de zwarten schreef:Dus mijns inziens hebben lage 'klim' wielen nog altijd hun rechten in het gebergte (en blijkbaar denken veel profs er ook hetzelfde over. Of zijn die traditionalisten die van niet beter willen weten?).
Ja, zijn ouderwets en hebben er geen verstand van want:
"""Fragt man Reifeningenieure, die selbst Rad fahren, ist
die Sache klar: Sie ziehen die Top-Drahtreifen den
Schlauchreifen vor. Nur bei den Profi-Teams stoßen sie
auf taube Ohren.
Dort zählt vor allem Tradition !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! """"
http://www.conti-online.com/generator/w ... 010_de.pdf
We gaan nu weer hetzelfde meemaken met de diktes van banden. Na 100 jaar zijn de ingenieurs er achter gekomen dat 25mm banden te allen tijde beter zijn, ook in prof-races..................... alleen moet je ze dan wel op 25mm uitwendig brede velgen zetten (heeft Gerard Vroomen uitgeplozen).
Waarom het zo lang duurde is duidelijk: brede banden en velgen wegen meer en men dacht 100 jaar dat gewicht het belangrijkste was.
Het punt is dat (laag) gewicht niet het uiteindelijke doel is maar hoge snelheid.
Stel je overigens van hele hoge velgen niet te veel voor: een stel Zipp 303, 4,4 cm hoog kost bij 40km/u 12,6 Watt. Een Zipp 808 10,8 cm hoog kost dan 9,1 Watt. (TOUR 2010-06)
Nogmaals:
wielen zijn niet zo belangrijk, als ze maar heel blijven. Het gaat om de banden.