Voor wat het waard is, ik heb heerlijk de Marmotte gereden op een 34 x27.
Geen wereldtijd
Rekent u even verder, ik vind het erg interessant en volg de discussie met interesse.
gegroet,
Fiets Magazine nr. 11-2025 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
havana schreef:Discussie over verzetten zijn heel simpel: wat je niet bij je hebt kun je ook niet gebruiken!
Schapje schreef:havana schreef:Discussie over verzetten zijn heel simpel: wat je niet bij je hebt kun je ook niet gebruiken!
Helemaal waar, maar wat je niet nodig hebt wil je niet omhoog hoeven slepen. Je laat het gasfornuis toch ook beneden staan
Schapje schreef:Amclassic-fan schreef:Die 276 Watt klopt van geen kant, dat is veel te veel.
Wat een prachtige onderbouwing Amclassic!
Rekening houdende met de disclaimer hebben we het alleen over luchtweerstand en rol weerstand.
Om het vermogen te bepalen gebruik ik deze formule:
Vermogen: Ptotaal = Rtotaal x v/n (P=vermogen in Watt; R=weerstand; v=snelheid; n=rendement)
Om de weerstanden te gebruiken gebruik deze formules en veronderstellingen:
Luchtweerstand:
Rlucht = 0,5 Plucht x Cw x A x v^2 (Plucht = massa van lucht bij 1 bar; Cw=aerodynamische vormfactor; A=frontaal oppervlak)
0,5x1,23x1x0.55x(32x10/36)^2=26,726
Rolweerstand
Rrol=mxgxCR (m=massa; g=zwaartekracht; Cr=rolweerstandcoefficient)
96x9,81x0,003=2,825
Rtotaal= 26,726+2,825=29,551
Per saldo kom ik dan op:
Vermogen = 29,551x((32x10/36)/0,95)=276,5
Nu ben ik heel nieuwsgierig of jij mij kan vertellen dat:
1) de formules niet kloppen (wellicht een ticket naar Stockholm reserveren om binnenkort een prijs te toucheren?)
2) mijn veronderstellingen niet kloppen (deze zijn immers arbitrair).
3) ik gewoon een ordinaire rekenfout gemaakt heb?
Of zijn argumenten zooooo 2009 dat we daar niet meer aan doen?
Amclassic-fan schreef:Misschien gewoon eens met een vermogensmeter gaan fietsen. Tja de formules kloppen wel, maar schijnbaar de Cw waarde en het oppervlak echt niet. Dus zo hoog uit de boom doen is nergens voor nodig.
-eric- schreef:Amclassic-fan schreef:Misschien gewoon eens met een vermogensmeter gaan fietsen. Tja de formules kloppen wel, maar schijnbaar de Cw waarde en het oppervlak echt niet. Dus zo hoog uit de boom doen is nergens voor nodig.
In de theorie zijn theorie en praktijk gelijk aan elkaar. In de praktijk verschilt de praktijk vaak van de theorie....
Schapje schreef:skimons schreef:32 km/u is ca 172 watt
Op basis van welke berekening? Of staat dat in de gebruiksaanwijzingen?