Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid duurtraining 1

c40campy
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 aug 2008 02:45

c40campy 09 mar 2009 17:43

Ik heb deze winter juist D1 verminderd, en 1x/week gewoon D3 blokken gedaan.
Volgende week de eerste trainingswedstrijd maar op club trainingen kan ik gemakkelijk mee.
Totaal geen uitgebrand gevoel oid, want ik neem rust serieus. Is die 'alleen D1 in winter' niet hetzelfde als het idee achter krachttraining in de winter: Iedereen doet het, dus moet het wel goed zijn. Mijn stelling is nu: alleen D1 is tijdverspilling.


foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 09 mar 2009 17:46

Ik denk dat D3 in de winter niet zo heel nuttig is, maar zolang je voldoende D1 blijft doen denk ik ook niet dat het echt kwaad kan trouwens :).
Je moet wel de D2/D3 trainingen weer laten aanzwengelen als het seizoen begint te naderen voor de snelheid+hardheid.

kevmori
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 jan 2006 21:16

kevmori 09 mar 2009 18:20

Tsja, algemene trainings schema's bestaan in mijn ogen niet, in mijn geval werkt het in ieder geval nu prima met +/- 90% d1 trainingen. Daarnaast natuurlijk wel wat snelheidsonderdelen in de training gedaan om niet volledig terug te vallen.

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 09 mar 2009 18:22

Ik denk dat je beter te veel d1 traning dan andersom. Zoals eerder al is gezegd kun je als het seizoen nadert, weer beginnen met d3 traningen. En dan zo uitbreiden, maar je moet natuurlijk ook je d1 trainingen doen. Natuurlijk kun je in de winter af en toe een d3 traning doen, maar voor de winter is het beter dat je te veel d1 traning doet dan d3;)

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5706
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 10 mar 2009 08:53

[quote="kevmori"]Deze winter mijn eigen plan getrokken en idd d1 aangehouden (althans zoveel mogelijk). Tijdens mijn eerste test wedstrijdje dit weekend ging alles prima. Duurvermogen super, nog iets meer snelheid maar dat komt wel.[/quote]

Natuurlijk kun je nu mee zonder duurtraining want je hebt een zekere conditie aangekweekt en kan door je D3 trainingen momenteel wschlk een iets hogere snelheid aan dan iemand die de hele winter in D1 getraind heeft.
Maar... d1 trainen geeft je de basis om gedurende het seizoen steeds zwaardere trainingen te verteren en sneller te herstellen wanneer je effectief aan je D2- en D3- en intervaltrainingen begint.
Dus : in principe ga je binnenkort te kort schieten tegen degenen waar je nivaeu gelijkwaardig of iets hoger bij ligt.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 10 mar 2009 22:01

[quote="Rezne"]Leuk :). Met een beetje geluk rijd ik er vanaf half april ook mee.
Hoe bevalt het tot zover?[/quote]


Ja bevalt goed.
Hoewel het voorlopig nog alleen maar data verzamelen is.

Ik heb nu al wel wat indicatie gekregen wat mijn zones zo ongeveer zijn in verhouding tot mijn hartslag.
Wat me vooral opvalt is hoe erg je hartslag (althans bij mij), per training fluctueert in vergelijking tot het vermogen. Ben nog een beetje aan het uitvogelen wat voor een conclusies ik daar aan moet verbinden.

Is trouwens wel mooi te zien dat ik totaal geen sprinter ben. Tot en net na mijn omslagpunt trap ik niet heel veel minder dan als ik bijv. 3 minuten lang voluit ga.

Als ik wat meer data heb en wat meer info, dan zal ik het allemaal met jullie delen, tot op zekere hoogte natuurlijk. Moet niet alles aan de concurrentie laten zien. Straks gaan ze allemaal trainen zoals mij, en de meesten in het peloton hebben meer talent dan mij.....
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 10 mar 2009 22:41

[quote="coulthard"][quote="Rezne"]Leuk :). Met een beetje geluk rijd ik er vanaf half april ook mee.
Hoe bevalt het tot zover?[/quote]


Ja bevalt goed.
Hoewel het voorlopig nog alleen maar data verzamelen is.

Ik heb nu al wel wat indicatie gekregen wat mijn zones zo ongeveer zijn in verhouding tot mijn hartslag.
Wat me vooral opvalt is hoe erg je hartslag (althans bij mij), per training fluctueert in vergelijking tot het vermogen. Ben nog een beetje aan het uitvogelen wat voor een conclusies ik daar aan moet verbinden.

Is trouwens wel mooi te zien dat ik totaal geen sprinter ben. Tot en net na mijn omslagpunt trap ik niet heel veel minder dan als ik bijv. 3 minuten lang voluit ga.

Als ik wat meer data heb en wat meer info, dan zal ik het allemaal met jullie delen, tot op zekere hoogte natuurlijk. Moet niet alles aan de concurrentie laten zien. Straks gaan ze allemaal trainen zoals mij, en de meesten in het peloton hebben meer talent dan mij.....
[/quote]

Ik heb een test gedaan in Amerongen en kreeg daar naast een tabel met hartslagwaarden ook een tabel met vermogen per type training. Wellicht handig, hoewel het de vraag in hoeverre het overeenkomt met buiten trainen. 'Veldtesten' zijn misschien nauwkeuriger.

Wat bedoel je precies met die opmerking over het fluctueren van de hartslag? Voelt bijvoorbeeld 400 watt de ene dag zwaarder dan de andere dag (dus hartslag die moeilijk omhoog gaat)? Of is het gevoel van die 400 watt wel gelijk, maar verschilt de hartslag die daarbij hoort van dag tot dag?

Lijkt me erg interessant om hier mee te werken. Ik kan niet wachten :D
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 11 mar 2009 18:46

Een tijdje geleden heb ik een lactaat test gedaan en daaruit zijn mijn trainingszones op vermogen en hartslag bepaald. Mij is toen verteld dat dat vermogen altijd geldt maar je hartslag verandert.

Dat wil zeggen, een blok van 270-300 Watt is altijd 270-300 Watt, maar als dat in zone 160 t/m 170 slagen wil doen, dan hoef je niet altijd die vermogens te leveren. Als je vermoeid bent tijdens een drukke trainingsperiode kan je hartslag lager zijn en dus zou je teveel vermogen leveren als je per se dat blok wil doen tussen 160 en 170 bpm.

c40campy
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 aug 2008 02:45

c40campy 11 mar 2009 18:58

[quote="Jorisb"]Als je vermoeid bent tijdens een drukke trainingsperiode kan je hartslag lager zijn en dus zou je teveel vermogen leveren als je per se dat blok wil doen tussen 160 en 170 bpm.[/quote]

Daarom heet het trainen op vermogen. Vermogen is het belangrijkste bron van gegevens. Hartslag en snelheid worden een stuk minder belangrijk tijdens een training (D1 tegen de wind in bv, is gewoon 200W en misschien 8 km/uur maar dat maakt niet uit).
Hartslag levert echter nog wel nuttige informatie:
- Hartslag vs vermogen uitgezet over tijd kan een duidelijk trend laten zien mbt vooruitgang,
- Hartslag veel hoger/lager dan normaal voor een bepaald wattage, dan is het tijd om het rustig aan te doen.

sanderb9
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:14

sanderb9 11 mar 2009 20:38

Ik denk dat als je slecht hersteld bent dat zeg 270-300W dan ook wel zwaarder voelt dan anders, toch?
Wat doen de heren met W-meter dan?
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mar 2009 20:43

[quote="Jorisb"]Dat wil zeggen, een blok van 270-300 Watt is altijd 270-300 Watt, maar als dat in zone 160 t/m 170 slagen wil doen, dan hoef je niet altijd die vermogens te leveren. Als je vermoeid bent tijdens een drukke trainingsperiode kan je hartslag lager zijn en dus zou je teveel vermogen leveren als je per se dat blok wil doen tussen 160 en 170 bpm.[/quote]

Die hartslagzones zijn gewoon een percentage van je omslagpunt. Daalt je omslagpunt door vermoeidheid, dan dalen de zones gewoon mee. Dat moet je gewoon aanvoelen
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

c40campy
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 aug 2008 02:45

c40campy 11 mar 2009 20:55

[quote="Sander B"]Ik denk dat als je slecht hersteld bent dat zeg 270-300W dan ook wel zwaarder voelt dan anders, toch?
Wat doen de heren met W-meter dan?
[/quote]

Hetzelfde als de heren zonder W-meter: rustig aan.

Plaats reactie