Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Kuota

kredo
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 nov 2005 21:03

kredo 08 mei 2006 23:56

Rij zelf sinds begin dit jaar met een Kredo voorzien van Campa Record Carbon en Mavic Ksyrium ES. Ik vraag me echt af waar ze het gebrek aan comfort vandaan halen. De fiets is immers stijf en comfortabel. Is er iemand die mij aan meetwaarden voor het frame kan helpen ?     

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 09 mei 2006 03:30

Quoten: Origineel geplaatst door kredo op 08 Mei 2006

Rij zelf sinds begin dit jaar met een Kredo voorzien van Campa Record Carbon en Mavic Ksyrium ES. Ik vraag me echt af waar ze het gebrek aan comfort vandaan halen. De fiets is immers stijf en comfortabel. Is er iemand die mij aan meetwaarden voor het frame kan helpen ?     

Ik denk dat je geen vergelijkingsmateriaal hebt, beste vriend. Heb ondertussen zo 'n 3000 kms met de Kredo gebold en comfortabel is ie eigenlijk niet. Niet in vergelijking met m'n ouwe stalen Pina en al helemaal niet in vergelijking met de Ksano. Zaterdag nog 190 km over meestal belabberde waalse wegen en dat ga je soms wel voelen hoor. Maar jongens, die stijfheid... elk beetje energie dat je op de trappers zet is vooruitgang, een beste klimmer en hij daalt ook als een speer. Nooit zo 'n betrouwbare fiets geweten in de bochten. De Kredo is een compromisloze fiets, is gebouwd op stijfheid en dat is nu eenmaal niet compatibel met comfort.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 09 mei 2006 06:16

Quoten: Origineel geplaatst door T.Trapper op 09 Mei 2006


Quoten: Origineel geplaatst door kredo op 08 Mei 2006

Rij zelf sinds begin dit jaar met een Kredo voorzien van Campa Record Carbon en Mavic Ksyrium ES. Ik vraag me echt af waar ze het gebrek aan comfort vandaan halen. De fiets is immers stijf en comfortabel. Is er iemand die mij aan meetwaarden voor het frame kan helpen ?     

Ik denk dat je geen vergelijkingsmateriaal hebt, beste vriend. Heb ondertussen zo 'n 3000 kms met de Kredo gebold en comfortabel is ie eigenlijk niet. Niet in vergelijking met m'n ouwe stalen Pina en al helemaal niet in vergelijking met de Ksano. Zaterdag nog 190 km over meestal belabberde waalse wegen en dat ga je soms wel voelen hoor. Maar jongens, die stijfheid... elk beetje energie dat je op de trappers zet is vooruitgang, een beste klimmer en hij daalt ook als een speer. Nooit zo 'n betrouwbare fiets geweten in de bochten. De Kredo is een compromisloze fiets, is gebouwd op stijfheid en dat is nu eenmaal niet compatibel met comfort.


Hoi,
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom men comfort zou gaan zoeken in een frame.....Een goed frame moet nu eenmaal stijf zijn of je verliest energie in de overdracht naar het achterwiel. Energieverlies daar betaal je dus cash aan rendement. Kan je die twee ogenschijnlijk paradoxale vereisten in een frame combineren zodat het en stijf en comfortable is? Tot op zekere hoogte wel, ja..... 
Omgekeerde richting, van het wegdek naar de fiets toe is het net het tegenovergestelde verhaal. Daar moet je "fiets" kunnen bewegen of je voelt de minste oneffenheid door je eigen lichaam geabsorbeerd worden wat je gelijk als een gebrek aan comfort ervaart. In die zin is de bouwwijze en vorm van een voorvork, de achtertrein, en toch ook in enige mate het frame zelf van doorslaggevend belang.
Je zou het extreem kunnen stellen en de fiets met een voortbewegende mechanische diode gaan vergelijken. Het ideale gedrag leunt er in alle geval dicht bij aan maar in praktijk is het een reeks van compromissen.
Kortom, je eigen energie moet via pedalen, crankassen, ketting enz, zo verliesarm mogelijk aan de wielen worden doorgegeven waarna deze op hun beurt die gaan doorgeven aan de banden. Het zijn deze laatste die de grootste isolerende rol spelen, ze absorberen namelijk energie in beide richtingen en zetten die beweging om in warmte. Wat door de banden toch nog wordt doorgegeven aan trillingsenergie afkomstig van oneffenheden in het wegdek kunnen we nu zo goed en zo kwaad als het kan gaan verder filteren zodat de trillingsfrequentie niet als al te onaangenaam wordt ervaren.
Er zijn drie plaatsen waarlangs die trillingen je lichaam kunnen binnendringen: je handen, je voeten en je zitvlak. Van de drie heeft je zitvlees het grootst absorberend vermogen, je voeten worden door schoeisel en kledij geisoleerd van de buiten wereld maar met de polsen is het minder goed gesteld. Die zien in het beste geval een goed absorberende carbon voorvork, een stukje stuurlint en met geluk wat gel in de palm van de handschoenen. Afhankelijk van de houding op de fiets zien de polsen samen ook nog vaak tot 45 van het gewicht van het bovenlichaam.....Niet zo goed dus.
Je zou dit euvel kunnen bestrijden door sterk dempende stoffen aan te brengen zoals sorbothaan maar deze kosten weer onnodig gewicht. Via het clever gebruik van composieten en een bewust gekozen structuur kan je energie toch zo kanaliseren dat ie efficient de ene richting gaat maar sterk verlieslatend in de andere richting. Dit kan mits de juiste materiaalkeuze maar ook de structuur en vormgeving spelen hierin een zeer belangrijke rol. Door materialen te buteren kan je een golfbrekereffect bereiken, je kan tapse vormen gebruiken om resonanties te dempen, je kan lagen van verschillende materialen gaan samenpersen of verweven (Constrained Layer Damping AKA CLD) om een bepaald resultaat te bekomen om er maar een paar te noemen. Met composieten is dit niet zo moeilijk en zodoende kan een stijf frame toch nog vrij goed dempen waar dit gewenst is.
Nu, wat de meetcijfers van de Kuota Kredo betreft, ik meen me te herinneren dat die ooit door het Duitse tijdschrift Tour zijn gepubliceerd. Ook Kuota zelf zou die gegevens ter beschikkining moeten hebben. De Kredo is immers door het Duitse keur- en meetinstituut EfBe gestest geworden en gehomologeerd.....     Mocht ik ze te pakken krijgen dan meld ik het wel.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

michiel17
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 26 okt 2005 01:51

michiel17 09 mei 2006 12:13

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 09 Mei 2006


Quoten: Origineel geplaatst door T.Trapper op 09 Mei 2006


Quoten: Origineel geplaatst door kredo op 08 Mei 2006

Rij zelf sinds begin dit jaar met een Kredo voorzien van Campa Record Carbon en Mavic Ksyrium ES. Ik vraag me echt af waar ze het gebrek aan comfort vandaan halen. De fiets is immers stijf en comfortabel. Is er iemand die mij aan meetwaarden voor het frame kan helpen ?     

Ik denk dat je geen vergelijkingsmateriaal hebt, beste vriend. Heb ondertussen zo 'n 3000 kms met de Kredo gebold en comfortabel is ie eigenlijk niet. Niet in vergelijking met m'n ouwe stalen Pina en al helemaal niet in vergelijking met de Ksano. Zaterdag nog 190 km over meestal belabberde waalse wegen en dat ga je soms wel voelen hoor. Maar jongens, die stijfheid... elk beetje energie dat je op de trappers zet is vooruitgang, een beste klimmer en hij daalt ook als een speer. Nooit zo 'n betrouwbare fiets geweten in de bochten. De Kredo is een compromisloze fiets, is gebouwd op stijfheid en dat is nu eenmaal niet compatibel met comfort.


Hoi,
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom men comfort zou gaan zoeken in een frame.....Een goed frame moet nu eenmaal stijf zijn of je verliest energie in de overdracht naar het achterwiel. Energieverlies daar betaal je dus cash aan rendement. Kan je die twee ogenschijnlijk paradoxale vereisten in een frame combineren zodat het en stijf en comfortable is? Tot op zekere hoogte wel, ja..... 
 
 
 
Een comfortabele fiets, kost ook minder energie. Stel dat je na 190 km helemaal verkrampt op de fiets zit doordat het frame niet comfortabel is. Dit gaat natuurlijk ook ten koste van het prestatie vermogen

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 09 mei 2006 14:08

nze fdegrove heeft een behoorlijke technische achtergrond hé. Mooi dat je wetenschappelijk kan uitleggen waar ons gevoel vandaan komt .
In de fietsbesprekingen wordt meestal een onderscheid gemaakt tussen de laterale en de verticale stijfheid. De eerste zou dus zo hoog mogelijk moeten zijn en de laatste zo laag mogelijk (voor 't comfort). Naargelang de bedoeling van de framebouwer zal ofwel 't één ofwel 't ander overheersen in het karakter van de fiets.
M'n Kredo heeft ook die fameuze "Comfort drive spin", de speciale vorm van de linker liggende achtervork. Ik meen dat die inderdaad helpt om kleine oneffenheden weg te werken zoals bij uitgereden betonwegen of grof asfalt. De voorvork is in vergelijking met die van de Ksano veel stijver in elke richting. Dat is rampzalig als je over kasseien heen moet - en inderdaad erg belastend voor de polsen.
Ik heb latex biba's in bestelling nu, ben nieuwsgierig wat dit zal verbeteren. Ze blijven wel al weken achter omdat in die bestelling ook een nieuw zadeltje zit waar leveringsproblemen mee zijn.

kredo
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 nov 2005 21:03

kredo 10 mei 2006 00:05

Volgens mij kan de combinatie tussen stijf en comfortabel dus wel maar het zal wel tussen mijn oren zitten zeker. Reed tot voor kort op een volledig alu -frame en dit was qua stijfheid een ramp in vergelijking met de Kredo en voelde een pak harder aan op slechte wegen. Rij regelmatig ritten van + 150 km over de meest diverse wegen en blijf de Kredo comfortabel vinden. Het zal zoals gezegd allicht veel te maken met de achtertrein die gericht is op comfort. In een Frans fietsmagazine, ik meen Le Cycle maar ben niet zeker, wordt dit trouwens met meetwaarden aangetoond. Maar nogmaals comfort is allicht een zeer subjectief gegeven. Over de stijfheid zijn we het dan blijkbaar wel allemaal eens : subliem. Maar nogmaals kan iemand mij dit aantonen met meetwaarden die representatief zijn om de Kredo te vergelijken met bvb. de recent geteste Italiaanse "zogenoemde" toppers in Fiets ??? 

youri
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 okt 2005 21:31

youri 11 jun 2006 23:42

@ Kredo:
Ik lees dat je een Kredo hebt met Campa Record en Mavic Es. Wat is het gewicht van dit juweeljte??
Kun je eens wat foto's posten van jouw bike,
thx

demerspurter
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 mei 2006 02:27

demerspurter 12 jun 2006 15:04

Voor de fan's hier een plaatje van wat ik een van de mooiste tijdrit/triathlon fietsen van het moment vind.
<br>

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 13 jun 2006 01:14

Kwijl...
Science of Performance!

kredo
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 nov 2005 21:03

kredo 13 jun 2006 21:22

Youri,
Zal wel een idioot zijn maar ik heb echt geen flauw benul hoe ik een foto moet posten. Kan je wel wat bijkomende info geven :
* gewicht : ca. 7,2 kg.
* overige afmontage : stuur+pen : ITM K-Sword., zadelpen : kuota karbon, zadel selle italia slr, belettering : wit.
Ben net terug van een weekje Ventoux. Bergop : geen rendementsverlies, bergaf : zeer stabiel, stijf en toch wendbaar.
Zag ginder ook een Kredo in rood-zwart, vergelijkbaar met de kleuren van de Kharma. Bleek een Canadees te zijn die mij wist te melden dat je deze kleurencombinatie ginder gewoon kan bestellen terwijl in Europa bij mijn weten van de Kredo enkel ongelakte exemplaren te verkrijgen zijn.
Heb  ook de Ventoux Master gereden en daar diverse Kredo's alsmede heelwat overige Kuota's opgemerkt. Blijkbaar is het merk in Frankrijk beter ingeburgerd dan in België.
  
 

y-bike
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 apr 2006 23:23

y-bike 13 jun 2006 22:14

@ Kredo:
Blij zo goed nieuws te horen van de fiets, ik vertrek volgende week, voor een weekje te klimmen in de streek van Barcelonette, weliswaar nog met mijn alu-bike.
Het is zo een type fiets dat ik zocht, licht en toch stijf en heel mooi qua vorm.
Je hebt één gezien met rode belettering, ik zou veel liever één hebben met rood in, want zou me de Ksyriums ES aanschaffen. Indien dit hier niet te verkrijgen is, dan zou ik voor de kredo gn met witte belettering.
Indien je wilt, kun je eens foto's van je bike mailen naar mijn e-mail adres.
Trouwens, hoe groot ben je en welke maat heb je genomen???
 

youri
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 okt 2005 21:31

youri 13 jun 2006 22:30

Kredo,
Bedankt voor de reactie, 7,2 kg dat is lekker niet mis en toch precies nog stijf.
Je kan foto's posten via www.imageshock.com ofwel indien je dit veel gemakkelijker vindt, mail gerust maar naar mijn mail adres, zou graag eens je bike zien.
Thx

Plaats reactie