Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Van "vaker fietsen" naar "gericht trainen" wat kun je bereiken?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 16 jan 2009 13:16

Juist, wat wil je als wielrenner? Kracht of een juiste balans kracht-uithouding?
Ik wil liever dat laatste, dus doe ik meerdere sets met veel herhalingen, dat iemand veel gewicht kan halen vind ik erg gaaf voor mensen, maar ik moet er op fiets iets mee kunnen, niet op het strand (ITT tot die sportschool-binkies)

Dat je zegt dat je met 1 x per week progressie maakt geloof ik best, doe het eens 3 x per week, maak je nog meer progressie. Op zich doe je met 4 sets van 10 bijna alleen spiermassa en pure kracht toenemen, en die laten zich bij mij makkelijker trainen dan uithouding. Ik train 3 weken op kracht uithouding (4 sets van 30 herhalingen) en dan een weekje op pure kracht (3 sets van 12-10-8 herhalingen opbouwend in gewicht).
Daar ben ik het ook wel mee eens en als je voldoende tot rust kan komen is drie keer per week ideaal, maar dat ga ik niet redden icm het fietsen.

Ik heb vorig jaar 3 sets 50 herh gedaan en op een ietsje minder gewicht dan je top gewicht gaat dat redelijk deed dat met 70 a 80kg.

Mijn spieren werden daar wel erg vermoeid van en voor mijn gevoel geen snelheid meer (dat valt relatief wel mee natuurlijk) Ik heb het idee dat de afwisseling bij mij redelijk werkt, maar dat weet ik in de lente

Egmond pier egmond was veel belovend! Maarja dat was met -3 / -6 ook gewoon asphalt

daveke
Forum-lid

daveke 16 jan 2009 14:21

1 maart is mijn eerste koers, en die zal ik rijden met een PowerTap, om eens te zien hoe me dat af zal gaan. Gisteren reed ik de slingerberg omhoog om eens te testen en kwam ik na 2m 44 boven en trapte ik over de volledige 3 minuten 415 watt gemiddeld. Snelheid was 23 gemiddeld, dus ontevreden was ik er niet over.
Science of Performance!

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 16 jan 2009 16:20

[quote="Foosho"]Ik ben wel geinteresseerd hoe je anders bent gaan trainen toen je op vermogen ging trainen! (harder, zachter, .... ?)[/quote]

Wat ik even vergeten was: Niemand traint natuurlijk om zijn hartslag te verbeteren, we trainen allemaal om ons vermogen bij verschillend tijdsduren te verbeteren. 't is dan wel zo handig als je dat dan ook meet anders weet je eigenlijk niet of je wel goed bezig bent.

[quote="Daveke"] Gisteren reed ik de slingerberg omhoog om eens te testen en kwam ik na 2m 44 boven en trapte ik over de volledige 3 minuten 415 watt gemiddeld. Snelheid was 23 gemiddeld, dus ontevreden was ik er niet over.[/quote]

Even off topic, waar is onder en waar is boven bij die 2m 44 dan kan ik me zelf inschalen ;) De slingerberg heb ik gebombardeerd tot mijn interval trainings locatie. (Schievers af en dan weer op etc. etc.).
Afbeelding

velo
Forum-lid
Contact

velo 17 jan 2009 11:56

[quote="ericpeters"]

Wat ik even vergeten was: Niemand traint natuurlijk om zijn hartslag te verbeteren, we trainen allemaal om ons vermogen bij verschillend tijdsduren te verbeteren.
[/quote]

Fout, er zijn er wel die trainen die ter verbetering van de hartslag (lees: fitter worden en een lagere hartslag te verkrijgen).

Waarom: ik - en waarschijnlijk ben ik niet de enige - kan volstrekt geen wattages er uit pompen en al zeker niet de wattages die ik hier lees op dit forum.

Bij een test die ik eens gedaan heb is het zelfs zo 'erg' dat ik eindig waar een ander begint qua wattages ....

Ik ben geen kracht mens en nooit geweest. Ik probeer wel wat te verbeteren met hulp van een trainer, maar mijn 'talent' ligt veel meer in het uren in het zadel zitten en lekker trappen en vooral genieten van wat ik aan het doen ben.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 17 jan 2009 16:14

[quote="velo"]
Fout, er zijn er wel die trainen die ter verbetering van de hartslag (lees: fitter worden en een lagere hartslag te verkrijgen).
[/quote]

Dat begrijp je dan niet zo goed, da's slechts een afgeleide indicatie van wat je wil bereiken. Als je fitter wordt kun je een bepaald vermogen makkelijker trappen waardoor je hartslag lager wordt en dan hou je het ook langer vol, maar toch verbeter je je vermogen en zeker niet je hartslag. Jouw max hartslag en je omslag hartslag zal er niet door veranderen, het vermogen wat je daarbij trapt wel.

Als je door training echt je hartslag omlaag brengt dan heb je eerder een probleem dan een verbetering. (Ik heb natuurlijk niet over je rust hartslag want die kun je echt helemaal niet meten tijdens training)
Afbeelding

velo
Forum-lid
Contact

velo 17 jan 2009 16:19

Niet mee eens en dat baseer ik simpelweg op de gegevens van de tacx als ook de reactie van de trainer die mijn trainingen opstuurt en de hartslagmeter gegevens buiten on the road.

Ik kan een hoger vermogen trappen door of zwaarder te trappen of een hogere cadans met mijn normale lichte verzet.

In beide gevallen gaat mijn hartslag omhoog en mijn benen gaan zeer doen mn. bij een zwaarder verzet wat ik dan ook niet kan volhouden.

Zolang ik een licht verzet draai en een normale cadans (95/100) is mijn hartslag lager dan bovenstaand en kan ik het uren volhouden.

Verder heb ik het niet over mijn max. hartslag en omslagpunt gehad.
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 17 jan 2009 17:47

Ik zal met een voorbeeld proberen uit te leggen wat ik bedoel.

Er is een tijdrit duel geweest tussen 2 tijdrijders. Het zijn 2 mannen van verschillende leeftijd en verschillende trainingsniveas. Maar er zijn ook heel veel overeenkomsten: ze zijn even lang, even zwaar, hebben hetzelfde postuur, dezelfde houding op de fiets, daarnaast hetzelfde kapsel, kleding en tijdens hun tijdrit hebben ze ook nog eens exact dezelfde route gereden en exact dezelfde wind en weersomstandigheden gehad en ze hebben exact hetzelfde materiaal. Toch heeft er een sneller gereden als de andere. En ja hoor er blijken 2 aantoonbare verschillen te zijn ze hebben namelijk met verschillende gemiddelde hartslag gereden en ze hebben met verschillend gemiddeld vermogen gereden. Maar beide hebben ze wel met constante hartslag en constant vermogen gereden.
Je mag nu gaan wedden wie er de snelste tijd heeft gereden en je mag een tip krijgen, wat wil weten? Wil je per renner weten wat zijn gemiddeld vermogen was of wil je per renner weten wat zijn hartslag was?
Afbeelding

velo
Forum-lid
Contact

velo 17 jan 2009 17:54

Het uitgangspunt is tov. van ons beiden verschillend.

Jij draait trainingen met een bepaald doel, nl prestatie verbetering (zie je voorbeeld).

Dat interesseert mij des te minder.

Je kunt wel met op z'n zondags gaan fietsen door fitter te worden je hartslag omlaag brengen zonder dat je een prestatie verbetering verkrijgt dwz. groter verzet, meer power etc.

Als je echt prestatie gericht gaat trainen dan kan je (zie je voorbeeld) ook je hartslag lager krijgen, maar dat is bij een bepaalde wattage ed.

Da's ook een manier alleen niet hoe ik het steeds heb bedoeld.

Verder is het belangrijkste dat we allebei plezier hebben in het fietsen ongeacht de manier hoe dat ingevuld wordt :-)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jan 2009 18:09

Ik wil niet meer vermogen trappen, ik wil met m'n handjes in de lucht als 1e over de streep komen ;) Afvallen gaat in mijn geval niet werken, dus zal het er wel als vermogen bij moeten komen.

Van die 2 tijdrijders wil ik helemaal niet het gemiddeld vermogen vergelijken, dat is namelijk knap onzinnig als je de snelheid weet icm de frontale oppervlaktes die gelijk zijn. Gemiddeld hartslag is dan nog leuker om naar te kijken. Maar iets anders in hetzelfde straatje, diegene die het meeste vermogen in een labtest weg kan trappen hoeft niet de tijdrit ook te winnen. Want tijdrijden is ook een kwestie van heel erg diep kunnen gaan en je moet het zo ie zo kunnen. Er zijn renners die helemaal dood over de meet komen en er toch niets van bakken ondanks dat de benen het in de koers wel kunnen.

Als je het maximale eruit wilt halen moet je gewoon je baan opzeggen, kun je 20+ uur in de week trainen, 10+ uur per dag slapen, leven als een monnik voor de sport. Maar zolang je daar geen zin in hebt zou ik gewoon lekker gaan fietsen en voor velen is dat toch niet alleen. En diegene die wel alleen willen fietsen zijn meestal niet de personen om blokjes te gaan rijden. Als je niet alleen gaat trainen heeft een vermogensmeter nog minder zin.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 17 jan 2009 19:37

[quote="Amclassic-fan"]Als je het maximale eruit wilt halen moet je gewoon je baan opzeggen, kun je 20+ uur in de week trainen, 10+ uur per dag slapen, leven als een monnik voor de sport.[/quote]
Damn...was ik nog maar student...:D

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 17 jan 2009 21:45

Vreemd hoe mensen hier compleet off-topic toch altijd hun mening willen pushen. Als je geen antwoord op de vraag wilt of kunt geven (die staat in de eerste post heel duidelijk omschreven) waarom start je dan gewoon niet een ander topic?

@Amclassic-fan als moderator zul je je waarschijnlijk er wel eens aan ergeren als mensen vragen stellen die al vaak beantwoord zijn omdat ze zich de moeite niet nemen om het forum te doorzoeken. Maar jij zelf hebt in dit geval de vraag en inleiding van het topic zelf gewoon niet gelezen of je bent het vergeten: er staat namelijk precies in wat ik wil gaan doen, wat ik van te voren heb gedaan en wat ik wil bereiken. En ik vraag of dat realistisch is. En daar staat nergens in dat ik als monnik wil gaan leven en er staat ook in dat ik zeker niet gewoon wil gaan fietsen want dat doe ik al jaren.

@velo: En dat er mensen zijn die willen gaan fietsen om alleen fit te blijven dat weet ik ook wel maar dat heeft helemaal niets te maken met de strekking van dit topic.
Trouwens: ik lees uit je laatste post dat je vermogens training en wattage relateert aan power/groot verzet, dat is niet juist: bedoeld wordt het vermogen dat je met je achterwiel op de grond kunt overbrengen. Dat kan ook met kleine verzetten en hogere cadans.

Gelukkig heb ik inmiddels toch al antwoord op mijn oorspronkelijke vraag, er zaten een aantal zinvolle antwoorden bij.

Echt interessant zou zijn als men ook nog eens zou kunnen inschatten wat je kan bereiken als je het monikken plan van Amclassic-fan zou uitvoeren zonder/voordat dat je dit daadwerkelijk doet.
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jan 2009 22:13

Als je dat kon inschatten zou het leven wel knap saai worden, dan kan je een paar honderden (zo niet duizenden) jongens direct hun illusie wegnemen. Probleem is dat je altijd moet afwachten hoe een lichaam reageert op meer training en wat de grens is.

Ik reageer volgens mij nog redelijk on-topic. Maar goed om nog directer op de SP te reageren: heb je meer plezier op de fiets als je 70 Watt meer trapt op omslagpunt? 70 Watt bij trainen lijkt me daarnaast behoorlijk onmogelijk, de helft lijkt me een realistischer doel. Maar ik vraag me af of je dat nu wel na moet gaan streven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie