Lees ik er overheen, of staat het nergens over dat te hard gaan. Ik denk ook dat het voor bepaalde groepen best hard is, nog nooit gingen ze op de fiets toen ze zelf moesten trappen zo hard. Maar ik heb het niet in het artikel gelezen. Wel iets algemeens over e-bikes, fatbikes...pino schreef: ↑13 jun 2025 17:01 De ongevalstatistieken van e-bikes geven aan dat de 25 km/uur te snel is.
eerste zoekopdrachthttps://www.gemeente.nu/ruimte-milieu/infrastru ... t-e-bikes/
E-koersfiets
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Wie haal je nu aan Jans? (aanhalen als in citeren)
En daarbij: als je daar in het wat heuvelachtige gebied waar je resideert een heuvel af bolt zit je al snel boven de 25 km/u toch?
@Scottwilco: daar gaat het dus om!
Iemand op een racefiets (analoog) haalt makkelijk 35 km/u.
Waarom zou een E-racer dan niet die snelheid mogen halen in hetzelfde pakje, hetzelfde merk fiets en dezelfde ambitie?
De regels zijn gewoon niet meer up to date.
Adversity is the Catalyst of Change
Maar jij hebt toch ook meegekregen hoe lastig het is voor fatbikes regels te maken?Dubbeldekker schreef: ↑13 jun 2025 18:34Wie haal je nu aan Jans? (aanhalen als in citeren)
En daarbij: als je daar in het wat heuvelachtige gebied waar je resideert een heuvel af bolt zit je al snel boven de 25 km/u toch?
@Scottwilco: daar gaat het dus om!
Iemand op een racefiets (analoog) haalt makkelijk 35 km/u.
Waarom zou een E-racer dan niet die snelheid mogen halen in hetzelfde pakje, hetzelfde merk fiets en dezelfde ambitie?
De regels zijn gewoon niet meer up to date.
Oh ja, ik durf nog best van een heuvel of berg af hoor, maar ik heb gisteren mijn handen vol gehad om een stukje van 16km, wel met 160 hms met een gemiddelde van 25km/u te rijden. Als ik snelheden genoemd zie, ga ik er misschien helemaal ten onrechte van uit dat er gemiddelde snelheden bedoeld worden.
En wie ik aanhaal? Het is diverse keren geschreven van die 35km.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 5174
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
De aanpassingen die ik bedoel zijn o.a. alleen fietsen of een groep zoeken die niet harder gaat. Dan is voor die 10% ondersteuning tot 25 ook voldoende.
Waar haal jij dat nou weer vandaan . . . . ?Dubbeldekker schreef: ↑13 jun 2025 15:41 Het gaat denk ik om het feit dat je in NL niet harder mag rijden dan 25 op een fiets met hulpmotor.
Voor een elektrische fiets gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets. U hoeft bijvoorbeeld geen rijbewijs te hebben. Een elektrische fiets mag trapondersteuning hebben tot een snelheid van 25 kilometer per uur.
Je moet geen dingen zeggen als je er geen verstand van hebt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Laat ik nu inmiddels wat groepen zien die "lekker hard" gaan, met een flink aantal e-bikes. Ja, niet mijn idee. Als er eentje komt is het om te kunnen klimmen en dan niet de Amerongse Berg, maar iets meer.scottwilko schreef: ↑13 jun 2025 19:27De aanpassingen die ik bedoel zijn o.a. alleen fietsen of een groep zoeken die niet harder gaat. Dan is voor die 10% ondersteuning tot 25 ook voldoende.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Ik doelde dus (overduidelijk) op piek snelheid, niet op het gemiddelde. Daar gaat het in de discussie over snelheid met E-bikes namelijk over.Jans schreef: ↑13 jun 2025 19:07Maar jij hebt toch ook meegekregen hoe lastig het is voor fatbikes regels te maken?Dubbeldekker schreef: ↑13 jun 2025 18:34Wie haal je nu aan Jans? (aanhalen als in citeren)
En daarbij: als je daar in het wat heuvelachtige gebied waar je resideert een heuvel af bolt zit je al snel boven de 25 km/u toch?
@Scottwilco: daar gaat het dus om!
Iemand op een racefiets (analoog) haalt makkelijk 35 km/u.
Waarom zou een E-racer dan niet die snelheid mogen halen in hetzelfde pakje, hetzelfde merk fiets en dezelfde ambitie?
De regels zijn gewoon niet meer up to date.
Oh ja, ik durf nog best van een heuvel of berg af hoor, maar ik heb gisteren mijn handen vol gehad om een stukje van 16km, wel met 160 hms met een gemiddelde van 25km/u te rijden. Als ik snelheden genoemd zie, ga ik er misschien helemaal ten onrechte van uit dat er gemiddelde snelheden bedoeld worden.
En wie ik aanhaal? Het is diverse keren geschreven van die 35km.
Elke wielertoerist haalt wel eens snelheden boven de 25 km/u dus waarom zou een E-racer “illegaal” zijn t.o.v een analoge racer?!
Adversity is the Catalyst of Change
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Bedankt Orlok! Je bevestigt namelijk helemaal mijn argumentOrlok schreef: ↑13 jun 2025 19:30Waar haal jij dat nou weer vandaan . . . . ?Dubbeldekker schreef: ↑13 jun 2025 15:41 Het gaat denk ik om het feit dat je in NL niet harder mag rijden dan 25 op een fiets met hulpmotor.
Voor een elektrische fiets gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets. U hoeft bijvoorbeeld geen rijbewijs te hebben. Een elektrische fiets mag trapondersteuning hebben tot een snelheid van 25 kilometer per uur.
Je moet geen dingen zeggen als je er geen verstand van hebt.![]()
Adversity is the Catalyst of Change
-
Patrick VB
- Forum-lid
- Berichten: 963
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
- Locatie: Oilsjt (Aalst)/Rendeux
Op pagina 1 vroeg iemand naar de meerwaarde van een e-koersfiets.
Deze discussie ging de laatste pagina's alle kanten op.
Ik kan nog toevoegen aan de oorspronkelijke vraag: tot jaartje terug reed een iets oudere man op een e-racer mee met onze fietsclub.
Dat gaf het volgende vertoon: op hellingen reed hij ons fluitend voorbij (eerlijk, vaak tot mijn ergernis, want persoon in kwestie liep hoog op met zijn 'prestaties' en vergat op Strava e-bike aan te duiden), in vlakke stukken waar de gas eens werd open gedraaid moesten we vaak op hem wachten (ondersteuning viel weg bij hogere snelheden).
Dus een groot succes was zijn aanwezigheid niet. Hij fietst overigens op een Orbea Gain.
Deze discussie ging de laatste pagina's alle kanten op.
Ik kan nog toevoegen aan de oorspronkelijke vraag: tot jaartje terug reed een iets oudere man op een e-racer mee met onze fietsclub.
Dat gaf het volgende vertoon: op hellingen reed hij ons fluitend voorbij (eerlijk, vaak tot mijn ergernis, want persoon in kwestie liep hoog op met zijn 'prestaties' en vergat op Strava e-bike aan te duiden), in vlakke stukken waar de gas eens werd open gedraaid moesten we vaak op hem wachten (ondersteuning viel weg bij hogere snelheden).
Dus een groot succes was zijn aanwezigheid niet. Hij fietst overigens op een Orbea Gain.
Patrick, ik herken dat. Iets andere vorm.
Tijdens een fietsvakantie waar ook e-bikes mee reden, gaf me nogal wat frustraties. Een gat laten vallen, dan "het gas erop" en wat er achter reed achter laten. Dat was voor mij mijn laatste georganiseerde fietsvakantie. Ik vind het niet erg de laatste te zijn, moet toch iemand zijn, maar niet op die manier.
Tijdens een fietsvakantie waar ook e-bikes mee reden, gaf me nogal wat frustraties. Een gat laten vallen, dan "het gas erop" en wat er achter reed achter laten. Dat was voor mij mijn laatste georganiseerde fietsvakantie. Ik vind het niet erg de laatste te zijn, moet toch iemand zijn, maar niet op die manier.
Wat een discussie! Als iemand een e-bike koopt om gezellig met zijn/haar groepje mee te fietsen dan ben ik voor. De maximale snelheid is wettelijk bepaald, maar ik heb er geen moeite mee als hij “opgevoerd” is. Voorwaarde is sociaal rijden en gewend zijn aan de snelheid.
Nogmaals we hebben iemand in de groep die zeer sociaal rijdt en gelukkig gewoon weer mee kan fietsen. Ik roep dan gezellig!!
Nogmaals we hebben iemand in de groep die zeer sociaal rijdt en gelukkig gewoon weer mee kan fietsen. Ik roep dan gezellig!!
-
Patrick VB
- Forum-lid
- Berichten: 963
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
- Locatie: Oilsjt (Aalst)/Rendeux
Het hangt allemaal af van de gebruiker van de fiets. We hebben nog een tweede e-biker in de groep. Nooit problemen mee. Plaatst zich meestal achteraan, draait af en toe mee rond, zal op hellingen nooit ostentatief eerst boven komen.
Is iemand wat achterop, die wordt, als achter een derny, terug naar de groep gebracht.
Het is een zeer sociale toffe persoon. Zijn fiets is overigens niet begrensd qua ondersteuning. En in het concept van een iets snellere groep is dat de beste oplossing.
Is iemand wat achterop, die wordt, als achter een derny, terug naar de groep gebracht.
Het is een zeer sociale toffe persoon. Zijn fiets is overigens niet begrensd qua ondersteuning. En in het concept van een iets snellere groep is dat de beste oplossing.
Laatst gewijzigd door Patrick VB op 14 jun 2025 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.