Jan W.F. schreef:@Bull, dat maakt de zaak er dus wat anders op..
Wat die assistentes betreft, heel simpel, die moeten zich gewoon met hun eigen taken bemoeien, en gaan niet over wat een huisarts precies wel of niet doet of mag doen, en wat voor verklaringen hij wel/niet mag afgeven. Op zich hoef je een exacte reden voor een afspraak ook niet te bespreken, lijkt me. Had je niet zoiets kunnen zeggen als dat je met een sportmedisch probleem zit? En dat het van belang is in het kader van jouw gezondheid? - daar gaat het per slot van rekening ook om (niets gelogen dus!)
Assistentes zijn profs op hun terrein, daar kan ik me in vinden. Ze weten dus wel wat op medisch gebied, maar de behandelingen die ze dan eventueel uitvoeren is vooral wratten aanstippen en dat soort "bescheiden" zaken. Verder de agenda's van de huisarts(en) bijhouden en ondersteunend, administratief werk - secretaressewerk dus.
Meestal ben ik heel vaag met aan te geven waar het om gaat; nodig is het sowieso niet, want mijn huisarts vraagt bij binnenkomst toch wat "het probleem" is, en dan kun je het opnieuw uit gaan leggen. Overigens, je huisarts is ook adviseur op allerlei gebieden die je lichaam en dus gezondheid aangaat. Het hoeft dus niet per se om een lichamelijk probleem te gaan om je huisarts te mogen bezoeken.
Neem aan dat je mee wilt doen aan deze cyclo, dus als ik jou was zou ik alsnog een afspraak maken. Vooral geen vragen stellen aan de assisente, en als er naar een exacte reden gevraagd wordt, dan zeg je gewoon dat je dit uitsluitend met de huisarts wilt bespreken (zie ook reactie eelcoz).
Stukje inside info (sorry voor de off-topic): Assistentes maken op basis van de door jou verstrekte info een inschatting of je probleem acuut is (en je dus direct door de arts gezien moet worden), of dat je best een dagje wachten kan (zodat er tijd over blijft voor de wel acute gevallen. Daarnaast is het voor een arts best fijn als er een filter tussen zit. (+ wat Krylinck zegt natuurlijk)
Iedereen heeft namelijk het idee dat zijn/haar probleem het allerallerbelangrijkste van de wereld is.
Als de assistente aangeeft dat de arts geen medische keuringen doet, dan is dat blijkbaar zo. Wat gaat een gesprek met je huisarts daar nog aan veranderen?
In dat geval moet je misschien iets minder gierig zijn en gewoon naar een SMA gaan voor een keuring. Dat, of je gooit de ethiek even over boord en vervalst zelf de verklaring; your pick...
(Nee, ik ben zelf geen arts)