Gios Professional 1984 (Finito!)
-
- Forum-lid
Misschien verkijk je je daar wel op. Wat is het verschil in gewicht tussen dit Gios frame (1 vd lichtste frames destijds) en een alu zoals jij beschrijft? Misschien wel minder als het verschil tussen mijn stalen vork en een carbon exemplaar bijvoorbeeld. Ik vind dit frame bovenal mooier als een alu,maar als het verschil in gewicht in 1 keer teniet kan worden gedaan door het vervangen van de vork voor een vork die er exact hetzelfde uitziet is dat het overwegen waard voor mij. Een mooie stalen fiets EN een acceptabel gewicht. Volgens mij reageerde jij zonder te realiseren over welke gewichten we spreken(onzinnig?). Een stalen frame, oh die zijn zwaar, valt bij deze echter nog erg mee.. Bovendien, waarom zou gewicht alleen bij de carbon mannetjes een rol mogen spelen. Mogen de mannen van staal hun fiets niet zo licht mogelijk maken? Zit een nog grotere uitdaging in:p
-
- Forum-lid
[quote="Carabo"]Misschien niet helemaal duidelijk maar mijn punt is dat ik het bij dit soort klassiekers meer gepast vind om de frame/vork combinatie origineel te houden
Vind ik ook, daarom heb ik in eerste instantie ook gewoon de Gios vork erin gestoken natuurlijk.. Carbon vork is geen optie, gaat ten koste van de looks, en dat is nou net niet de bedoeling..

-
- Forum-lid
Ik weet het, dit balhoofd staat bekend als zeer goed, sommigen zweren erbij. Maar beetje jammer weer dat het allemaal niet mooi past. Maar goed, ik probeer het gewoon. Cupje zit er een paar slagen op en lijkt wel goed vast te zitten..
DickyGiovanni schreef:Carabo schreef:Misschien niet helemaal duidelijk maar mijn punt is dat ik het bij dit soort klassiekers meer gepast vind om de frame/vork combinatie origineel te houdenVind ik ook, daarom heb ik in eerste instantie ook gewoon de Gios vork erin gestoken natuurlijk.. Carbon vork is geen optie, gaat ten koste van de looks, en dat is nou net niet de bedoeling..
Wijs besluit Dicky en niet alleen vanwege de looks. Ik had een Gios Compact Pro met een originele stalen vork. Ik vond dat ook nogal ouderwets en verving de vork voor een carbon exemplaar. Toen ik in de Vogezen met een flinke snelheid afdaalde begon m'n hele fiets te trillen. Door de vork was de balans weg en werd m'n fiets vrijwel onbestuurbaar. Na thuiskomst heb ik de vork weer vervangen voor de originele en m'n fiets reed veel beter. Het carbon was zo stijf dat alle trillingen veel directer doorkwamen dan met de stalen vork.
Die Italianen bij Gios zijn dan misschien een beetje ouderwets, ze weten wel heel goed waar ze mee bezig zijn...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
Als ik mij niet vergis heb je verschillende types carbon vorken. De manier waarop ze gevlochten zijn bepaalt hoe ze trillingen doorgeven of juist dempen. er zijn ook mooie gios carbon vorken op de markt. Een alu vork gaat sowieso alles doorgeven. Die zijn onverbiddelijk. Los daarvan heb ik ook de (loodzware) gios vork in mijn compact pro laten zitten. Heb nog even overwogen een gios carbon vork er in te zetten omdat ik een tig gelaste compact pro heb, geen lugs dus en een minder klassieke uitstraling, maar neem het extra gewicht van de stalen vork maar voor lief.
mijn stalen Colnago is er wat rij gedrag aangaat wel op voor uit gegaan nu er weer een verchroomde stalen vork inzit, ipv een verchroomde alu vork!
mijn stalen Colnago is er wat rij gedrag aangaat wel op voor uit gegaan nu er weer een verchroomde stalen vork inzit, ipv een verchroomde alu vork!
-
- Forum-lid
Bedankt voor de gebruikerservaringen aangaande de stalen vork. Ga als dit niet blijkt te werken een ander balhoofd doen, en gebruik zowiezo deze originele vork. Uiteraard het mooist, en als het ook nog beter rijd als een alu neem ik het gewicht idd ook op de koop toe.. Weet iemand toevallig of een Campa balhoofd daadwerkelijk korter is als een Stronglight?
DickyGiovanni schreef:Weet iemand toevallig of een Campa balhoofd daadwerkelijk korter is als een Stronglight?
Ik ga het na het eten even voor je opmeten....
Overigens bestaan verchroomde aluminium vorken niet.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Campagnolo Record (1", schroefdraad): 36,5 mm.
Stronglight Delta (idem): 40,2 mm.
Het Stronglight balhoofd is m.n. wat hoger door de 'schuin' liggende naaldlagers.
Stronglight Delta (idem): 40,2 mm.
Het Stronglight balhoofd is m.n. wat hoger door de 'schuin' liggende naaldlagers.
60 x Ventoux