Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vermogen vs gewicht vs prestatie

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 jan 2012 08:33

litespeed schreef:Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat grote jongens per definitie TT's veel makkelijker winnen. Contador en Evans rijden in een Tour - ondanks wekenlange, zware inspanningen voor het algemeen klassement - gewoon top 10 in de laatste lange tijdrit tussen heel veel renners die zich vaak gespaard hebben om die TT te kunnen winnen.
Ik denk dat Evans en Contador juist de slottijdrit in een grote ronde kunnen winnen doordat ze echte ronderenners zijn, vanwege hun herstelvermogen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

dogestyle
Forum-lid

dogestyle 20 jan 2012 08:43

scepticus schreef:
litespeed schreef:Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat grote jongens per definitie TT's veel makkelijker winnen. Contador en Evans rijden in een Tour - ondanks wekenlange, zware inspanningen voor het algemeen klassement - gewoon top 10 in de laatste lange tijdrit tussen heel veel renners die zich vaak gespaard hebben om die TT te kunnen winnen.
Ik denk dat Evans en Contador juist de slottijdrit in een grote ronde kunnen winnen doordat ze echte ronderenners zijn, vanwege hun herstelvermogen.
Zal ook zeker een rol spelen... maar vergis je niet in het absolute vermogen van de 2 laatst genoemde renners op het omslagpunt. Dat is gewoon een stuk hoger dan die van de meeste collega's. Ze staan te boek als klimmers maar weten stiekem gewoon bar veel vermogen weg te trappen!

Heb overigens nooit goed begrepen waarom Gesink het niet beter doet in de tijdrit met zijn vermogensprofiel? Hmm, ik spreek mezelf geloof ik wel wat tegen, met het verkondigen dat alles van het vermogen afhangt... toch een mentale factor??

Greetz

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 20 jan 2012 08:57

scepticus schreef:
Ik denk dat ze grote rondes winnen vanwege hun herstelvermogen.

Als je naar afgelopen Tour kijkt en Evans in de ene naar de andere bergetappe ziet knokken. En dan verliest hij een minuut (?) op Martin in de TT een dag daarna??? Martin, die op enkele uren in het klassement staat en de dagen daarvoor in de bergetappes in de bus heeft gezeten. Dat doe je niet alleen op basis van herstelvermogen. Dan ben je blijkbaar gewoon steengoed in het rijden van TT's.

Plaats reactie