Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Klimtraining.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jan 2014 02:21

TumTumTum schreef:
kees0251 schreef: Zuivere krachttraining is voor een wielertoerist IMO volkomen zinloos , tenzij na een lange ziekenhuisperiode of zoiets.
Als ik lees wat sommigen in de winter allemaal doen dan denk ik wel eens, waar trainen die mensen toch voor?
Hoe word ik dan ooit sterker dan ik nu ben? En dat is dat toch echt wel nodig als ik ooit nog eens in het buitenland/bergen wil gaan fietsen. Of snel/sterk genoeg om met andere mensen mee te kunnen fietsen. Dat red ik echt niet met een beetje rondjes fietsen in de Alblasserwaard hoe leuk dat ook kan zijn.
Houdt ook rekening met jouw lagere gewicht. Op het vlakke heb je daar geen voordeel van maar in de bergen wel. Ik denk dat je die bergen een beetje overschat en jezelf onderschat.

Ik fiets alleen als ik er zin in heb (ongeveer 3000km per jaar) en in de winter is dat minder dan in de zomer. Vooral in de herfst neem ik lekker rust. Dat geklooi in de sportschool of op een Tacx is al allemaal niet aan mij besteed en schaatsen heb ik nog nooit gedaan. Toch ga ik van de zomer weer naar de bergen en kom ik gewoon boven, misschien niet heel snel en gracieus a la Froome maar bovenkomen zal ik.
Campagnolo Ultra Dork

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 jan 2014 10:59

Dat gewicht scheelt inderdaad enorm. Bij onze trip naar de Ventoux afgelopen september was er een jonge vrouw mee, die pas vanaf januari 2013 fietste. Op het vlakke moest ze altijd stevig aanpoten om de "grote sterke mannen" bij te benen. Bij het klimmen echter heb ik haar alleen aan de voet van de Ventoux gezien. (En dan wel haar rug). Het was jaloersmakend om te zien hoe makkelijk ze klom met haar 50 (?) kilo....

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 12 jan 2014 11:16

Ernie C. schreef:Ik denk dat je die bergen een beetje overschat en jezelf onderschat.
Ja ik zie er als een berg tegen op. Ik ben zelf maar klein, ik laat me makkelijk intimideren door zo'n bult.;)

Ik kom er ooit wel een keer aan toe, maar voorlopig gewoon even nog niet. Ik heb afgelopen jaar voor het eerst even aan wat molshopen in Limburg en de Vlaamse Ardennen mogen ruiken; veel gekker moet en kan ik het voorlopig nog niet aan, dat was wel duidelijk. Maar dat hoeft ook niet, er is gelukkig nog genoeg leuks te ontdekken.

Dat "piramide"verhaal maakt het wel een beetje duidelijker, maar ik zal toch een keer samen met iemand van vlees en bloed dat hele verhaal uitgelegd willen hebben want zo is het te abstract voor mij. Vooral ook dat D1-2 etc. Ik weet wat het is, ik kan als ieder ander ook op internet wel een website vinden waar het uitgelegd staat. Maar kan er voor mezelf niks mee. Komt nog wel.

Hans@
Bij onze trip naar de Ventoux afgelopen september was er een jonge vrouw mee, die pas vanaf januari 2013 fietste.
Ik ben geen jonge vrouw.
Toen ik afgelopen herfst met hardlopen bezig was kwam ik een jonge meid tegen die in Almere de hele triatlon had gedaan, toen ze mij zag zei ze dat ik dat ook wel moest kunnen. Kwestie van trainen. Totdat ik vertelde hoe oud ik al ben, toen stelde ze gelijk haar verwachtingen even bij. En die jonge vrouw uit jouw verhaal had misschien wel aan andere sporten gedaan?
Veni. Vidi. Fietsie.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 jan 2014 11:40

TumTumTum schreef:Ik ben geen jonge vrouw.
Toen ik afgelopen herfst met hardlopen bezig was kwam ik een jonge meid tegen die in Almere de hele triatlon had gedaan, toen ze mij zag zei ze dat ik dat ook wel moest kunnen. Kwestie van trainen. Totdat ik vertelde hoe oud ik al ben, toen stelde ze gelijk haar verwachtingen even bij. En die jonge vrouw uit jouw verhaal had misschien wel aan andere sporten gedaan?
Voor zover ik weet weinig sport ervaring. Natuurlijk realiseer ik me wel dat je geen 18 bent. Maar een laag eigen gewicht is echt een niet te onderschatten voordeel bij het klimmen.

En wat al die trainingstips betreft.... Het maakt erg veel uit of je doel is: boven komen... Of; zo snel mogelijk boven komen..

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 12 jan 2014 13:10

Ernie C. schreef:gracieus a la Froome
Hoezo een contradictie? :lol: :lol:
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Bianchista1893
Forum-lid

Bianchista1893 21 jan 2014 00:20

TumTumTum schreef:Ik ben dat toch niet helemaal met je eens hoor. Met mijn duurvermogen is niet zo heel veel mis; ik kan ritjes van 4, 5 uur en langer aan. Maar voor klimmen en/of lang tegen de wind in rijden of constante (hoge) snelheid mis ik evenvoudigweg de kracht en het uithoudingsvermogen. De Elfstedenfietstocht of Zwijndrecht-Zwijndrecht durf ik wel zonder meer te gaan rijden...dat is "alleen maar" duurvermogen en afstand. Zw-zw heb ik trouwens al gedaan.

Een uur in D2/D3 rijden kan ik niet, 3 a 4 uur fietsen wel. Is niet goed genoeg. Wat je je denk ik niet zo heel goed realiseert (kan je ook niet weten) is dat ik niet redelijk wat gedaan heb de afgelopen jaren...ik fiets pas een jaartje en een paar maanden.

Als een wilde aan het trainen ben ik niet, gewoon conditie op pijl houden met regelmatig een fietstocht en wat bij sporten met schaatsen of sportschool. Maar ik zal toch echt wat aan mijn kracht moeten doen want met alleen een paar extra sportgelletjes gaat het hem niet worden. En als ik tere wielrennerzieltjes traumatiseer door dat als toerfietser trainen te noemen wil ik het ook wel oefenen noemen hoor.;)
Als je zulke lange ritten aankan heb je in elk geval al lekker geoefend en heb je je basis te pakken. Je laat goed zien wat je nog moet trainen ( D2/D3 ) maar staar je niet blind op dat uur daarin rijden. Bouw rustig op met korte intervalletjes en wissel de duur en intensiteit veel af. 7-10 intervalletjes van 1-2 min in D3 of 3-5 min in D2 helpen al flink.staar je daarbij niet blind op je computer als je daar geen zin in. Plezier is het belangrijkste

Zw-Zw-Zw heb ik zelf ook gereden maar dat was voor de meesten slechts een 8 uur durende herstelrit. Heel leuk om te doen door de goede organisatie maar trainingstechnisch waarschijnlijk ook voor jou niet intensief genoeg om uiteindelijk de bergen in te trekken.

Succes met oefenen/trainen!

DMvanHof
Forum-lid

DMvanHof 10 mar 2014 11:03

yeti-alpha schreef:Allereerst: iedereen de beste wensen en een goed fietsjaar.

Ik woon bij Eindhoven dus weinig heuvels. Ik heb me ingeschreven bij Limburgs Mooiste voor de 135km. Ik heb al vaker meegedaan en ga 2 of 3 keer per jaar naar Limburg om te fietsen. Dit jaar wil ik wat beter getraind zijn als ik aan de start sta. Zijn er manieren om mijn klim kwaliteit te verhogen zonder vaak naar het zuiden af te zakken?
Zelf woon ik in de buurt van rotterdam wat ook zo plat is als wat. En als ik toch wat hoogtemeters wil pakken op de racefiets ga ik vaak naar de brienenoord brug en rij ik hem 5-10 keer op en af. Best wel eentonig maar je moet wat. En anders met de mountainbike naar bergschenhoek.

Anyway zoek een hoge brug of viaduct op bij jouw in de buurt en ga er een paar keer op en af achter elkaar

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 10 mar 2014 20:50

hanz1963 schreef:Dat gewicht scheelt inderdaad enorm. Bij onze trip naar de Ventoux afgelopen september was er een jonge vrouw mee, die pas vanaf januari 2013 fietste. Op het vlakke moest ze altijd stevig aanpoten om de "grote sterke mannen" bij te benen. Bij het klimmen echter heb ik haar alleen aan de voet van de Ventoux gezien. (En dan wel haar rug). Het was jaloersmakend om te zien hoe makkelijk ze klom met haar 50 (?) kilo....
Sluit ik mij bij aan. Ik fiets 10.000km per jaar en wordt bergop weg gefietst door jongens die 30/40kg lichter zijn en vrijwel nooit fietsen.

ErikDignum
Forum-lid
Contact

ErikDignum 10 mar 2014 21:30

If I may....

Voor het meer serieuze werk: http://wielrenblad.soulonline.nl/featur ... rty-dozen/

Gr.

Erik

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 10 mar 2014 21:51

Pfff, jezus. De meeste van die lui komen niet eens boven. :)
Veni. Vidi. Fietsie.

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 10 mar 2014 22:03

Val je achterover.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 10 mar 2014 22:17

ErikDignum schreef:If I may....

Voor het meer serieuze werk: http://wielrenblad.soulonline.nl/featur ... rty-dozen/

Gr.

Erik
Daar demarreer ik altijd.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

Plaats reactie