Alles over vakanties op én met de fiets

Waalse Pijl 2011 [AFGELAST]

corniel
Forum-lid HC

corniel 01 jun 2011 18:06

Als jullie nu morgen gingen, ging ik gesellie mee. Veel plezier. Dat rijden met de Garmin moet wel goed gaan lijkt me. Zou ik niet weten waarom niet.

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 03 jun 2011 13:18

Misschien kom ik jullie morgen nog wel tegen. Ik wilde dus ook de Waalse Pijl (lange afstand) gaan doen en dus balen dat deze afgelast is. Dit had ik nooit verwacht. Door de band genomen worden immers alleen tochten van Nederlandse organisaties geweigerd. Nu zelfs een Waalse.
Enfin, afgelopen zondag heel goed naar verschillende weersites gekeken en mij toen ingeschreven voor de Gran Fondo Ardennaise van de dag erop. Ze gaven toen nog droog weer af. Twee dagen later was dit totaal omgedraaid en inmiddels geven ze een complete zondvloed voor zondag af. Als ik mijn werk net zo goed zou doen als onze meteorologen zou ik de volgende dag waarschijnlijk al de zak hebben.
Morgen ga ik dus maar mijn eigen rondje in die omgeving doen. Ik vertrek vanuit Havelange, via Erezée naar Trois-Ponts, daar een beetje stoeien met de Wanne, Stockeu etc. en dan via de Ancienne Barrière weer terug.

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 04 jun 2011 21:46

Vandaag mijn eerste WP gereden samen met Havana, was gewaarschuwd mbt de zwaarte. Vele beklimmingen waren mij onbekend zoals de stokeu en thierre de coo sommige waren bekend van TBT.

Rustig gestart en de verschillende beklimmingen afgerafeld....toch naar 90km kreeg ik een dippie, nachtrust was niet optimaal geweest. Op naar het vierluik zo hoe men dat noemt, ging eigenlijk best lekker alleen die Thierre De Coo wat een kreng.

Rosier had ik mijn zinnen op gezet en daar volle bak na boven gereden, en dat ging prima.

Bij aankomst op de camping waar Havana verbleef lekkere quiche gegeten die zijn vrouw had gemaakt en een lekkere Jupiler als beloning erbij :-) Havana en mevrouw Havana nog bedankt!

Dus met een tevreden gevoel na huis gekeerd, moe maar niet kapot en dat stemt me tevreden!
YFood !!!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 jun 2011 22:16

Had zelf ook een verslag getikt! Zie onder :)

Heerlijke WP gereden samen met csteenbe. Zijn eerste, mijn derde.

's Ochtends om 9 uur vertrokken vanaf de CCR in Remouchamps, waar het al dik 20 graden was. Eerste klim was de Redoute, niet superzwaar gezien de plek in het parcours. Mevrouw havana stond ons in de bocht op te wachten om wat foto's te maken. Na La Redoute volgde diverse hufters, waarvan met name La Chambralles en de Roche a Frene zwaar waren. Vlak voor de top van de Werbomont stoppen we voor de eerste keer om de bidons te vullen. Het loopt bij beide tot op dit punt prima, het is heerlijk weer en we komen niet veel andere fietsers tegen. De beide Garmins wijzen ons feilloos de weg. De pijlen op de weg zijn inmiddels grotendeels verdwenen en/of zeer onduidelijk; eigenlijk is het niet goed meer mogelijk op basis daarvan de route te rijden.

Na de stop volgt het middenstuk met als grootste obstakel l'Ancienne Barriere, de langste klim van de dag. Een prima lopende klim. Daarna dalen we af en kruipen we langzaam richting de Mont le Soie. We stoppen voor een 2e keer bij een pomp en vervolgen onze weg. Het stuk dat dan volgt leidt ons rondom de Mont le Soie en dat is behoorlijk saai. Het keerpunt is in het Duitstalige stuk van Wallonië. Vanaf daar blaffen we door richting Stavelot voor het befaamde drieluik, al moeten we onderweg nog twee klimmetjes bedwingen. Het is inmiddels 30 gr en drukkend warm.

In Stavelot volgt eerst de Stockeu. Voor csteenbe de eerste keer. Commentaar: "wat een rotding". Geen woord van gelogen, in mijn ogen verreweg de zwaarste van het drieluik; lang, niet lopend en steil. Bij mij loopt 't op de Stockeu nog aardig, maar op de Wanne gaat het licht uit. Csteenbe heeft duidelijk beter gedoseerd en neemt nu de leiding. De hitte speelt ons beiden overigens parten, we drinken als een gek maar het lijkt weinig te helpen. Ons shirts en broeken zijn wit van het zout.

In Trois Points wemelt het van de fietsers en vullen we voor de laatste keer de bidons, voor de we Thier de Coo oprijden. Een verradelijke klim, als je denkt dat je er al bent mag je fijn nog 2 km verder klimmen over vreselijk asfalt. Over asfalt gesproken, wat een verschil met de Eiffel van vorige week..

Ook de Thier de Coo overleven we, daarna volgt de lastige Haute Levee, gevolgd door een venijnig stuk vals plat waar csteenbe het kopwerk opknapt. Na een snelle afdaling volgt Le Rosier, een van de leukste klimmen in de Ardennen. Op internet hadden we al vernomen dat een deel van het bos is gekapt; jammer! Csteenbe tikt nog even de HR175 aan maar bij mij is de pijp nu echt leeg. Op de 34x27 kruip ik naar boven.

De beloning mag er zijn; de schitterende afdaling naar Spa. Vanaf daar nog een paar km vlak (waarin we nog een NL'er spotten met arm- en beenstukken!!), daarna de Maquisard op. Bij beide loopt het niet meer, csteenbe heeft honger en ik zit stuk.

Bij de CCR staat mevrouw havana ons alweer op te wachten met bier en quiche. We praten nog wat na over deze geweldige, maar weer o zo zware (3100 hm) dag!

eelcoz

eelcoz 04 jun 2011 22:26

Mooi verslag! Een lekkere voorbereiding voor de Marmotte, vooral ook qua weersomstandigheden.

Wat apart trouwens dat de toerversie door een heel ander deel van de Ardennen gaat dan de profversie.

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 04 jun 2011 22:35

[quote="havana"]Had zelf ook een verslag getikt! Zie onder :)[/quote]

Ik schrijf maar wat :-), daar ik helemaal niet meer weet hoe die klimmen allemaal heten en al helemaal de volgorde. De Stokeu was inderdaad ook lastig trok ook lang door met een behoorlijk percentage bergop.

Inderdaad die warmte zul je aan moeten wennen, in de afgelopen La Marmotte was het echt nog een stuk warmer....maar we zijn er een week en dan wen je er wel aan is mijn beleving.
YFood !!!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 jun 2011 22:41

@ eelcoz

Dit is de 'oude' WP, zoals de profs die vroeger reden. Tegenwoordig rijden de profs veel van deze klimmetjes nog in LBL.

eelcoz

eelcoz 04 jun 2011 22:44

[quote="havana"]@ eelcoz

Dit is de 'oude' WP, zoals de profs die vroeger reden. Tegenwoordig rijden de profs veel van deze klimmetjes nog in LBL.[/quote]

Serieus? Nooit geweten. Ik ken de WP alleen maar met de Muur van Huy. De versie van tegenwoordig (dus meer naar het westen) lijkt me een stuk makkelijker dan de oude versie die jullie hebben gereden.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 jun 2011 23:04

Klopt en die heeft daardoor ook een gedeelte van zijn glans verloren. LBL is prestiguezer dan de WP.

Hier nog een fotootje

Afbeelding

amateurke
Forum-lid

amateurke 04 jun 2011 23:18

Vandaag "les cretes de ourthe-Aisne-Ambleve" gereden. Een schitterende tocht met leuke klimmen; een goed alternatief voor de WP. De pijlen staan vers en veelvuldig op het wegdek gekalkt dus als je de eerstkomende tijd een leuke tocht wilt rijden door de Condroz en Ardennen; vertrek vanaf centre sportif in Seraing. Helaas moet je de bevoorading missen want die was echt super!
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

dapoker
Forum-lid

Gebruikersavatar dapoker 13 jun 2011 12:16

Ik heb van onze ervaring van de eigen WP-versie ook nog maar eens een kort verslagje gemaakt.
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/?p=621" onclick="window.open(this.href);return false;

@ Havana en csteenbe
We moeten elkaar in Trois Pont toch net gemist hebben zo aan je verslag te lezen.
Volgende keer toch eens samen rijden...
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie