drieen stampen we lekker omhoog, maar kopwerk wordt aan mij overgelaten. Na een kleine anderhalf uur sta ik boven op de Furka en geniet van het, toch nog beperkte, uitzicht. Iedereen wil graag even op de foto bij het Furkabord, maar daarna snel door naar Andermatt, de volgende post met eten en drinken. Donkere wolken pakken zich samen en de wind trekt behoorlijk aan. De afdaling van de Furka gaat in een rap tempo en dan nog even doorharken van Realp tot Andermatt. Na 5:36 uur kan hier het bunkeren weer beginnen en zolang het droog is, kan er zowaar even gezeten worden.
Ik laat Andermatt snel achter mij en dan begrijp ik waarom de organisatie het stuk tot Wassen geneutraliseerd heeft. Ik laveer zo goed als het gaat, tussen al het dampende auto’s door, want het is hier de ene na de andere baustelle en vol met auto’s die de file voor de tunnel vermijden willen. Van de regen in de drup dus...
Pas 45 minuten later kom ik in Wassen aan, een stukje, waar je normaal 15 minuten voor nodig hebt.Nu nog even op de tanden bijten voor de Sustenpas, die zich direct in Wassen doet gelden. Het is inmiddels begonnen met regenen en de mist ontneemt weer alle uitzicht op de bergen. Een lange saaie beklimming is begonnen. Hij is nergens echt steil, maar er zitten ook geen vlakke stukjes in. Een hongergevoel maakt zich van mij meester. Had ik toch beter wat brood en kaas gegeten in Andermatt? Langzaam maar zeker voegen de snellere Gold- en Platinarijders zich ook weer bij de groep en jaloers zie ik ze mij, in rap tempo inhalen. Je probeert nog wat gas te geven, maar de kou en de regen beslissen anders. Ik heb het gevoel dat ik omhoog kruip, maar weet ook, dat je zo ook boven komt. De tunnel , vlak voor de pas, staat ook vol met mist en ik ben zooooo blij, dat ik een achterlichtje heb meegenomen. Je snapt niet, wat automobilisten, met dit weer op die passen te zoeken hebben. Je ziet immers helemaal niets. Bij het einde van de tunnel, staan vrijwilligers met een ratel langs de kant, om de rijders binnen te loodsen. Het zicht is geen 10 meter meer...
Ik val direct aan op de hete bouillon en ben niet meer weg te slaan bij het brood en de kaas. Ik sta te rillen in mijn tuigje en zie mensen met dekens om rondlopen. Ik ben niet de enige die „underdressed“ is.Kan mijzelf wel voor mijn kop slaan. Als ik in de bergen ga wandelen, ben ik op ALLE weersomstandigheden voorbereid en nu, op de fiets, alleen een windjackje meegnomen.1 Landgenoot belt nog even naar Meiringen: We zijn met 3 kwartier beneden hoor, wat voor weer is het daar? Regen? Pff, wat had ´ie dan verwacht? 35 graden en zon?Alle lotgenoten kijken met afgrijzen richting afdaling. Het regent steeds harder en het zicht kan geloof ik niet slechter. Het is nog maar 2 graden, maar wel boven nul...positief denken...Na 15 minuten heb ik het hier wel gezien (of juist niet) en begin maar aan de afdaling. Niet al te hard, maar je kan toch moeilijk constant in de remmen hangen. M’n vingers vriezen er zowat af en ik zit gewoon te klappertanden.Halverwege verdwijnt de mist in ieder geval en kan ik de remmen een beetje laten vieren.
Innertkirchen lonkt en daarna alleen nog even het bultje bij de Aareschlucht nemen. Het is weer puur genieten, een aangename 13 graden, droog en geen wind. Ik kom weer tot leven en heb zowaar nog wat kracht in de benen. Nu rap naar Meiringen, de finish komt in zicht en de zadelpijn doet zich meer en meer gelden. Kort na 17:00 uur kom ik over de finish. Moe, maar niet kapot en wel voldaan. Totale tijd 9 uur en 34 minuten. Niet slecht voor een amateur, die 4 jaar geleden de Moerdijkbrug nog vervelend vond. Mooie rugzk in ontvangst genomen, met opdruk Finisher Alpenbrevet 2014! Bam!
Voor herhaling vatbaar, heel misschien de Goldtour??? Maar dan eerst nog een oplossing voor die zadelpijn vinden....want mijn arsch ist total am arsch