Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Test wielen in Fiets

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 10 mar 2014 11:09

materialist schreef:
dickygiovanni schreef:Ik denk dat de meesten hier je standpunt inzake materiaal nu wel kennen Kees.
Waarom kopen ze dan nog handgespaakt Dicky?

Ik kan je even niet volgen.

koos1978
Forum-lid

koos1978 10 mar 2014 13:50

walliebal schreef:Helemaal eens :D . Welk fabriekssetje is mooier (en beter) dan rode WI T11 naven met Pacenti velgen en 2 rode en verder zwarte spaken (gebouwd door Wheel Tec)?
Wat naven betreft kan ik me wel vinden in je stelling! :lol: (Zie Rimonta topic)

Rodrick
Forum-lid

Gebruikersavatar Rodrick 11 mar 2014 09:49

Fijn dat jullie in groten getale en genuanceerd reageren op onze test. Wel een paar aantekeningen; zaken die we ook al in de tekst gemeld hebben, maar die misschien een beetje ondergesneeuwd raken:

- wielselectie: de reden waarom we voor de wielen hebben gekozen die we nu hebben getest is dat we nieuwe wielsets wilden testen. We hadden ook voor een prijspeil of type kunnen gaan, maar dan hadden we wielsets moeten testen die we al eerder in tests hadden gehad.
- de test: we hebben gekozen voor een labtest omdat we op deze manier voor alle wielen een gelijke testomgeving met gelijk testprotocol konden garanderen. Dat kan buiten niet. Waarom dan deze test? De test voor de Europese norm is statisch. Dat bevreemdt ons. Wij zijn in het echt nog nooit alleen rechtdoor op glad asfalt gegaan, dus waarom is zo'n test dan relevant? Vandaar onze keuzes voor deze test.
- Extreem?: de test is extreem in de zin van dat de belasting aan de bovenkant van de inzetbereik zit. Niet in de zin van dat we rare dingen met een wielsetje hebben gedaan.
- Kwantiteit: we hebben van elke set maar een exemplaar getest, tenzij er reden was een tweede op te vragen. We zouden graag tien setjes testen, maar financieel is het ondoenlijk om 10 setjes van 1500 euro op te vragen voor een test. Dat geldt overigens voor al onze testen en die van onze collega's, ook uit Duitsland.
- Duitsland: hartstikke goed dat jullie veel waardering hebben voor onze Duitse collega's. Hebben wij ook. En zij voor ons. Want op een paar andere keuzes en een paar verlegde accenten na doen we niet zo veel anders dan wat er in Munchen of Stuttgart op de redacties gebeurt. Sorry, maar om de opmerking dat de Duitse tests zo goed waren maar dat je wel tussen de regels moet doorlezen moesten we wel even lachen. :-)
- Zijn de wielen slecht?: Als wielen de test niet hebben gehaald, wil het niet meteen zeggen dat het baggerwielen zijn. Vergelijk je eigen persoon (gewicht, rijstijl) en doel waarvoor je de wielen wilt gebruiken met de test die we hebben gedaan en je weet of je wat hebt aan de wielset. Neem de Campa-wielen: ondanks dat ze de test niet of ternauwernood haalden, kun je er een prima setje aan hebben, als je ons advies ter harte neemt. Zeker ook als je kijkt naar de prijs die je ervoor betaalt.
- Vergelijken?: Je hoeft de wielen niet onderling te vergelijken. Zo is de testopzet ook niet.
- Doortesten: de wielen die we hebben getest zijn veelal net beschikbaar geweest. Dat is inherent aan onze wens actueel te zijn. We zullen met een aantal wielsets nog doorrijden en later in ons blad of op de site op de wielset terugkomen.
- Reynolds: deze test heeft bij Reynolds een alarmbel doen rinkelen. Ze gaan het spaakpatroon van de geteste wielset aanpassen. Maar omdat eerst de naven moeten worden aangepast, verwachten we over een half jaar een herziene wielset op de markt. We hopen dan op een nieuwe test met die wielset.

groet, Rodrick

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 11 mar 2014 11:53

Waarom wilden jullie "niet eerder geteste wielen" testen?

[Gezien de uitzonderlijke testmethode ligt het bijvoorbeeld meer voor de hand juist populaire en veel geteste wielsets te onderzoeken. Dat zou misschien iets over de testmethode(s) zeggen.]

remirom
Forum-lid

remirom 11 mar 2014 16:01

wasbeer2006 schreef:Ik ben het er niet mee eens dat handgespaakt saaier is. Je kunt het echt afstemmen op je fietsen. Kleuren naven, kleuren nippel, kleuren spaken, decals. Je kan het dus zo maken als je wilt en kennelijk wil de handgespaakte wielfan over het algemeen niets iets wat heel erg opvalt.

kijk eens op de fb pagina van wheeltec en blader eens een jaartje terug. Ik denk ook dat jij dan een handgespaakt setje gaat laten maken.
ik heb zelf een handgespaakt wielsetje van wheeltec en vind dit beter passen bij men fiets dan welke andere wielset ook.

Nu ja,
ik hou van lage velgen
voor men canyon met geel in het kader gekozen voor goudkleurige nippels (leuk effectje tijdens het rijden) en de stickers ook afgestemd op de fiets, zwart/wit/grijs .

Dus inderdaad, een handgespaakt setje hoeft alles behalve saai te zijn!

kees0251
Forum-lid

kees0251 11 mar 2014 16:09

Ik ben gek op saaie wielen.
Blijven heel en trekken geen aandacht van geboefte.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

jwpcycle
Forum-lid

jwpcycle 11 mar 2014 19:07

Ben ik eens benieuwd of Reynolds een terugroep actie opzet voor de inmiddels verkochte wielsets waarvan ik er een heb.
Heb er goed geld voor betaald dan verwacht ik ook iets goeds van een merk als Reynolds.
Zal mijn fm eens laten informeren.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 12 mar 2014 12:50

Ik zou zeggen draai over een paar maanden een nippels los...... als je dat wilt.
Wellicht treed het in de praktijk nooit op.

Over de wielen van 2013 heb ik het nooit gelezen en de naaf is excat gelijk, spaakpatroon ook. Enige verschil is dat ze ( voor easy maintenance) de spaak nippels nu extern hebben ipv intern.

Dus of het aan het spaakpatroon licht is de vraag, ga ik er even vanuit dat fiets gewoon de velgrem versie heeft getest.

@roderick,
ik weet niet wie er schreef dat je tussen de regels door moet lezen in de tour testen. Zelf geef ik aan dat je de voor jouw belangrijke testewaarde uit een test moet halen. Garantie waardering of imago zeggen niets over hoe iets rijd. En de meeste pakken de totaal waarde als eindordeel en dat geeft dus een verkeerd beeld van hoe iets rijd of kwalitatief is.

remirom
Forum-lid

remirom 12 mar 2014 16:54

heb de test ook eens doorlezen,

persoonlijk vind ik de test goed, de test is vrij zwaar, ok, maar wat moet een test anders zijn ?

db87
Forum-lid

db87 14 mar 2014 23:41

Zijn de wielen ook getest op aerodynamica?

remirom
Forum-lid

remirom 15 mar 2014 09:26

db87 schreef:Zijn de wielen ook getest op aerodynamica?
neen, in principe draait het om een labotest waar de wielen worden belast en de zijdelingse stijfheid is overal gemeten.

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 16 mar 2014 01:40

Goed te zien dat Marc (Wheeltec) zijn wielen aan de test heeft laten onderwerpen, nog beter dat ze er zo goed uitkomen. Dat geeft vertrouwen in de keuze voor handgespaakt.

Plaats reactie