Windmolens te zien vanaf de duinen?
ANWB ? die hebben net al die praatpalen weggehaald, komen die dan nu in zee ??jonathanweegink schreef:Beste Timo, klopt. Momenteel onderzoekt minister Kamp of het mogelijk is om windmolens dichter voor de kust te plaatsen, omdat dit misschien goedkoper is. Als ANWB willen wij graag van zoveel mogelijk groepen mensen horen hoe zij hier tegen aan kijken. Daarom zijn wij dit topic gestart.
enneh +1 voor Timo
PS ik heb zojuist een wat harde reactie weggehaald over het CDA ...en die dan maar in zee plaatsen en zo, gelukkig weggehaald pfff
- razenderoeland
- Forum-lid
Daarnaast verstoord zo'n park de natuurlijke habitat behoorlijk.
Integendeel, een windmolenpark op zee creeert een veilige leefomgeving voor een breed scala aan zeedieren. Dit vanwege het verbod op vissen door kotters etc. Hierdoor kunnen zeedieren binnen deze windmolenparken zich rustig settelen zonder last te hebben van menselijke invloeden.
Integendeel, een windmolenpark op zee creeert een veilige leefomgeving voor een breed scala aan zeedieren. Dit vanwege het verbod op vissen door kotters etc. Hierdoor kunnen zeedieren binnen deze windmolenparken zich rustig settelen zonder last te hebben van menselijke invloeden.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
En juist van dat settelen zijn alleen de korte termijn-effecten bekend, de langetermijn veranderingen die plaatsvinden door stromingsveranderingen, veranderde slibafzetting , verstoorde algen /plantengroei zijn nog niet bekend... Lijkt me niet onbelangrijk om deze ook mee te laten wegen..razenderoeland schreef:Daarnaast verstoord zo'n park de natuurlijke habitat behoorlijk.
een voorbeeld is de weelderige algen -groei die steeds meer optreedt in de zomer, de giftige blauwalg, in de USA kennen ze ondertussen ook zoon giftige variant.Ik heb de stranden in Florida helemaal bezaait gezien met dode vissen. schijnt dat menselijke "foutjes "hier toch wel invloed op kunnen hebben. De natuur is een evenwicht, altijd positieve effecten zijn praktisch onmogelijk.Arno357 schreef:En juist van dat settelen zijn alleen de korte termijn-effecten bekend, de langetermijn veranderingen die plaatsvinden door stromingsveranderingen, veranderde slibafzetting , verstoorde algen /plantengroei zijn nog niet bekend... Lijkt me niet onbelangrijk om deze ook mee te laten wegen..razenderoeland schreef:Daarnaast verstoord zo'n park de natuurlijke habitat behoorlijk.
-
- Forum-lid
Hé fietsers! Bedankt voor jullie vele reacties, en dat jullie mij 'gedogen' op jullie forum
Mijn broer is trouwens fanatiek fietser (racefiets en mountainbike), en zelf fiets ik ook graag door het dorp met de kleine.
Nog een vraagje: zou je vaker/evenveel/minder op het strand of door de duinen fietsen, als er windmolens dichter voor de kust zouden komen? Goed Pinksterweekend: fiets ze!

Nog een vraagje: zou je vaker/evenveel/minder op het strand of door de duinen fietsen, als er windmolens dichter voor de kust zouden komen? Goed Pinksterweekend: fiets ze!
-
- Forum-lid
Ik zou feiten verzinnen? het word steeds gekker met jou. Links zijn ook niet absoluut maar om je een idee te geven van wat er speelt. Dat jij er nou subjectief en selectief mee omgaat kan ik niets aan doen.Karl66 schreef:Om te beginnen helemaal eens met Timo.
Het punt is dat jouw argumenten niet kloppen, met als resultaat dat jouw redenering zo de prullebak in kan. En een bewering dat jij het breder en realistischer bekijkt maakt je argumenten echt niet opeens valide. Je hebt zelf een link gegeven en die haalt jouw hele bewering over vogelsterfte onderuit en zolang jezelf geen onderzoeker bent die verstand van zaken heeft en onderzoek gedaan heeft, moet je zelf geen conclusies over vogelsterfte gaan verzinnen.GoldenRatio schreef: Je bent veel te selectief. Ik bekijk het wat breder, is ook veel realistischer.
Dit topic wordt gewoon vervelend met mensen die te weinig onderzoek doen en maar wat roepen.
Fossiele brandstof heeft twee grote problemen. Ten eerste is het eindig en zijn we in een hard tempo bezig ze op te maken en daarnaast veroorzaken ze een milieuschade, waarbij de schade die windmolens kunnen veroorzaken volledig bij in het niet vallen. Als we al die milieuschade in de prijs van fossiele brandstoffen mee zouden nemen, dan zouden windmolens allang rendabel zijn. En dan heb ik het niet eens over de eindigheid van fossiele brandstoffen, die ervoor zal zorgen dat die alleen maar duurder zullen worden, waardoor alternatieven vanzelf rendabel gaan worden. Alleen moet je dan wel alternatieven hebben,
Horizonvervuiling is een subjectief begrip, de molens van kinderdijk vallen volgens de definitie van horizonvervuiling daar ook onder. En er zullen vast mensen zijn die er hoofdpijn van krijgen als ze er naar moeten kijken, maar de meerderheid vindt het een prachtig gezicht. Subjectief dus.
Prima dat je tegen windmolens (op zee) bent, maar verzin er geen "feiten" bij om je gelijk te bevestigen.
Jouw uitleg staat vervolgens in geen relatie met mijn visie. Je lijkt me dan ook typisch iemand die alleen de voordelen wilt zien en niet de talloze nadelen. Je wuift ze weg omdat ze niet in je idee passen. Een gevaarlijke ongebalanceerde denkwijze. Misschien moest je er eens voor gaan zitten en erkennen wat voor dramatische (neven) effecten zo'n park teweeg kan brengen ipv die argeloze houding.
Ik ben heel realistisch en je geneuzel over fossiele brandstoffen gaat helemaal nergens over. Dat bespraken we ook helemaal niet. dat er alternatieven moeten komen voor energie opwekking staat buiten kijf maar dat impliceert niet dat je dan alles wat je nu kunt inzetten ook de oplossing is, laat staan een goede uitkomst heeft.
Wat een blasé verhaal ook van dat als we milieuschade van fossiele brandstoffen in de prijs mee zouden nemen . . in hoeveel bochten ga je je nou nog wringen? Er zijn ontzettend veel maren en negatieve dingen rondom windmolenparken te bedenken, ik benoem er een paar en je negeert al die informatie volkomen. Met jou is gewoon geen serieuze discussie mogelijk. Waarom zulke dingen als Kinderdijk erbij betrekken? Kennelijk tracht je met andere zaken die niets met dit onderwerp te maken hebben een punt te scoren. Gewone molens op Kinderdijk hebben helemaal niets te maken met een windmolenpark voor opwekking van energie. Het enige waar een raakvlak is is in het woord "molen" en daar stopt het. . . .
Als je even terug leest dan zie je dat ik me zeker niet concentreer op één item maar dat het om het totaalplaatje gaat van negatieve effecten.
Er zijn trouwens best rekenmodellen voor handen wat eventuele effecten op de biotoop zouden kunnen zijn. Dit soort modellen zijn bijv ook ingezet bij de 2e Maasvlakte om zodoende op een andere plaats ruimte te maken voor een compensatie gebied.
Windmolens hebben maar een beperkte levensduur. Op zee wordt die natuurlijk danig verkort. Onderhoud zal evenredig vaker zijn en veel meer kosten dan op land. de energie kosten voor op zee vs land bedraagt 60 % meer om maar wat te noemen. De schoepen van zo'n molen zijn gemaakt van materialen die slecht recyclebaar zijn etc etc.
De enigen die er wel bij varen is niet de consument maar de energiebedrijven, die strijken miljoenensubsidies op van de Europese gemeenschap. Die berekenen ze echt niet door aan de consument, welnee voor de consument vinden ze wel weer een leugenachtig verhaal waardoor je juist meer moet betalen voor energie.
En nog even over horizonvervuiling: Op Wikipedia vind je het volgende:
"Vroeger dacht men bij milieuvervuiling enkel aan vervuiling van lucht, grond en water, die een slechte invloed heeft op de gezondheid. Tegenwoordig wordt ook horizonvervuiling als een vorm van - visuele - milieuvervuiling gezien." http://nl.wikipedia.org/wiki/Horizonvervuiling" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan hier nog een artikeltje wat je misschien laat nadenken over mogelijke gevolgen van de stralings effecten die optreden bij een grootschalig park.
http://www.elsevier.nl/Wetenschap/nieuw ... ER289529W/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laagfrequent geluid is trouwens ook nog een item wat ik nog niet genoemd had.
Laatst gewijzigd door GoldenRatio op 18 mei 2013 02:17, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Heb je je ooit afgevraagd wat de psychologische achtergrond is waarom mensen graag naar wijde uitzichten kijken en dingen als grote meren en zo ook de verre horizon van een zee ervaren als vrijheid en welbehagen?jonathanweegink schreef:Hé fietsers! Bedankt voor jullie vele reacties, en dat jullie mij 'gedogen' op jullie forumMijn broer is trouwens fanatiek fietser (racefiets en mountainbike), en zelf fiets ik ook graag door het dorp met de kleine.
![]()

GR, leer eerst eens begrijpend lezen en zoek eens uit wat het verschil tussen een mening en een feit is. Tegen de tijd dat dat jou gelukt is, praten we wel verder, nu is het gewoon zinloos.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
-
- Forum-lid
Hé fietsers, ik lees felle discussies over fossiele brandstoffen vs alternatieve brandstoffen!
Maar effe terug naar de vraag: hebben windmolens dichter voor de kust gevolgen voor de aantrekkelijkheid van kust/duinen als fietsgebied, of niet? Thanks voor jullie reacties!

-
- Forum-lid
De discussie hier van mijn kant heeft niets te maken met: "fossiele brandstoffen vs alternatieve brandstoffen". Hoe kom je erbij? Het gaat over de totaal effecten van een windmolenpark in het algemeen.jonathanweegink schreef:Hé fietsers, ik lees felle discussies over fossiele brandstoffen vs alternatieve brandstoffen!Maar effe terug naar de vraag: hebben windmolens dichter voor de kust gevolgen voor de aantrekkelijkheid van kust/duinen als fietsgebied, of niet? Thanks voor jullie reacties!
IMO is het een beetje suf om alleen maar naar aantrekkelijkheid van een gebied te kijken zonder alle andere (belangrijke) aspecten erbij te betrekken. Veel te gelimiteerd.
Als ik kijk op de link in de openingspost en zie hoe men kan reageren op bep Tweets vind ik dat een hele grote miskleun. Het is maar net hoe de lezer de tweets interpreteert. Bij die tweets is nl helemaal niet echt duidelijk wat nu bedoeld wordt. Je kunt ze op verschillende manieren uitleggen en zo de precies tegenovergestelde keuze aanvinken.
- razenderoeland
- Forum-lid
Arno357 schreef:. schijnt dat menselijke "foutjes "hier toch wel invloed op kunnen hebben..Arno357 schreef:En juist van dat settelen zijn alleen de korte termijn-effecten bekend, de langetermijn veranderingen die plaatsvinden door stromingsveranderingen, veranderde slibafzetting , verstoorde algen /plantengroei zijn nog niet bekend... Lijkt me niet onbelangrijk om deze ook mee te laten wegen..razenderoeland schreef:Daarnaast verstoord zo'n park de natuurlijke habitat behoorlijk.
Ik wil een windmolenpark in zee niet echt een foutje noemen. Maar het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de langetermijneffecten anders uitpakken dan van te voren werd voorzien.
Hoe sterk is de eenzame fietser...