Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en Hardlopen

lien
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:28

lien 08 okt 2010 15:34

+1

Gebruikersavatar
bassieg15
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 feb 2010 16:23

Gebruikersavatar bassieg15 08 okt 2010 16:04

Volgens mij is er toch wel een verschil tussen fietsen en hardlopen qua intensiteit.

Fietsen kan je zo rustig doen dat je net niet omvalt. Dus heel erg rustig aan.

Hardlopen kan je zo rustig doen dat je net niet gaat lopen. Dat is niet heel erg rustig aan. Alleen de energie die nodig is om de hele tijd van voet naar voet te springen is al behoorlijk wat. Zonder dat je uberhaupt snelheid maakt. Als beginner is het al behoorlijk zwaar om een half uur achter elkaar te blijven hardlopen en niet te gaan lopen tussendoor. Ook al 'hardloop' je maar 6 km/u.

Ik vind dus ook dat de basisintensiteit van het hardlopen (veel) hoger ligt dan die van het fietsen.

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 08 okt 2010 16:14

BassieG15 schreef:Volgens mij is er toch wel een verschil tussen fietsen en hardlopen qua intensiteit.

Fietsen kan je zo rustig doen dat je net niet omvalt. Dus heel erg rustig aan.

Hardlopen kan je zo rustig doen dat je net niet gaat lopen. Dat is niet heel erg rustig aan. Alleen de energie die nodig is om de hele tijd van voet naar voet te springen is al behoorlijk wat. Zonder dat je uberhaupt snelheid maakt. Als beginner is het al behoorlijk zwaar om een half uur achter elkaar te blijven hardlopen en niet te gaan lopen tussendoor. Ook al 'hardloop' je maar 6 km/u.
Een beginnende fietser kan toch ook niet meteen 100km aan een stuk door fietsen?

Je gebruikt bij hardlopen inderdaad meer energie omdat je jezelf moet ondersteunen (je zit niet op een fiets) en je gebruikt je hele lichaam in de beweging en niet alleen je benen, zoals op de fiets. Maar om dan te zeggen dat het niet extensief kan, zoals voorgaande posters, is onzin.
Ik vind dus ook dat de basisintensiteit van het hardlopen (veel) hoger ligt dan die van het fietsen.


Dat klopt, zie de redenen die ik net noem. Maar dat is niet hetzelfde als de intensiteit van de training.

lien
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:28

lien 08 okt 2010 16:44

[quote="BassieG15"]Als beginner is het al behoorlijk zwaar om een half uur achter elkaar te blijven hardlopen en niet te gaan lopen tussendoor. Ook al 'hardloop' je maar 6 km/u.
[/quote]

Je moet als beginner ook niet beginnen met een half uur hardlopen achter elkaar. Dat is vragen om problemen en daar heb je heel wat weken voor nodig om dat te kunnen. Gewoon beginnen met 1 of 2 minuutjes lopen en dan weer wandelen. En dat dan verder uitbouwen. Zo kunnen je gewrichten en spieren rustig wennen aan de belasting van hardlopen en voorkom je blessures.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 08 okt 2010 17:54

Ik heb een verschrikkelijke hekel gekregen aan hardlopen toen ik op school zat. Op van die dunne turnschoentjes moesten we dan rondjes op de binnenplaats lopen, liefst ook meteen na de lunch. Geen wonder dat ik binnen de minuut al met verschrikkelijke steken aan de kant stond :-) Nog steeds kan ik op straat niet hardlopen, maakt niet uit hoe goed de schoenen zijn. Ik heb gemerkt dat mijn lichaam gewoon erg slecht met schokken en zware belastingen om kan gaan. Ook tijdens het skieën moet ik bijvoorbeeld niet te vaak gaan springen of mijn knieën zijn buiten gebruik :)

Voor mijn werk moet ik vaak aan boord van schepen en dan is de keuze beperkt tot een loopband, Concept II en home trainer (type beachcruiser-zit). Na een tijdje had ik het helemaal gehad met roeien en fietsen en ben ik op de loopband gaan proberen. Tot mijn grote verbazing vond ik het ook echt leuk! Geen last van de steken zolang ik niet te hard ging en ook mijn knieën konden het prima aan dankzij de goede demping. Ik ging elke 2 dagen een uurtje sporten en na een 2 tot 3 weken kon ik een half uur aan een stuk op de loopband rennen!

Eeens thuis probeerde ik een rondje te lopen en na een minuut stond ik weer met steken aan de kant :-(


dubois
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 mei 2008 20:28

dubois 08 okt 2010 18:04

Ik ga naast het fietsen ook weer beginnen met hardlopen. Ik heb deze zomer een triatlon gedaan en daarvoor het lopen weer opgepakt. Ik moet zeggen dat lopen een stuk intensiever is dan fietsen, een beetje doorlopen en ik zit zo tegen mijn omslagpunt aan. Als ik dan even stop om te wandelen zakt hij heel snel weer tot laag in d1.
Ik merk dat het lopen als voordeel heeft dat ik mijn kuiten meer train wat met fietsen lekker aanvoelt. Merk ook, dat ik wel inlever op het soeplese rijden (!00+ rmp).

Hebben meer mensen dat je al snel op je omslagpunt zit?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38128
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 okt 2010 18:20

Looptempo aanpassen Du Bois, dan zal je hartslag ook niet zo snel naar je OSP gaan.

Ik ben in mei heel voorzichtig begonnen met hardlopen. De klassieke opbouw van 2 minutenblokjes; 2 rennen, 2 wandelen. En dat 10-15 keer. Steeds verder uitgebouwd naar langere blokken rennen met behoud van de 2 min wandelen.
En dan "ineens" kun je 30min aan een stuk rennen en dan vliegt je progressie omhoog. Inmiddels loop ik ONDER mijn omslagpunt de 10.000m in 50:00 (Autoloos-loop in Zoetermeer) en kan ik prima een duurloop op D2 niveau aan van ruim een uur.
Less is bore

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 08 okt 2010 20:57

Een punt waar je tegenaan loopt is het type spiermassa en ´spierlenigheid´ voor beide sporten. Hamstrings bijv. gebruik je met hardlopen precies tegenovergesteld als met fietsen. Dat levert nog wel eens wat soeplesse issues op met fietsen na een stevige heuveltraining of hardloopwedstrijd. Tegenovergesteld krijg je van veel fietsen dikke en lange bovenbeenspieren waar je met hardlopen deels niets aan hebt. Die verzuren helaas ook als eerste wanneer je tempo maakt met hardlopen...
Je moet dus toch een keuze maken. Wat is je hoofdsport? Hardloop PR´s op de halve marathon (in mijn geval 1.19) zitten er niet meer in sinds ik fietsen de hoofdvoorkeur geef.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 08 okt 2010 21:03

dat je verschillende spieren gebruikt kan ik ook beamen, toen ik vol ging lopen voor coopertest had ik de rest van de week spierpijn, puur omdat ik me ook alleen op het fietsen richt
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 okt 2010 21:14

[quote="thomwittendorp"]toen ik vol ging lopen voor coopertest had ik de rest van de week spierpijn[/quote]

Dat komt vooral door de excentrische contracties die bij hardlopen wel optreden (en fiets fietsen niet)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

fwr
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2009 11:52

fwr 09 okt 2010 12:38

[quote="ArnoudRace"]
Je moet dus toch een keuze maken. Wat is je hoofdsport? Hardloop PR´s op de halve marathon (in mijn geval 1.19) zitten er niet meer in sinds ik fietsen de hoofdvoorkeur geef. [/quote]
Vind je dat niet jammer? Met zo'n tijd kan je gewoon kleinere wedstrijden winnen en in de grote loop je top 30.


Ik ben vorige winter begonnen (half september eigenlijk, dus vlak voor de winter). Heb me aan geen enkel schema gehouden, ben gewoon begonnen met rondjes van 5 km en dat werd op een gegeven moment 7 km en soms nog wat verder. Liep na een maand al een keer 12 km achter elkaar (had afgesproken naar de voetbalwedstrijd van vrienden te gaan kijken).
Nooit echt last gehad van blessures. Heb ook twee halve marathons gelopen (februari en in maart) met een pr. van 1.34.

Heb sinds april eigenlijk nog nauwelijks gelopen omdat ik fietsen leuker vind, nu komt het moment waarop ik weer zou moeten beginnen maar ik twijfel een beetje.
Aan het einde van de winter woog ik nog maar 69 kilo bij 1.95. Dat was wat ongezond. Tegenwoordig zit ik op een gewicht van 75, wat ik op zich goed vind maar ik zou nog liever naar 80 gaan.
Ben bang dat als ik weer serieus begin met lopen ik weer ga afvallen. Aan de andere kant zeggen veel mensen dat 1.34 voor iemand die net een half jaar bezig is een mooie tijd is en <1.20 in de toekomst dan zeker haalbaar moet zijn. Zou het zonde vinden dat niet te proberen, het is voor het eerst dat ik een sport gevonden heb waar ik wellicht echt aanleg voor heb (ik ben echt maar een matige fietser).

Denk dat ik straks wel weer ga beginnen, maar dan wat minder fanatiek. Misschien twee keer in de week en de rest van de week krachttraining. Als ik dan een fatsoenlijk gewicht bereikt heb zien we wel verder.

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 09 okt 2010 16:35

Du Bois schreef:Ik ga naast het fietsen ook weer beginnen met hardlopen. Ik heb deze zomer een triatlon gedaan en daarvoor het lopen weer opgepakt. Ik moet zeggen dat lopen een stuk intensiever is dan fietsen, een beetje doorlopen en ik zit zo tegen mijn omslagpunt aan. Als ik dan even stop om te wandelen zakt hij heel snel weer tot laag in d1.


Een beetje doorfietsen en ik zit ook op mijn omslagpunt hoor ;) Oftewel, rustiger lopen. Net zoals fietsen wordt je beter met hardlopen dmv afwisseling, ene keer rustig en lang, andere keer felle intervalletjes of heuveltraining.
Ik merk dat het lopen als voordeel heeft dat ik mijn kuiten meer train wat met fietsen lekker aanvoelt. Merk ook, dat ik wel inlever op het soeplese rijden (!00+ rmp).

Hebben meer mensen dat je al snel op je omslagpunt zit?


Nee, alleen in een wedstrijd benader ik mijn omslagpunt (ong hf 194). In trainingen kom ik maximaal tot 185 ofzo, en dat is maar voor een paar minuutjes. (extensief intervallen)

Plaats reactie