Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
Supergrover
- Forum-lid HC
Supergrover
10 sep 2010 20:58
roro27 schreef:who cares schreef:
Dan vraag je aan hen , om zich ook te identificeren .Dat zijn zij immers ook verplicht , meen ik me te herinneren.
Zo weet je meteen wie je voor je hebt om een aanklacht in te dienen < maar ik geloof dat ze hun naam ook altijd moeten vermelden bij het uitschrijven van een PV .
Agenten hoeven geen naam te geven; ze moeten zich alleen identificeren met hun verbalisantennummer (anders komen ze met naam en toenaam in het dossier mocht e.e.a. tot een rechtszaak leiden).
als een politieambtenaar jou vraagt je te legitimeren dan zal hij/zij dat op jouw verzoek ook moeten doen, op het legitimatiebewijs van de agent staat zijn/haar naam, klaar...!!
-
whocares
- Forum-lid
whocares
10 sep 2010 21:08
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=73164
Mag ik de naam van een politieagent vragen ?
Toelichting:
ik word bijna wekelijks aangesproken door een agent en die vraagt naar mijn rijbewijs voor identificatie
dus ik laat hem mijn rijbewijs zien en ik wil graag een klacht indienen bij de politie dat die agent me steeds lastig valt met dat en ik vroeg me af of er een wet is die zegt dat de politie agent zichzelf moet identificeren of in ieder geval zijn naam moet geven als ik ernaar vraag zodat ik een klacht kan indienen bij de politie bureau
alvast bedankt voor de moeite
Antwoord:
Een agent is verplicht om zich te legitimeren als u dat vraagt. Hij hoeft niet zijn naam te geven, maar wel zijn dienstnummer.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
-
Supergrover
- Forum-lid HC
Supergrover
10 sep 2010 21:11
who cares schreef:http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=73164
Mag ik de naam van een politieagent vragen ?
Toelichting:
ik word bijna wekelijks aangesproken door een agent en die vraagt naar mijn rijbewijs voor identificatie
dus ik laat hem mijn rijbewijs zien en ik wil graag een klacht indienen bij de politie dat die agent me steeds lastig valt met dat en ik vroeg me af of er een wet is die zegt dat de politie agent zichzelf moet identificeren of in ieder geval zijn naam moet geven als ik ernaar vraag zodat ik een klacht kan indienen bij de politie bureau
alvast bedankt voor de moeite
Antwoord:
Een agent is verplicht om zich te legitimeren als u dat vraagt. Hij hoeft niet zijn naam te geven, maar wel zijn dienstnummer.
op zijn legitimatie staat toch zijn naam???
-
tororosso
- Forum-lid
tororosso
10 sep 2010 21:16
Sterker nog, als het steeds dezelfde agent is die dezelfde persoon om legitimatie vraagt handelt hij in strijd met het doel van zijn bevoegdheid. Er is dan sprake van detournement de pouvoir.
-
jackbrown
- Forum-lid
jackbrown
10 sep 2010 22:22
Een politieagent is verplicht om zich bij een staande houding uit eigen beweging te legitimeren. Je hoeft er niet eerst om te vragen.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
-
cyclejazz
- Forum-lid
cyclejazz
10 sep 2010 22:29
Ik weet niet of het echt gebeurd is maar een goed verhaal hoeft niet waar te zijn:
Agent houdt student omdat deze tegen het verkeer in rijdt.
Agent bekijkt de fiets en zegt: 'student zeker'
Student kijkt agent aan en zegt: 'Mavo zeker'. :d
stupidity is it\'s own reward
-
martijnnnn
- Forum-lid
martijnnnn
10 sep 2010 22:32
JackBrown schreef:Een politieagent is verplicht om zich bij een staande houding uit eigen beweging te legitimeren. Je hoeft er niet eerst om te vragen.
Niet waar. In uniform dient de agent zich desgevraagt te legitimeren en als hij in burger is zonder gevraagt (uit eigen beweging dus)
-
peter1973
- Forum-lid
peter1973
10 sep 2010 22:44
Martijnnnn schreef:JackBrown schreef:Een politieagent is verplicht om zich bij een staande houding uit eigen beweging te legitimeren. Je hoeft er niet eerst om te vragen.
Niet waar. In uniform dient de agent zich desgevraagt te legitimeren en als hij in burger is zonder gevraagt (uit eigen beweging dus)
Uit ervaring kan ik zeggen dat Martijnnnn gelijk heeft !!!!
-
aspin29
- Forum-lid
aspin29
11 sep 2010 19:07
inderdaad, Martijnnnn heeft gelijk. Op grond van artikel 2 van de Ambtsinstructie voor (o.a.) de politie dient de ambtenaar zich bij optreden in burger ongevraagd en bij optreden is uniform desgevraagd te legitimeren. Daarnaast staat in de Algemene Wet Bestuursrecht artikel 5:12 dat een toezichthouder een legitimatiebewijs bij zich dient te dragen, en dit desgevraagd dient te tonen. Wanneer een agent handelt naar aanleiding van een gedraging die valt onder de zogenaamde Wet Mulder (WAHV), zoals de gebruikelijke verkeerszaken als door rood rijden e.d, valt zijn optreden onder de Algemene Wet Bestuursrecht. Kortom: als je erom vraagt, moet hij hem tonen. En inderdaad, buiten zijn dienstnummer staat hierop ook zijn naam, rang, korps en foto.
Er dient zoals eerder gezegd wel reden te zijn voor het feit dat een agent naar je ID vraagt. Dat hoeft echter voor jou niet altijd duidelijk te zijn natuurlijk. Als jij voldoet aan het signalement dat de politie zoekt naar aanleiding van een voorval, kun je om je ID gevraagd worden. Als jij geen kennis draagt van dat voorval, lijkt het alsof je dan om niets om je ID gevraagd wordt. De agent behoort je, zonder in details te treden, wel te melden wat zijn reden is om je naar je ID te vragen. De afgelegde ambtseed of -belofte is voldoende om er vanuit te gaan dat die achterliggende reden er dan ook daadwerkelijk is.