Snelheid bij D1 trainingen.
[quote="HenkV"]yboli, kijk even hier: http://www.zitvlees.nl/index.php?id=2050 onderaan voor je hartslag indicatie.[/quote]
Hey,Henk,
Ja, heb 't gechecked, alleen moet ik eerst(ik heb ze al gebeld)m'n hartslagmetersensor(mond vol; ik bedoel dus die borstband) opsturen naar Polar, waarschijnljk is de batterrij leeg.
M'n maximale hartslag(ben45) is dus 205-(helft leeftijd)= zo'n 183.
Rusthartslag weet ik niet exact, stom; ik lette er niet zo op, meer op de hartslag tijdens het fietsen (zo'n 2,5 uur). In D1.
Die hou ik dan rond de 160/167. Is goed toch? in D1??
dank je!
groet,
cubebikes
Hey,Henk,
Ja, heb 't gechecked, alleen moet ik eerst(ik heb ze al gebeld)m'n hartslagmetersensor(mond vol; ik bedoel dus die borstband) opsturen naar Polar, waarschijnljk is de batterrij leeg.
M'n maximale hartslag(ben45) is dus 205-(helft leeftijd)= zo'n 183.
Rusthartslag weet ik niet exact, stom; ik lette er niet zo op, meer op de hartslag tijdens het fietsen (zo'n 2,5 uur). In D1.
Die hou ik dan rond de 160/167. Is goed toch? in D1??
dank je!
groet,
cubebikes
ahum yboli... ga eens lekker zitten pak je pols vast en tel 15 seconden lang je hartslag. Dit keer 4 en je hebt je hartslag voor het moment. Doe ditzelfde op het moment dat je denkt dat je het meest in rust bent (voor velen 's ochtends bij het ontwaken, bij mij om 11:00 achter de PC.) als je dat tabelletje dan invult met 183 max en die rusthartslag dan ga er maar vanuit dat bij 145 je je D1 al verlaat en naar D2 gaat. Als jij 160/167 rijdt dan is dat al D3! Kun je dat 5 uur volhouden? Lijkt me sterk bij dit hartslagbereik. Ik ben zelf 40, max 181, min 45, D1 is dus 127-140.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
[quote="HenkV"]ahum yboli... ga eens lekker zitten pak je pols vast en tel 15 seconden lang je hartslag. Dit keer 4 en je hebt je hartslag voor het moment. Doe ditzelfde op het moment dat je denkt dat je het meest in rust bent (voor velen 's ochtends bij het ontwaken, bij mij om 11:00 achter de PC.) als je dat tabelletje dan invult met 183 max en die rusthartslag dan ga er maar vanuit dat bij 145 je je D1 al verlaat en naar D2 gaat. Als jij 160/167 rijdt dan is dat al D3! Kun je dat 5 uur volhouden? Lijkt me sterk bij dit hartslagbereik. Ik ben zelf 40, max 181, min 45, D1 is dus 127-140.[/quote]
Hey,Henk
Nee,Henk, uiteraard kan ik niet 5 uur 160/167 rijden, ik maak een grove fout.
Ik ben 45, mijn maximale hartslag volgens "zitvlees.nl" is dan 205 min helft leeftijd.
Dus 205 min 22,5 = 182,5 heb ik trouwens nog nooit gered.
178 maximaal heb ik gered.
Dus wat is D1 voor mij dan??
Wat een rekenarij!!
Eerst moet m'n hartslagmeter nagekeken worden bij Polar, waarschijnlijk gewoon batterij van de borstbandsensor leeg.
groet,
cube2009
Hey,Henk
Nee,Henk, uiteraard kan ik niet 5 uur 160/167 rijden, ik maak een grove fout.
Ik ben 45, mijn maximale hartslag volgens "zitvlees.nl" is dan 205 min helft leeftijd.
Dus 205 min 22,5 = 182,5 heb ik trouwens nog nooit gered.
178 maximaal heb ik gered.
Dus wat is D1 voor mij dan??
Wat een rekenarij!!
Eerst moet m'n hartslagmeter nagekeken worden bij Polar, waarschijnlijk gewoon batterij van de borstbandsensor leeg.
groet,
cube2009
@ Sapper
Je maximale vermogen is 320 watt, met een max. hs van ±181. Je vermogen op omslagpunt is beduidend lager, namelijk 230 watt, met een hs van ±166. Het omslagpunt laat zich niet heel duidelijk zien, iets wat vaak voorkomt bij mensen die veel boven en op omslagpunt trainen. Het systeem om te verzuren is zeer goed getraind, waardoor de knik minder duidelijk is.
Je omslagpunt is wel moeilijk in te schatten, het kan zijn dat ik hem iets te laag inschat, maar beter te laag dan te hoog. Hij zou ook eventueel tegen de 170 kunnen lopen. In deze spreekt je eigen ervaring denk ik het beste.
Je aerobe punt schat ik bij 170 watt, met een hs van ±147. deze waarde ligt vrij dicht bij je omslagpunt en is vrij hoog.
[img=http://img99.imageshack.us/img99/998/testsappersd5.jpg]
Qua hs geeft het de volgende waarden:
max.; 181
HsO; 166 = 92%
Aeroob; 147 = 81% (hs max.) en 88% (hsO)
Je trainingszones, uitgaande van omslagpunt hs 165 (bij 170 alles iets hoger, duur blijft zelfde);
Herstel/lichte duur, hs 105-120, 63 - 72%
Basis duur, hs 120-145, 72 - 87%
Int. duur, hs 145-157, 87 - 95%
Intensief, hs 157-165, 95-100%
Zeer intensief, hs 165+
Aan jouw test te zien zullen deze waardes vrij moeilijk zijn voor je. Waarschijnlijk zal je zonder veel moeite al boven de 165, wellicht al 170 uitschieten. Je aerobe capaciteit is dan ook ver onder de maat. Dat zal grotendeels erfelijk aangelegd zijn, ik weet je VO2 niet direct, maar schokkend hoog zal hij niet zijn.
Je bent daarintegen wel flink anaeroob getraind. Je weet het flink lang vol te houden op een vrij hoge hartslag. Namelijk de laatste 80 watt, wat 25% van het maximale vermogen, is in een bereik van 10 harstlagen, boven je omslagpunt.
Mijn advies is meer duurritten te gaan doen in je basis zone, afgewisseld met intensieve duur momenten in de vorm van blokken. Je aerobe capaciteit moet verhoogd worden, hierdoor kan/zal je omslagpunt vermogen hoger worden, maar met name je aerobe omslagpunt, het vermogen hierop, zal verhogen. Hierdoor zal je minder snel verzuren en langer kunnen doorrijden bij een hoger vermogen op een lagere hartslag. Bovendien zal je na een inspanning veel sneller herstellen.
Denk eraan, ik ben geen sportarts en heb geen papieren als trainer. Deze kennis is gebasseerd op ervaring en gegaarde kennis (o.a. afkomstig van een sportarts
Je maximale vermogen is 320 watt, met een max. hs van ±181. Je vermogen op omslagpunt is beduidend lager, namelijk 230 watt, met een hs van ±166. Het omslagpunt laat zich niet heel duidelijk zien, iets wat vaak voorkomt bij mensen die veel boven en op omslagpunt trainen. Het systeem om te verzuren is zeer goed getraind, waardoor de knik minder duidelijk is.
Je omslagpunt is wel moeilijk in te schatten, het kan zijn dat ik hem iets te laag inschat, maar beter te laag dan te hoog. Hij zou ook eventueel tegen de 170 kunnen lopen. In deze spreekt je eigen ervaring denk ik het beste.
Je aerobe punt schat ik bij 170 watt, met een hs van ±147. deze waarde ligt vrij dicht bij je omslagpunt en is vrij hoog.
[img=http://img99.imageshack.us/img99/998/testsappersd5.jpg]
Qua hs geeft het de volgende waarden:
max.; 181
HsO; 166 = 92%
Aeroob; 147 = 81% (hs max.) en 88% (hsO)
Je trainingszones, uitgaande van omslagpunt hs 165 (bij 170 alles iets hoger, duur blijft zelfde);
Herstel/lichte duur, hs 105-120, 63 - 72%
Basis duur, hs 120-145, 72 - 87%
Int. duur, hs 145-157, 87 - 95%
Intensief, hs 157-165, 95-100%
Zeer intensief, hs 165+
Aan jouw test te zien zullen deze waardes vrij moeilijk zijn voor je. Waarschijnlijk zal je zonder veel moeite al boven de 165, wellicht al 170 uitschieten. Je aerobe capaciteit is dan ook ver onder de maat. Dat zal grotendeels erfelijk aangelegd zijn, ik weet je VO2 niet direct, maar schokkend hoog zal hij niet zijn.
Je bent daarintegen wel flink anaeroob getraind. Je weet het flink lang vol te houden op een vrij hoge hartslag. Namelijk de laatste 80 watt, wat 25% van het maximale vermogen, is in een bereik van 10 harstlagen, boven je omslagpunt.
Mijn advies is meer duurritten te gaan doen in je basis zone, afgewisseld met intensieve duur momenten in de vorm van blokken. Je aerobe capaciteit moet verhoogd worden, hierdoor kan/zal je omslagpunt vermogen hoger worden, maar met name je aerobe omslagpunt, het vermogen hierop, zal verhogen. Hierdoor zal je minder snel verzuren en langer kunnen doorrijden bij een hoger vermogen op een lagere hartslag. Bovendien zal je na een inspanning veel sneller herstellen.
Denk eraan, ik ben geen sportarts en heb geen papieren als trainer. Deze kennis is gebasseerd op ervaring en gegaarde kennis (o.a. afkomstig van een sportarts
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
[quote="Gtranquillity"]Ook ik heb een extreem hoge hartslag.
Ik ben 37 en mijn max hf is 210 en mijn omslagpunt ligt op 198 (beide afgelopen augustus middels een sma bepaald)
Net als de topic starter zit ik altijd te klooien met die D1 training (hf 151 - 165)
Wind mee is natuurlijk geen enkel probleem, maar vanaf windkracht 2-3 tegen wil het me niet lukken om binnen D1 te blijven. Oók niet als ik terug schakel naar mijn kleinste verzet.
Ik rij daarom vaak wind mee op de grens rec/D1 zone en wind tegen zo laag mogelijk in D2. Over het algemeen kom ik dan thuis met een gem. hartslag van 156 (precies midden D1) en een gem. snelheid van 29.5 km/u. Toch zou ik graag eens hele trainingen in D1 rijden...[/quote]
Deze situatie is herkenbaar voor mij,m'n max hf ligt wel "maar" op 200
en omslagpunt ligt rond 185,bij laatste inspanningstest op 10/06/2007.
(ben 35 jaar)
Ook meestal moeite om binnen zone D1 te blijven,en meestal haal ik in D1
maar 25-28 km/u gemiddeld.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Als jezelf de hele rit in D1 wil rijden,zul je GEWOON TRAGER moeten rijden denk
---------------------------------------------------------------------------------------------
ik...
Ik ben 37 en mijn max hf is 210 en mijn omslagpunt ligt op 198 (beide afgelopen augustus middels een sma bepaald)
Net als de topic starter zit ik altijd te klooien met die D1 training (hf 151 - 165)
Wind mee is natuurlijk geen enkel probleem, maar vanaf windkracht 2-3 tegen wil het me niet lukken om binnen D1 te blijven. Oók niet als ik terug schakel naar mijn kleinste verzet.
Ik rij daarom vaak wind mee op de grens rec/D1 zone en wind tegen zo laag mogelijk in D2. Over het algemeen kom ik dan thuis met een gem. hartslag van 156 (precies midden D1) en een gem. snelheid van 29.5 km/u. Toch zou ik graag eens hele trainingen in D1 rijden...[/quote]
Deze situatie is herkenbaar voor mij,m'n max hf ligt wel "maar" op 200
en omslagpunt ligt rond 185,bij laatste inspanningstest op 10/06/2007.
(ben 35 jaar)
Ook meestal moeite om binnen zone D1 te blijven,en meestal haal ik in D1
maar 25-28 km/u gemiddeld.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Als jezelf de hele rit in D1 wil rijden,zul je GEWOON TRAGER moeten rijden denk
---------------------------------------------------------------------------------------------
ik...
-
- Forum-lid
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 25 aug 2006 15:03
Ik heb nu alles gelezen in dit topic, maar ik ben nu een beetje in de war.
om de D1, 2 & 3 zones te bepalen moet je dat dan in % van je max. hartslag, max hartslag - rust hartslag, of van je omslagpunt?
om de D1, 2 & 3 zones te bepalen moet je dat dan in % van je max. hartslag, max hartslag - rust hartslag, of van je omslagpunt?
-
- Forum-lid
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 25 aug 2006 15:03
oke bedankt, ga ik vandaag even mbv de test mijn omslagpunt berekenen
Volgens mijn hartslagmeter begint mijn D1 zone bij (103 - 132) mijn D2 bij (132 - 150) en mijn D3 bij 150. De hartslagmeter heeft het dan over Health zone, Fitness zone en Power zone. Die D1 lijkt me echter aan de lage kant aangezien mijn max 188 is. Iemand een idee? De hartslagmeter berekent deze zones zelf na invullen van de max hf.
KTM Revelator Alto Exonic
KTM Scarp Master
KTM Scarp Master
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
[quote="IBAN"]Volgens mijn hartslagmeter begint mijn D1 zone bij (103 - 132) mijn D2 bij (132 - 150) en mijn D3 bij 150. De hartslagmeter heeft het dan over Health zone, Fitness zone en Power zone. Die D1 lijkt me echter aan de lage kant aangezien mijn max 188 is. Iemand een idee? De hartslagmeter berekent deze zones zelf na invullen van de max hf.
[/quote]
Bij de meeste hartslagmeters kun je ook je eigen zones invullen, bij jouw niet?
[/quote]
Bij de meeste hartslagmeters kun je ook je eigen zones invullen, bij jouw niet?
What makes the boat go faster?