Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bergverzet, hoe groot kan ik achter?

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 12 dec 2008 19:07

+1 Peterj

Maar ik vind wel dat de TS slechts een 27 moet aanschraffen en misschien toch iets meer moet trainen, want met 30-27 zou je wel overal boven moeten komen (tot 10%).
Ik neem aan dat de TS geen belachelijk steile beklimmingen gaat nemen, omdat je dat alleen "leuk" vind als je een beetje aardig kan klimmen en dus (zeker) niet groter nodig heeft dan een 27.

p.s. Je zou ook een Sram 11-28 cassette kunnen aanschaffen.

lange63
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 03 jul 2005 23:52

lange63 12 dec 2008 19:56

Rodion schreef:Als je met 39x27 niet boven komt, moet je gewon stoppen met fietsen.


Ik bemoei me niet vaak met dit soort discussies, maar dit vind ik toch echt een vreselijk onzinnnige bijdrage. Ben op mijn 42ste gaan fietsen, daarvoor vrij weinig aan sport gedaan. Ben nu 45 en na maanden van voorbereiding afgelopen voorjaar de Dolomietenmaraton gereden. Heb van het begin tot het eind genoten en één ding weet ik zeker: ik ga vaker met fiets de bergen in. Geweldig!! Ik ben zeker niet snel, weeg met mijn lengte (2 meter) zo'n 90 kg en had het nooit gered zonder 'de 30 x 27'. Kortom, klimmen geeft voldoening, het motiveert me om te trainen en geeft me heel veel fietsplezier. En jij vindt nu dat mensen hiermee moeten stoppen als ze die voldoening en plezier beleven aan een beklimming gereden met 'de 30 x 27'. Ik zou bijna nieuwsgierig worden naar je motivatie, want ik kan werkelijk geen enkele reden bedenken waarom ik zou stoppen met zoiets leuks (ik vind het écht geweldig) alleen omdat ik voor een wat kleiner tandwiel heb (en dus ongetwijfeld wat langer over de beklimming doe dan iemand met 39x27).
staal.....what else.....??

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 12 dec 2008 20:04

Het mooie is: afgelopen zomer, reed ik vaak met iemand samen, die 39-27 als laagste verzet had. Op de stukken tussen tot 8% gingen we gelijk op, maar als het steiler werd, kon hij me meestal niet volgen. Toen we samen de Mont Colombis (laatste 3km 11% gem.) op reden, had hij er toch spijt van, dat hij geen Compact had gemonteerd.

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 12 dec 2008 20:18

ik tuf met 30-29 omhoog
in diverse steile lange beklimmingen had ik er grof geld voor kunnen beuren van compakte mede tuffers!
Funny the way it is

freddy_angelique
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mei 2008 15:37

freddy_angelique 13 dec 2008 11:00

Het is inderdaad zo dat ik een recreant ben. En ik heb er lol in om tijdens die ene keer in het jaar( vakantie in de alpen) de mooie beklimmingen te doen.

Ik wil mijn grenzen verleggen en daarbij kijken waar ik omhoog kom.
En daarbij kom ik soms ook op beklimmingen met stukken boven de 10%.
Nu maakt het mij niet uit of ik snel omhoog kom, voor mij zit de uitdaging in het overwinnen van de beklimming. Afzien en het met veel moeite toch halen.
Ik dacht ook dat sporten plezier moet opleveren. Dat plezier haal ik bijvoorbeeld uit het kunnen vertellen dat ik zonder af te stappen omhoog kom.

Kijk, er zijn natuurlijk mensen die meer kunnen trainen en meer aanleg hebben, maar dat wil niet zeggen dat ik moet stoppen met fietsen omdat ik niet mee kan in dat geweld. Ik heb andere doelen, maar daardoor niet minder lol in het fietsen!

Ik heb inmiddels een fietsenmaker gevonden die mij van goed advies heeft voorzien en mij kan helpen. Hij zegt dat een 30 achter zelfs kan, maar hij adviseerde een cassette tot 27. Dan met een extra 28 erop i.p.v. een van de kleinere tandwieltjes. Dan heb je een goed bereik en mooie overgangen.

Dit lijkt mij voldoende, anders kan ik inderdaad ook beter met mijn mountainbike omhoog fiesen. Die gebruik ik liever buiten de weg in de bossen.

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 13 dec 2008 11:19

ik ga in de zomer ook met 34x29 omhoog het zal mij benieuwen hoe zwaar het is. Is gewoon plezier erin hebben. Dat is veel belangrijker dan kunnen zeggen hoe zwaar je wel niet kon trappen!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7926
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 dec 2008 13:37

Amclassic-fan schreef:Maar de Q-factor is absurd groot, de kettinglijn is slecht en het schakelt ook slecht (met een weg-derailleur).


De Q factor en kettinglijn is ook afhankelijk van lengte trapas. Een vierkante as is er al in 107mm en dan is een daarop passend ATB cranckstel (voor 25 euro heb je er een) zelfs met 34,9 buizen nog te schakelen. Heb je GripShift dan volstaat zelfs een dubbele wegderailleur om een dergelijke triple te schakelen! Zonder gekraak! duizenden kms eigen ervaring. Overigens leveren en Shimano en Stronglight triples met 26t binnenblad . De nieuwste wegtrapassen van Shimano kunnen ook op het rechterdeel van een ATB crankstel worden geperst. Ook andere cranckstellen zijn met 26 tanden uit te rusten (bcd= 74mm, TA Zelito), maar het verschil met het buitenblad moet beperkt blijven tot 24 tanden, dus max 50t.
Voor meer informatie zie http://www.dekaleberg.nl , kies dan Tips/Welk Verzet op de Mont Ventoux.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 dec 2008 14:05

Gripshift op een racefiets?

Maar meet het maar na, al die mtb crankstellen hebben ook met een 107 mm as nog een slechtere kettinglijn dan een weg triple. Sommige crankstellen passen niet op een 107 mm as, dan draai je ze namelijk tegen 't frame aan bij 't bracket.
Om nagenoeg iedere weg triple kan je wel een kleiner binnenblad monteren dan een 30, maar het probleem zit 'm erin dat het gat met de 39 dan veel te groot wordt.

Er zijn wel mogelijkheden, maar zo makkelijk is t allemaal niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7926
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 dec 2008 14:40

Beweer ik dat dan? Kijk eens om je heen, bijvoorbeeld op en om de Ventoux: een groeiend aantal renners kiest een fiets met verzet dat bij hen past, dus een ATB of een hybride.


Ook dat had ik niet beweerd, goed lezen!

Ik zou graag van je horen: welke dan? Dan kan ik mijn dagelijkse adviezen daarop aanpassen.


Dat zeg ik toch?


13 tanden verschil is niet te groot. Iedere triple derailleur schakelt dat. Alleen de crancks die 42t middenblad hebben (vnl. Shimano), zijn zonder verdere aanpassingen niet met 26t uit te rusten.


Wat een belerend toontje!
Ik geef in mijn rubriek op dekaleberg.nl en in de persoonlijke adviezen (naar aanleiding van Welk verzet op de Mont Ventoux) aan renners het maximum aan mogelijkheden. De rubriek bestaat nu 8 jaar. Ik ben voortdurend op zoek naar nieuwe modaliteiten. Ik krijg ook tips van anderen die ik in mijn rubriek bedank. Het blad Fiets citeert gretig uit mijn rubriek, maar "vergeet" de bron erbij te vermelden! Heel onbeschoft!. Ik ervaar jouw bijdrage aan deze ng niet als constructief, maar veeleer als afbrekend, ja zelfs afkattend. Een houding niet passend bij een moderator.
Sjef

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 13 dec 2008 15:31

LOL

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 dec 2008 16:12

klimmer schreef:
Beweer ik dat dan? Kijk eens om je heen, bijvoorbeeld op en om de Ventoux: een groeiend aantal renners kiest een fiets met verzet dat bij hen past, dus een ATB of een hybride.
De topicstarter schreef: "Ik heb een shimano 105 groep met een 3 x 10 verzet."
Op een mountainbike zit daarnaast zo ie zo al een mtb crankstel en nagenoeg altijd ook een mtb cassette. De lui die met weg cassettes op een mtb rijden weten ook wel dat ze er een andere cassette weer op kunnen zetten als ze een lichter verzet nodig hebben.
Ik zou graag van je horen: welke dan? Dan kan ik mijn dagelijkse adviezen daarop aanpassen.
Bijv Middleburn crankstellen en ik heb er wel meer gezien waar 107 niet meer pasten.

Dat zeg ik toch?
Ik kan jouw woorden ook uit z'n verband rukken. Die komma stond er niets voor niets, de zin ging gewoon verder!

13 tanden verschil is niet te groot. Iedere triple derailleur schakelt dat. Alleen de crancks die 42t middenblad hebben (vnl. Shimano), zijn zonder verdere aanpassingen niet met 26t uit te rusten.
Het gaat er niet om wat te schakelen valt, maar wat goed fietst. Ik kan ook 34-53 best wel schakelen op een compact, maar het fietst voor geen meter want bij bepaalde snelheden blijf je tussen je voorbladen aan 't schakelen. Hetzelfde geldt voor 26-39. Er zit gewoon te weinig overlap in, waardoor het veel schakelen opleverd. Als iemand enkel de Ventoux op wilt rijden geeft dat grote gat niet zo veel klachten, hij kan namelijk constant op de 26 blijven staan. Maar er valt in de Provence nog een stuk meer te fietsen wat zeker zo leuk is en dan is het mooi verloop tussen de bladen wel zo fijn.

Wat een belerend toontje!
Ik geef in mijn rubriek op dekaleberg.nl en in de persoonlijke adviezen (naar aanleiding van Welk verzet op de Mont Ventoux) aan renners het maximum aan mogelijkheden. De rubriek bestaat nu 8 jaar. Ik ben voortdurend op zoek naar nieuwe modaliteiten. Ik krijg ook tips van anderen die ik in mijn rubriek bedank. Het blad Fiets citeert gretig uit mijn rubriek, maar "vergeet" de bron erbij te vermelden! Heel onbeschoft!. Ik ervaar jouw bijdrage aan deze ng niet als constructief, maar veeleer als afbrekend, ja zelfs afkattend. Een houding niet passend bij een moderator.
Sjef

Wat is daar belerend aan? Ik trek gewoon conclusies naar mijn eigen ervaringen. Ik stuur m'n moeder ook niet met 42-21 naar Frankrijk toe... ;)

Je maakt me wel heel erg benieuwd naar voorbeelden waar fiets plagiaat op jouw gepleegd zou hebben. Zonder die voorbeelden vind ik je aantijgingen namelijk behoorlijk onbeschofd. Ik kan me namelijk niet zo goed voorstellen dat de heren van Fiets die website nodig hebben om te verzinnen dat een compact wel handiger is dan een dubbel voor iemand die niet zo goed kan klimmen.
Daarnaast zie ik de nodige foutjes als ik je rubriek zo even snel doorlees. Op Campa carbon CT crankstellen kan bijv zo ie zo geen 33. Op vele andere carbon compact's ook niet, omdat de ketting dan over de spider loopt.
Een race-derailleur die een 34 goed pakt lijkt me ook sterk, vaak geeft 't bij een 30 al een hoop herrie omdat het bovenste derailleur tandwieltje de grootste krans raakt (met de ketting er tussen).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7926
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 dec 2008 17:33

Je hebt het inderdaad veel te snel gelezen, verblind door je arrogantie!

Plaats reactie