Zelf heb ik ook nooit last gehad van een krakende ketting maar dit wordt dan ook vaak veroorzaakt door een totaal ontvette ketting. Doe je dat dan moet de ketting weer helemaal worden geolied en dien je ze op zijn minst een nachtje laten inwerken.
Sprays worden vaak voorzien van solventen en zolang die niet vervlogen zijn krijg je de indruk dat ze minder smeren.
De ketting en de gehele drivetrain (cassette en kettingbladen) worden altijd compleet gereinigd na elke rit van, zeg maar, meer dan 100km of al naargelang de omstandigheden van de rit. (Weer, terrein)
Hiervoor gebruik ik een ronde verfkwast die ik in lampolie doop en tegen de tanden van de cassette en tegen de ketting aangedrukt hou terwijl ik het achterwiel laat draaien in de werkstand.
Dit herhaal ik enkele malen waarne ik de ketting droog wrijf met keukenpapier of een oud t-shirt.
Tot slot nog wat Motorex citrus ontvetter erover heen en weer droogwrijven.
Als echt het laatste vuil eraf moet herhaal je deze procedure enkel malen tot je keukenpapier zuiver blijft.
Voor het terug olieen zijn een tiental druppels T9 meestal al voldoende. Als je de ketting een aantal malen over alle pignons en je kettingbladen hebt laten draaien veeg je voor de rit de bovenzijde en zijkanten van de ketting droog.
Duurtijd, ongeveer een halfuurtje.
Ciao,