Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Factor

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15003
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 dec 2025 09:53

daniel1975 schreef: 14 dec 2025 13:41 Ik zie het wel vaker. Maar ben vooral benieuwd waarom dat inzicht is veranderd.
Meer open heuphoek. Vroeger was het diep dieper diepst.
Pogacar zie je zo ook rijden en bv Arensman heeft zijn zadel aardig met de neus naar beneden staan.

Ik ben er een jaar of zes zeven geleden zelf mee gestart, maar meer uit vanuit dat ik last had van mijn onderrug. 1,5 naar voren en 1cm lager en 1cm kortere cranks hebben dat probleem voor een groot deel verholpen. Bij effect een veel stabielere, comfortabelere zit.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43523
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 dec 2025 11:49

Welke cranklengte rij je nu?
ik vind iets verder naar voor ook fijner, maar dat komt ook omdat veel fietsen net een te lange reach hebben voor mij.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15003
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 dec 2025 14:13

165mm op de weg, had dus 175mm

Je twede opmerking snap ik maar het is interessant om ons eens af te vragen of veel fietsen een te lange reach hebben?
Ik ben met 185 en 91cm bbl een kort bovenlichaam, maar met mijn nieuwe houding heeft een fiets voor mij niet meer teveel reach omdat ik die houding door de de hoek veel beter aankan.

Ik ben van mening dat er niet veel klopt van de totale racefiets geo, bij de MTB's en gravel wordt het beter.
Het is nu een beetje one size fits al, het past prima voor de gemiddelde, maar val je er iets buiten, past het niet goed of met behoorlijke concessies.
De remgrepen zijn de laatste jaren bijna 1cm langer geworden, daar zit een groot probleem, omdat we voor het gezicht ergens het reservoir kwijt moeten.
En nog niet erg maar start dan met sturen vanaf 60mm reach en niet 70 of 75

Plaats reactie