Pagina 5 van 6
Re: Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?
Geplaatst: 23 aug 2013 17:55
door ericpeters
Als ik de grafiek goed lees, en dat is moeilijk, dan geld dit alleen bij wind recht van voor. Bij licht zijdelingse wind wordt het steeds minder totdat de Shamal ineens beter is als de Zonda. Vreemd aan gezien de Shamal spaken meer last van zijwind dan van eind van voor last lijken te hebben (optisch).
Inmiddels hebben al die campa wielen trouwens weer andere spaken.
Re: Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?
Geplaatst: 26 aug 2013 14:04
door snowkrash
Dat verhaal over jaw is interessant.
Alles motiveert me in ieder geval om harder te trainen:
- Gewicht besparen: vergeet de grammenstrijd op de wielen en eet minder zooi
- Aero voordelen komen pas boven de 30 km/u à 40 km/u, afhankelijk van de bronnen: dus harder rijden
Sowieso ben ik er uit om diepere velgen te nemen: 45 à 46mm. Omdat ik iets exclusiefs wel leuk vind op mijn Canyon is maatwerk wel heel aanlokkelijk.
Twijfel: dieper achter, minder diep voor? Bij 45 achter, 30 voor: 30mm is al vrijwel zinloos qua aero, geloof ik. Dan kom je al snel op bijv. 80 achter, 45 voor. 80mm vind ik eigenlijk al niet meer zo mooi.
Dusssssss ..... 45 achter én voor. Nu nog de juiste naaf:
- Chris King R45
- Alchemy ORC-UL / ELF
- Acros .54 Road
..... gelukkig heb ik nog even om stevig na te denken.

Re: Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?
Geplaatst: 26 aug 2013 14:33
door amclassic-fan
Wie verzint die onzin grenzen iedere keer? Een 30 mm velg met 16 spaken een mooi overgang naar de band is een stuk aerodynamischer dan een te smalle 60 mm velg met 32 spaken.
Zelfde geldt voor de snelheden, natuurlijk heb je meer voordeel van aerodynamische wielen als je harder gaat. Maar ook bij 30 km/h is er wel een beetje verschil. Verschil zeker in Nederland altijd groter zijn dan het voordeel dat lichtere wielen opleveren.
Re: Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?
Geplaatst: 26 aug 2013 15:28
door snowkrash
amclassic-fan schreef:Wie verzint die onzin grenzen iedere keer? Een 30 mm velg met 16 spaken een mooi overgang naar de band is een stuk aerodynamischer dan een te smalle 60 mm velg met 32 spaken.
Zelfde geldt voor de snelheden, natuurlijk heb je meer voordeel van aerodynamische wielen als je harder gaat. Maar ook bij 30 km/h is er wel een beetje verschil. Verschil zeker in Nederland altijd groter zijn dan het voordeel dat lichtere wielen opleveren.
Daarom noemde ik al een bandbreedte vwb die snelheden. Anders klinkt als een soort super pursuit mode
http://www.youtube.com/watch?v=WyYB-E0rnw4 die automatisch aan gaat wanneer je de 40 overschrijdt.

Re: Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?
Geplaatst: 26 aug 2013 16:38
door materialist
Wat noem je eigenlijk aero?
Heeft het wel iets met watts te maken?
Re: Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?
Geplaatst: 26 aug 2013 20:50
door snowkrash
Altijd. Weerstand kost je energie .... vermindering weerstand scheelt dus watts die dus naar de wielen gaat ipv tegengaan wind.
Het is allemaal marginaal gezien de discussies, maar niettemin waar.
Re: Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?
Geplaatst: 26 aug 2013 21:20
door snowkrash
Puntje gewichtsbesparing ...... Bij de komende wielset komt er gelijk een Record cassette ipv voor de Chorus. Scheelt 50 gram door een aantal titanium kransen.

Re: Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?
Geplaatst: 26 aug 2013 21:35
door Zorro
Zucht! En die 50 Gram minder kost je meteen 100 Euro extra grofweg. Tevens zijn alleen de drie grootse kransjes van titanium welke je normaliter weinig gebruikt bij een goed ingeschatte cassette verloop voor je gebruik.
Zonde van je 100 Euro imho.
Re: Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?
Geplaatst: 26 aug 2013 21:47
door materialist
Dus het verschil tussen een eurus wiel en een goed aero wiel is erg klein en het verschil tussen aero wielen onderling is erg groot
Het gaat dan over wtts
Re: Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?
Geplaatst: 26 aug 2013 23:08
door nijkie
zorroi schreef:Zucht! En die 50 Gram minder kost je meteen 100 Euro extra grofweg. Tevens zijn alleen de drie grootse kransjes van titanium welke je normaliter weinig gebruikt bij een goed ingeschatte cassette verloop voor je gebruik.
Zonde van je 100 Euro imho.
En de ketting is ook 16 gram lichter van Record
Neem ik de chorus cassette wel over.
Re: Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?
Geplaatst: 27 aug 2013 00:19
door Zorro
snowkrash schreef:Dat verhaal over jaw is interessant.
Alles motiveert me in ieder geval om harder te trainen:
Ik zei eerder dat ik de zaak over Yaw Angle deze week eens op zou schrijven 'but why invent the wheel twice?'
Vandaag eens wat artikelen over Yaw Angle bij elkaar geraapt en zal die morgen samenvatten.
Ik denk wel dat ik weet waar
http://ritcheylogic.com/media/wysiwyg/r ... incher.pdf de mist in gaat dan wel zeer onduidelijk is.
Re: Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?
Geplaatst: 27 aug 2013 00:43
door Zorro
mackersv2.0 schreef:Yaw
Staat er toch

nu dan.....
Ik vind eigenlijk Jaw beter. Jaw's Angle, the one that bites you on the bike.