Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Gewicht wiel onderdelen, vraagje voor natuurkundigen

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 13 jan 2011 01:58

Hoi,

Kijk, dit gevoel heb ik ook wel in het high-end audio gebeuren.
Wat wil je?
Iets wat goed klinkt en niet perfecte meetresultaten voorlegt of iets wat perfect meet en voor geen meter klinkt?

Dat gezegd denk ik dat iedereen moet rijden wat hij graag rijdt. Er is zelden of nooit een koers gewonnen door iemand die die per se niet winnen wou......

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

materialist
Forum-lid

materialist 13 jan 2011 10:06

fdegrove schreef:Hoi,

Kijk, dit gevoel heb ik ook wel in het high-end audio gebeuren.
Wat wil je?
Iets wat goed klinkt en niet perfecte meetresultaten voorlegt of iets wat perfect meet en voor geen meter klinkt?

Dat gezegd denk ik dat iedereen moet rijden wat hij graag rijdt. Er is zelden of nooit een koers gewonnen door iemand die die per se niet winnen wou......

Ciao, ;)
Foei

Uiteindelijk is alles relatief en gaan we allemaal dood. Meestal lees ik je bijdrages met interesse maar dit vind ik niks. Jij wist ook niet dat inertia in wezen irrelevant is. We zitten hier om er iets van op te steken. Met de massa onzinnige reclame is dat ook hard nodig.
Do kin der mar druk mei weze

roadster
Forum-lid

roadster 13 jan 2011 12:00

de zwarten schreef:Dus mijns inziens hebben lage 'klim' wielen nog altijd hun rechten in het gebergte (en blijkbaar denken veel profs er ook hetzelfde over. Of zijn die traditionalisten die van niet beter willen weten?).

Ja, zijn ouderwets en hebben er geen verstand van want:

"""Fragt man Reifeningenieure, die selbst Rad fahren, ist
die Sache klar: Sie ziehen die Top-Drahtreifen den
Schlauchreifen vor. Nur bei den Profi-Teams stoßen sie
auf taube Ohren.

Dort zählt vor allem Tradition !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! """"

http://www.conti-online.com/generator/w ... 010_de.pdf

We gaan nu weer hetzelfde meemaken met de diktes van banden. Na 100 jaar zijn de ingenieurs er achter gekomen dat 25mm banden te allen tijde beter zijn, ook in prof-races..................... alleen moet je ze dan wel op 25mm uitwendig brede velgen zetten (heeft Gerard Vroomen uitgeplozen).

Waarom het zo lang duurde is duidelijk: brede banden en velgen wegen meer en men dacht 100 jaar dat gewicht het belangrijkste was.
Het punt is dat (laag) gewicht niet het uiteindelijke doel is maar hoge snelheid.

Stel je overigens van hele hoge velgen niet te veel voor: een stel Zipp 303, 4,4 cm hoog kost bij 40km/u 12,6 Watt. Een Zipp 808 10,8 cm hoog kost dan 9,1 Watt. (TOUR 2010-06)

Nogmaals:
wielen zijn niet zo belangrijk, als ze maar heel blijven. Het gaat om de banden.
Roadster

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 jan 2011 12:05

fdegrove schreef:Kijk, dit gevoel heb ik ook wel in het high-end audio gebeuren.
Wat wil je?

Audiofielen zijn ook altijd grappig, als 't maar duur is dan is 't goed. Neem bijv de Gaincard van 47 labs, ding is niet meer dan een paar kant en klare IC'tjes van National. Kreeg wel zeer positieve reviews en dat terwijl het een paar euro aan componenten in een dure behuizing was.

Als 't maar duur is dan is 't goed, snobisme is een dure hobby ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 13 jan 2011 12:39

Wat me opvalt is dat hier veel waarde wordt gehecht aan de aerodynamica van fietswielen. Kan me vergissen, maar volgens mij kun je pas van een voordeel op dit gebied spreken bij snelheden boven de 40 km/h, daaronder is het volgens mee nog dan traagheid (inertia) verwaarloosbaar. Je stopt dan gewoon vrijwel alle energie in het overwinnen van rolweerstand en daarop hebben wielen niet zo heel veel invloed.
Ach, ik zeg ook maar wat

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 13 jan 2011 12:57

Amclassic-fan schreef:
fdegrove schreef:Kijk, dit gevoel heb ik ook wel in het high-end audio gebeuren.
Wat wil je?

Audiofielen zijn ook altijd grappig, als 't maar duur is dan is 't goed. Neem bijv de Gaincard van 47 labs, ding is niet meer dan een paar kant en klare IC'tjes van National. Kreeg wel zeer positieve reviews en dat terwijl het een paar euro aan componenten in een dure behuizing was.

Als 't maar duur is dan is 't goed, snobisme is een dure hobby ;)

Da's niet helemaal waar!
Het is net als met alle hobby's net zoals sommige fietsers gewoon tevreden zijn met een sora groep zijn er ook zat audiofielen die tevreden zijn met een spekerkabeltje van 3 euro de meter en die verkiezen boven bijvoorbeeld een siltech kabel, "als 't maar duur is dan is 't goed" is een beetje kort door de bocht! ;)
mijn Flickr

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 jan 2011 15:34

Het is net als met fietsen. Je kan een frame voor €1000-€1500 kopen en daarmee gewoon een absoluut topframe hebben. Je kan ook een Dogma kopen die 3x zoveel kost en een niets betere fiets hebben.

En ik ben wel benieuwd naar 't verschil in impedantie tussen een standaard kabel en eentje waar je een vermogen voor neer moet tikken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 13 jan 2011 15:43

Amclassic-fan schreef: En ik ben wel benieuwd naar 't verschil in impedantie tussen een standaard kabel en eentje waar je een vermogen voor neer moet tikken.

En als die er al is, vervolgens de dubbel blind test waarbij het dure kabeltje als beste uit de luistertest komt.
:winkthumb:

mda1
Forum-lid

mda1 13 jan 2011 17:16

Op het kantje schreef:Wat me opvalt is dat hier veel waarde wordt gehecht aan de aerodynamica van fietswielen. Kan me vergissen, maar volgens mij kun je pas van een voordeel op dit gebied spreken bij snelheden boven de 40 km/h, daaronder is het volgens mee nog dan traagheid (inertia) verwaarloosbaar. Je stopt dan gewoon vrijwel alle energie in het overwinnen van rolweerstand en daarop hebben wielen niet zo heel veel invloed.

Je moet dit topic maar eens doorlezen en ook op de links klikken voordat je iets post. Daar blijkt duidelijk dat wat je nu zegt gewoon niet waar is. Inertie is, ook bij lagere snelheden, niet belangrijker dan aerodynamica.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 13 jan 2011 17:19

En rolweerstand is t.o.v. alle te overwinnen weerstanden bij racefietsen ook bij 30 per uur zwaar ondergeschikt.

mda1
Forum-lid

mda1 13 jan 2011 17:58

litespeed schreef:En rolweerstand is t.o.v. alle te overwinnen weerstanden bij racefietsen ook bij 30 per uur zwaar ondergeschikt.

Niet helemaal. In een eerdere post staat er een link waarin iemand dat netjes gemeten heeft, en bij 200 watt (dat is ongeveer 30/uur) geeft een halvering van de rolweerstand toch 10% reductie in wattage. Dat is toch niet verwaarloosbaar.

Over een tijdrit van een uur is 10% al gauw 6 minuten. Dat is het verschil tussen de eerste en ergens in de achterhoede.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 13 jan 2011 18:03

MDA1 schreef:
litespeed schreef:En rolweerstand is t.o.v. alle te overwinnen weerstanden bij racefietsen ook bij 30 per uur zwaar ondergeschikt.

Niet helemaal. In een eerdere post staat er een link waarin iemand dat netjes gemeten heeft, en bij 200 watt (dat is ongeveer 30/uur) geeft een halvering van de rolweerstand toch 10% reductie in wattage. Dat is toch niet verwaarloosbaar.

Over een tijdrit van een uur is 10% al gauw 6 minuten. Dat is het verschil tussen de eerste en ergens in de achterhoede.

Ik reageerde 'samen met jou' op 'Op het kantje'. Hij stelt dat onder de 40 vrijwel alle energie in de rolweerstand gaat zitten. Dat is dus pertinent niet waar.

Ik stel nergens dat het verwaarloosbaar is. Stel dat 80% luchtweerstand betreft, dan is 10% IMO zwaar ondergeschikt. That's all.

Plaats reactie