Beste Ketting
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik heb de Fiets test nu even niet bij de hand, maar volgens mij viel 't toch wel mee hoe die Campa kettingen eruit kwamen?
Die Tour test is door Robert Kühnen uitgevoerd, dat zegt voor persoonlijk al wel genoeg. Dan hoef je niet verder te lezen om te weten dat Shimano er als beste uitkomt. Leuk dat een 6701 niet zo veel rekt, bij mij (en vele andere) breken die dingen gewoon door midden...
Als een ketting 30 gram zwaarder is nog maar de helft van de punten bij 't gewicht geven, mijn keuze zou 't toch echt niet zijn om op zo'n manier naar een eindcijfer toe te werken. En zoals verwacht zitten er weer subjectieve zaken tussen de objectieve metingen verweven waarmee de uitkomst van de test mooi gestuurd kan worden.
Die Tour test is door Robert Kühnen uitgevoerd, dat zegt voor persoonlijk al wel genoeg. Dan hoef je niet verder te lezen om te weten dat Shimano er als beste uitkomt. Leuk dat een 6701 niet zo veel rekt, bij mij (en vele andere) breken die dingen gewoon door midden...
Als een ketting 30 gram zwaarder is nog maar de helft van de punten bij 't gewicht geven, mijn keuze zou 't toch echt niet zijn om op zo'n manier naar een eindcijfer toe te werken. En zoals verwacht zitten er weer subjectieve zaken tussen de objectieve metingen verweven waarmee de uitkomst van de test mooi gestuurd kan worden.
-
- Forum-lid HC
Toch moet ik zeggen dat met XTR 9 speed en Dura ace 10 speed kettingen nooit problemen heb. Nooit een gebroken ketting gehad en geen vastlopende schakels.
Qua levensduur zit het ook wel goed zo'n 3000 a 4000 km voor de race ketting. Ik gooi ze altijd net na de 0.75 weg.
Moet wel zeggen dat ze in het begin heel snel aan de bijna 0.75 zitten na soms 500km al en daar duurt het heel lang voordat ze tussen de 0.75 en 1 in zitten.
De sram red ketting bij die mijn groep zit vind ik toch wat minder mooi lopen. Campa en KMC heb ik geen ervaringen mee.
Qua levensduur zit het ook wel goed zo'n 3000 a 4000 km voor de race ketting. Ik gooi ze altijd net na de 0.75 weg.
Moet wel zeggen dat ze in het begin heel snel aan de bijna 0.75 zitten na soms 500km al en daar duurt het heel lang voordat ze tussen de 0.75 en 1 in zitten.
De sram red ketting bij die mijn groep zit vind ik toch wat minder mooi lopen. Campa en KMC heb ik geen ervaringen mee.
Oh ja , de Campa's kwamen er goed uit. Maar de KMC ook hetgeen je eerder niet onderschreef. Persoonlijk heb ik geen ervaringen met KMC of Shimano omdat ik altijd Campa kettingen heb. Dat de Shimano kettingen kunnen breken is bekend. Daarvoor geeft men de schuld aan pekel en schoonmaakmiddelen. Nou, wie het gelooft doet dat maar. Ik wilde alleen aantonen dat testen vaak niet betrouwbare resultaten geven.amclassic-fan schreef:Ik heb de Fiets test nu even niet bij de hand, maar volgens mij viel 't toch wel mee hoe die Campa kettingen eruit kwamen?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
De shimano dura ace 7900-7901 kwam slecht uit de test van Fiets. En ik hoor het ook van fietsenhandelaars dat die ketting niet zo goed is. Blijkbaar is de vorige versie, de Dura Ace 7801 veel beter dan zijn opvolger.
Een heel goed fietsenmaker uit de streek monteert trouwens systematisch Campagnolo kettingen op Shimano groepen omdat die kettingen volgens hem duurzamer zijn.
Is er ook ergens een test van cassettes te vinden? Dura-ace, sram pg-1070 (cassette van sram force, powerglide) en shimano 6700 cassette?
Een heel goed fietsenmaker uit de streek monteert trouwens systematisch Campagnolo kettingen op Shimano groepen omdat die kettingen volgens hem duurzamer zijn.
Is er ook ergens een test van cassettes te vinden? Dura-ace, sram pg-1070 (cassette van sram force, powerglide) en shimano 6700 cassette?
geen signatuur
Ik rij nu een paar weekjes met de 7901 ketting en ik moet zeggen dat 'ie echt een pak stiller is dan de KMC X10L. Tot nu toe zeer tevreden!
Ik maak 'm na elke rit schoon met een droge doek en smeer 'm daarna met Squirt Lube.
Ik maak 'm na elke rit schoon met een droge doek en smeer 'm daarna met Squirt Lube.
Dat is ook mijn ervaring. Ik gebruik campa kettingen gewoon in combinatie met een KMC link. Die link is eenvoudig met de hand open te krijgen als je er een beetje handigheid in hebt.amclassic-fan schreef:Zowel Wipperman als KMC gaan aanzienlijk minder lang mee dan een Campa ketting. Daarnaast zijn KMC (iig 10 speed) ketting zeer gevoelig voor ontvetter, 1 keer te veel ontvetter en de ketting is nauwlijks meer stil te krijgen (zonder 'm te verzuipen in 't smeermiddel) als 't ding niet meer nieuw is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
+53x11 schreef:Dat is ook mijn ervaring. Ik gebruik campa kettingen gewoon in combinatie met een KMC link. Die link is eenvoudig met de hand open te krijgen als je er een beetje handigheid in hebt.amclassic-fan schreef:Zowel Wipperman als KMC gaan aanzienlijk minder lang mee dan een Campa ketting. Daarnaast zijn KMC (iig 10 speed) ketting zeer gevoelig voor ontvetter, 1 keer te veel ontvetter en de ketting is nauwlijks meer stil te krijgen (zonder 'm te verzuipen in 't smeermiddel) als 't ding niet meer nieuw is.
Ook goede ervaringen met 11 speed in combi met KMC link.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Even een kick. Ik rijd al jaren met Ultegra-kettingen. Laatst brak er één en ik vind dat ze veel geluid maken. Ik zoek daarom een alternatief en hoor veel goeds over KMC's. Ik wilde eigen een KMC SL halen (10 speed). Toch nog eens uitvragen: welke ketting is het stilst en welke is het meest duurzaam? Merk maakt me eigenlijk niet uit. Of komt het allemaal niet zo nauw?
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Je zou een KMC kunnen proberen met een iets dikkere smering zoals Squirt Lube.marsman schreef:Even een kick. Ik rijd al jaren met Ultegra-kettingen. Laatst brak er één en ik vind dat ze veel geluid maken. Ik zoek daarom een alternatief en hoor veel goeds over KMC's. Ik wilde eigen een KMC SL halen (10 speed). Toch nog eens uitvragen: welke ketting is het stilst en welke is het meest duurzaam? Merk maakt me eigenlijk niet uit. Of komt het allemaal niet zo nauw?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- thestudent
- Forum-lid HC
Ik heb een kmc 11L ( niet de sl ) ketting op mijn chorus groep en die doet het niet merkbaar minder dan de originele campagnolo chorus ketting. Het handige is dat deze ketting al met quicklink geleverd wordt en vaak net ietsje goedkoper is. Voor de rest is het volgens mij geneuzel in de marge en is alles moeilijk te vergelijken. Een ketting vervang ik toch regelmatig en slecht is hij iig niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
M'n laatste ketting was een 9 speed SRAM PC-970. (19 euro)
Op 0,75 slijtage 4500 km mee gereden. (Gesmeerd met wax)
Inmiddels over gegaan op 10 speed en weer een SRAM gekocht, PC-1071, ben benieuwd hoe lang ik daar mee doe.
Ik bedoel ook maar te zeggen dat KMC niet heilig is
Op 0,75 slijtage 4500 km mee gereden. (Gesmeerd met wax)
Inmiddels over gegaan op 10 speed en weer een SRAM gekocht, PC-1071, ben benieuwd hoe lang ik daar mee doe.
Ik bedoel ook maar te zeggen dat KMC niet heilig is

http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;