Hier in Midden Limburg hebben ze de fietspaden ongeveer uitgevonden met de knooppunten routes. Kortom we hebben er wel een paar

Voor mij is het simpel. Van eind oktober tot eind april is het geen probleem om er op te fietsen, niemand te zien. In de zomer maanden kan het alleen met goed fatsoen als het slecht weer is. Tijdens de andere dagen is het simpel, ik zet gewoon een route uit zonder fietspaden! Ik neem aan dat dit in de andere delen van Nederland ook mogelijk is. Je hebt van niemand last en niemand heeft last van jou.
Het wordt wel lastig voor de opdrachtgever want er is ook een tussengroep. Vaak ga ik met de vrouw recreatief fietsen, we hebben dan onze gewone kledij aan maar zitten op een tot straatfiets omgebouwde mountainbike. Onze snelheid ligt dan tussen wielrenners en recreanten in. Krijgen wij nu ook een eigen fietspad
Ik wil hier maar mee zeggen, wat een flauwekul! Hou gewoon rekening met elkaar, klaar. Is dat nou zo moelijk! Als je als racefietser nou zo nodig op drukke fietspaden wil rijden (waarom eigenlijk?) gebruik het dan nuttig. Passeer recreanten voorzichtig en langzaam en trek dan weer zo snel mogelijk op naar trainings snelheid, je hoeft je dan niet te ergeren en doet gelijk aan interval. Een heel klein belletje op je racefiets (wordt je echt niet minder "cool" van hoor...) is ook een nuttig attribuut.
Overigens heb ik hier nog een leuke anecdote over (al zal hij bij vele misschien al bekend zijn).
Ik fietste verleden week met een groep mee die een groepje fietsende dames moest passeren. De eerste renner riep luikeels: "pardon dames" waarop de voorste dame geergerd om keek en zei "kun je niet bellen"? Waarop de renner gevat antwoorde, "dat wil ik wel, maar ik heb je nummer niet"...... De dame in kwestie schoot gelijk in de lach!
Jan