Fiets november
Rob74 ea. verwoorden hun bezwaren uitstekend. Als je vindt dat je door de pekel moet kunnen rijden met een ketting, is de 6700 geen goede ketting. Dat wordt ook nergens betwist. Maar heel veel lezers van dit forum en ons blad rijden helemaal niet op hun (goede) racefiets als er pekel op straat ligt en hebben wat minder kennis van de materie. Ze hebben wat geruchten gehoord en vragen aan ons of ze risico lopen als ze in de zomer rondrijden met een 6700 op hun Ultegra-fiets. Daar bleek geen reden voor te zijn. Vandaar dat we zeggen: prima, tenzij...
We dienen bij de formulering van onze conclusies rekening te houden met wie het artikel leest. Het staat iedere lezer natuurlijk vrij daarop door te concluderen naar zijn eigen fietsbeleving. Die ketting is prima, tenzij pekel vs. die ketting is slecht want kan niet tegen pekel.
We dienen bij de formulering van onze conclusies rekening te houden met wie het artikel leest. Het staat iedere lezer natuurlijk vrij daarop door te concluderen naar zijn eigen fietsbeleving. Die ketting is prima, tenzij pekel vs. die ketting is slecht want kan niet tegen pekel.
[quote="Rodrick"]Rob74 ea. verwoorden hun bezwaren uitstekend. Als je vindt dat je door de pekel moet kunnen rijden met een ketting, is de 6700 geen goede ketting. Dat wordt ook nergens betwist. Maar heel veel lezers van dit forum en ons blad rijden helemaal niet op hun (goede) racefiets als er pekel op straat ligt en hebben wat minder kennis van de materie. Ze hebben wat geruchten gehoord en vragen aan ons of ze risico lopen als ze in de zomer rondrijden met een 6700 op hun Ultegra-fiets. Daar bleek geen reden voor te zijn. Vandaar dat we zeggen: prima, tenzij...
We dienen bij de formulering van onze conclusies rekening te houden met wie het artikel leest. Het staat iedere lezer natuurlijk vrij daarop door te concluderen naar zijn eigen fietsbeleving. Die ketting is prima, tenzij pekel vs. die ketting is slecht want kan niet tegen pekel. [/quote]
Wellicht door de tijd - het is al weer even geleden - ben je blijkbaar de Fiets-conclusie inmiddels weer vergeten. Ook voor iemand "die 'zoutloos' rijdt" concluderen jullie dat "die niet zo snel last zal hebben van brekende schakels". En jullie drukken diegenen op het hart "om de ketting na elke rit te controleren op scheuren."

Dus je bent in de loop van de tijd creatief opgeschoven met de bovenstaande quote dat jullie het niet tegen zout kunnen als een eigenschap zien waar je wel of niet voor kiest en dat je totaal geen last zult hebben als je zoutloos rijdt, maar dat komt totaal niet overeen met de conclusie die in het blad gedrukt staat.
1) Hoe kun je stellen: niet zo snel breken (ook als je niet in de pekel rijdt!!!)? Wat is dat, "niet zo snel"? Welke kansberekening hangt daar aan vast. Wat heeft een lezer daaraan?
2) [quote="Rodrick"]Maar heel veel lezers van dit forum en ons blad rijden helemaal niet op hun (goede) racefiets als er pekel op straat ligt en hebben wat minder kennis van de materie[/quote]
Aha, waarom adviseer je die mensen die weinig kennis van de materie hebben om de ketting na elke rit te inspecteren (ook als je niet in de pekel rijdt!)? 80% kan een inbussleutel niet eens hanteren. Laat staan dat ze weten waar ze op moeten letten als ze naar een ketting kijken... Je kan je toch niet permiteren om inspectie aan een niet-deskundige consument over te laten? En na iedere rit een ketting inspecteren? Bizar! En dat is dus als je niet in de pekel rijdt.
3) Jammer dat je slechts op het aspect reageert of het goed of slecht is dat een ketting niet tegen pekel kan. Je reageert niet op andere zaken. De ketting is de enige wereld die niet tegen pekel kan. Het heeft geen voordelen t.o.v. andere ketting, zodat je het nadeel kan accepteren. Het staat niet op de verpakking, zodat niemand kan zien (ook die concument die je zelf aanhaalt en geen kennis van de materie heeft) met welke nadeel hij te maken heeft als hij de ketting koopt.
We dienen bij de formulering van onze conclusies rekening te houden met wie het artikel leest. Het staat iedere lezer natuurlijk vrij daarop door te concluderen naar zijn eigen fietsbeleving. Die ketting is prima, tenzij pekel vs. die ketting is slecht want kan niet tegen pekel. [/quote]
Wellicht door de tijd - het is al weer even geleden - ben je blijkbaar de Fiets-conclusie inmiddels weer vergeten. Ook voor iemand "die 'zoutloos' rijdt" concluderen jullie dat "die niet zo snel last zal hebben van brekende schakels". En jullie drukken diegenen op het hart "om de ketting na elke rit te controleren op scheuren."

Dus je bent in de loop van de tijd creatief opgeschoven met de bovenstaande quote dat jullie het niet tegen zout kunnen als een eigenschap zien waar je wel of niet voor kiest en dat je totaal geen last zult hebben als je zoutloos rijdt, maar dat komt totaal niet overeen met de conclusie die in het blad gedrukt staat.
1) Hoe kun je stellen: niet zo snel breken (ook als je niet in de pekel rijdt!!!)? Wat is dat, "niet zo snel"? Welke kansberekening hangt daar aan vast. Wat heeft een lezer daaraan?
2) [quote="Rodrick"]Maar heel veel lezers van dit forum en ons blad rijden helemaal niet op hun (goede) racefiets als er pekel op straat ligt en hebben wat minder kennis van de materie[/quote]
Aha, waarom adviseer je die mensen die weinig kennis van de materie hebben om de ketting na elke rit te inspecteren (ook als je niet in de pekel rijdt!)? 80% kan een inbussleutel niet eens hanteren. Laat staan dat ze weten waar ze op moeten letten als ze naar een ketting kijken... Je kan je toch niet permiteren om inspectie aan een niet-deskundige consument over te laten? En na iedere rit een ketting inspecteren? Bizar! En dat is dus als je niet in de pekel rijdt.
3) Jammer dat je slechts op het aspect reageert of het goed of slecht is dat een ketting niet tegen pekel kan. Je reageert niet op andere zaken. De ketting is de enige wereld die niet tegen pekel kan. Het heeft geen voordelen t.o.v. andere ketting, zodat je het nadeel kan accepteren. Het staat niet op de verpakking, zodat niemand kan zien (ook die concument die je zelf aanhaalt en geen kennis van de materie heeft) met welke nadeel hij te maken heeft als hij de ketting koopt.
[quote="litespeed"]
1) Hoe kun je stellen: niet zo snel breken (ook als je niet in de pekel rijdt!!!)? Wat is dat, "niet zo snel"? Welke kansberekening hangt daar aan vast. Wat heeft een lezer daaraan?[/quote]
Met "niet zo snel" zal vast bedoeld worden dat elke ketting kan breken in welke omstandigheid dan ook, er zijn nu eenmaal geen garanties. Wil je daar nu werkelijk een kansberekening aan hangen? Het is geen exacte wetenschap.
[quote="litespeed"]
2) Aha, waarom adviseer je die mensen die weinig kennis van de materie hebben om de ketting na elke rit te inspecteren (ook als je niet in de pekel rijdt!)? 80% kan een inbussleutel niet eens hanteren. Laat staan dat ze weten waar ze op moeten letten als ze naar een ketting kijken... Je kan je toch niet permiteren om inspectie aan een niet-deskundige consument over te laten? En na iedere rit een ketting inspecteren? Bizar! En dat is dus als je niet in de pekel rijdt.[/quote]
Hij heeft helemaal niet gesproken van "weinig kennis", hij spreekt van "minder kennis". Het inspecteren van je ketting moet je eigenlijk altijd doen, net zoals je dat ook doet met je banden, wielen, remmen etc.. Bovendien spreken de gepubliceerde foto's voor zich, je hoeft echt geen geleerde te zijn om de barsten op je ketting te kunnen herkennen.
Voor wat betreft die 80%, lijkt me dat nogal een onderschatting van de vaardigheden en kennis van de gemiddelde fietser.
Ik kan me prima vinden in de conclusie van Fiets, heb er dan ook bewust voor gekozen de ketting te laten zitten en met enige regelmaat te controleren. Zoals al eerder gezegd gaat er bij vervanging een andere op want de ketting is natuurlijk wel ruk.
1) Hoe kun je stellen: niet zo snel breken (ook als je niet in de pekel rijdt!!!)? Wat is dat, "niet zo snel"? Welke kansberekening hangt daar aan vast. Wat heeft een lezer daaraan?[/quote]
Met "niet zo snel" zal vast bedoeld worden dat elke ketting kan breken in welke omstandigheid dan ook, er zijn nu eenmaal geen garanties. Wil je daar nu werkelijk een kansberekening aan hangen? Het is geen exacte wetenschap.
[quote="litespeed"]
2) Aha, waarom adviseer je die mensen die weinig kennis van de materie hebben om de ketting na elke rit te inspecteren (ook als je niet in de pekel rijdt!)? 80% kan een inbussleutel niet eens hanteren. Laat staan dat ze weten waar ze op moeten letten als ze naar een ketting kijken... Je kan je toch niet permiteren om inspectie aan een niet-deskundige consument over te laten? En na iedere rit een ketting inspecteren? Bizar! En dat is dus als je niet in de pekel rijdt.[/quote]
Hij heeft helemaal niet gesproken van "weinig kennis", hij spreekt van "minder kennis". Het inspecteren van je ketting moet je eigenlijk altijd doen, net zoals je dat ook doet met je banden, wielen, remmen etc.. Bovendien spreken de gepubliceerde foto's voor zich, je hoeft echt geen geleerde te zijn om de barsten op je ketting te kunnen herkennen.
Voor wat betreft die 80%, lijkt me dat nogal een onderschatting van de vaardigheden en kennis van de gemiddelde fietser.
Ik kan me prima vinden in de conclusie van Fiets, heb er dan ook bewust voor gekozen de ketting te laten zitten en met enige regelmaat te controleren. Zoals al eerder gezegd gaat er bij vervanging een andere op want de ketting is natuurlijk wel ruk.
Een ketting die niet tegen pekel lan, dat is toch gewoon sneu. En het staat niet eens op de verpakking. Een beetje zichzelf respecterend tijdschrift gaat zo'n product toch niet verdedigen. Dat is vragen om ellende en het schaadt je reputatie.
Live fast; die young. mijn blog
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 42050
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Het artikel was goed, alle problemen stonden goed beschreven.
Echter dan moet je de boel nu niet uit zijn verband gaan trekken en stellen dat de ketting prima is.
Echter dan moet je de boel nu niet uit zijn verband gaan trekken en stellen dat de ketting prima is.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ik ben het op zich wel met je eens dat Fiets daar iets kritischer mag zijn. Echter, ze maken nog steeds het voorbehoud van het rijden in pekel; op basis daarvan kan een (hopelijk kritische) lezer ook zelf zijn oordeel opmaken. Je kunt m.i. niet spreken van "gekonkel van de bovenste plank". Er zit gewoon een nuance in, als Fiets Shimano alleen maar met de hardst mogelijk bewoordingen zou neersabelen wordt ook niemand wijzer.
Ik interpreteer het zo : als je goed tussen de regels kan lezen, zie je dat de ketting niet echt aanbevolen wordt, maar willen ze een grote adverteerder niet voor het hoofd stoten en laten ze je zelf die conclusie trekken.
Maar zoals een ander forumlid het zo mooi zegt: ik kan het mis hebben....
Maar zoals een ander forumlid het zo mooi zegt: ik kan het mis hebben....
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
[quote="perik"]Het verhaal van fiets is toch duidelijk? Die ketting kan niet tegen pekel, dus als je dat een probleem vindt moet je hem vooral niet kopen. Waar hebben we het nog over?[/quote]
In de conclusie staat direct daarna toch genoemd dat als je zoutloos rijdt dat de ketting niet zo snel zal breken? En dat je na iedere rit de ketting moet inspecteren. Als je het zo vaag brengt, heeft niemand daar wat aan. Het lijkt dan toch duidelijk de schijn te hebben dat het ook buiten pekel niet helemaal jofel is? Schrijf dan dat de ketting dan gelijkwaardig functioneert aan andere kettingen op de markt. O.i.d.
Wellicht wordt het zo bedoeld als apexrider stelt. Maar schrijf dat dan zo. Uiteraard bedoelde ik kansrekening als gechargeerd. Maar je moet het voor een serieus onderzoek toch echt explicieter brengen als dit. En dan blijft het nog mijlenver weg van wetenschappelijk verantwoord. En dat is ook uiteraard niet nodig.
En dan nog. "Waar hebben we het nog over?" Jij gaat even buiten alle fietsers die de test in Fiets niet gelezen hebben. Als zij de ketting kopen zien ze toch niet dat die niet geschikt is voor pekelritten? Maar dat vind jij niet erg? Als jij het maar weet?
[quote="apexrider"]Hij heeft helemaal niet gesproken van "weinig kennis", hij spreekt van "minder kennis". Het inspecteren van je ketting moet je eigenlijk altijd doen, net zoals je dat ook doet met je banden, wielen, remmen etc.. Bovendien spreken de gepubliceerde foto's voor zich, je hoeft echt geen geleerde te zijn om de barsten op je ketting te kunnen herkennen.[/quote]
Ok. Jij duikt na iedere rit met je auto ook onder de motorkap om de V-snaar even na te kijken? En nog andere vitale onderdelen. Vervolgens duik je even onder de auto om de remschijven te inspecteren?
Komaan. Je bent je eigen gebruik van de ketting aan het goedpraten. Een ketting die je buiten de pekel gebruikt, hoef je echt niet na iedere rit te inspecteren. En dan ga je 'm al helemaal niet het predikaat prima geven.
In de conclusie staat direct daarna toch genoemd dat als je zoutloos rijdt dat de ketting niet zo snel zal breken? En dat je na iedere rit de ketting moet inspecteren. Als je het zo vaag brengt, heeft niemand daar wat aan. Het lijkt dan toch duidelijk de schijn te hebben dat het ook buiten pekel niet helemaal jofel is? Schrijf dan dat de ketting dan gelijkwaardig functioneert aan andere kettingen op de markt. O.i.d.
Wellicht wordt het zo bedoeld als apexrider stelt. Maar schrijf dat dan zo. Uiteraard bedoelde ik kansrekening als gechargeerd. Maar je moet het voor een serieus onderzoek toch echt explicieter brengen als dit. En dan blijft het nog mijlenver weg van wetenschappelijk verantwoord. En dat is ook uiteraard niet nodig.
En dan nog. "Waar hebben we het nog over?" Jij gaat even buiten alle fietsers die de test in Fiets niet gelezen hebben. Als zij de ketting kopen zien ze toch niet dat die niet geschikt is voor pekelritten? Maar dat vind jij niet erg? Als jij het maar weet?
[quote="apexrider"]Hij heeft helemaal niet gesproken van "weinig kennis", hij spreekt van "minder kennis". Het inspecteren van je ketting moet je eigenlijk altijd doen, net zoals je dat ook doet met je banden, wielen, remmen etc.. Bovendien spreken de gepubliceerde foto's voor zich, je hoeft echt geen geleerde te zijn om de barsten op je ketting te kunnen herkennen.[/quote]
Ok. Jij duikt na iedere rit met je auto ook onder de motorkap om de V-snaar even na te kijken? En nog andere vitale onderdelen. Vervolgens duik je even onder de auto om de remschijven te inspecteren?
Komaan. Je bent je eigen gebruik van de ketting aan het goedpraten. Een ketting die je buiten de pekel gebruikt, hoef je echt niet na iedere rit te inspecteren. En dan ga je 'm al helemaal niet het predikaat prima geven.
[quote="Diogenes"]Ik interpreteer het zo : als je goed tussen de regels kan lezen, zie je dat de ketting niet echt aanbevolen wordt, maar willen ze een grote adverteerder niet voor het hoofd stoten en laten ze je zelf die conclusie trekken.
Maar zoals een ander forumlid het zo mooi zegt: ik kan het mis hebben....[/quote]
+1 Maar volgens mij willen ze liever Shimano niet tegen het hoofd stoten dan dat ze duidelijk willen maken dat die ketting eigenlijk niet zo best is.
Maar zoals een ander forumlid het zo mooi zegt: ik kan het mis hebben....[/quote]
+1 Maar volgens mij willen ze liever Shimano niet tegen het hoofd stoten dan dat ze duidelijk willen maken dat die ketting eigenlijk niet zo best is.
Live fast; die young. mijn blog