theov schreef:timo2.0 schreef:Het is gewoon vreemd dat veel mensen eisen dat er een "op heterdaad" is tegen Armstrong voor ze in zijn schuld geloven en net doen alsof indirect bewijs en getuigenverklaringen in het gewone recht niet bestaan.
Ik hoef geen 'heterdaadje' maar wat weten we nu echt.
Er zijn wat (ex-)collega's die een getuigenverklaring hebben afgegeven.
Maar wat ze verklaard hebben is onbekend.
Er gaan geruchten dat zij daarvoor strafvermindering hebben gekregen en een schorsing krijgen in de winter.
Maar niemand weet het precies.
Als ze LA straffen vind ik ook dat ze dan de feiten op tafel moeten leggen en niet zoals het nu gaat.
Ik geloof best wel dat er iets aan de hand is maar wat er nu gebeurt is gewoon niet goed.
Dat we het niet weten komt doordat Armstrong ervoor heeft gekozen om de aanklacht niet aan te vechten. Het gevolg daarvan is dat de USADA de bewijslast niet meer op tafel hoeft te leggen en Armstrong dus twijfel kan blijven zaaien over die bewijslast.
Meer dan 10 ex renners en andere medewerkers is iets anders dan wat ex collega's. Daarnaast hebben ze hun getuigenverklaringen onder ede afgelegd. Met als stok achter de deur de welbekende meineed-dwang. Maar diezelfde meineed-dwang heeft als gevolg dat als ze nu leugens hebben verteld omdat de USADA die zo graag wilde horen, ze net zo hard voor meineed vervolgd kunnen worden.
Wat ze verklaard hebben is trouwens wel bekend, dat staat namelijk gewoon in de aanklacht. Ze hebben verklaard dat ze hem hebben zien gebruiken, doping hebben zien uitdelen of van hem ontvangen hebben, instructies over het gebruik van hem hebben gekregen en hoe hij meewerkte aan het verdoezelen van het doping gebruik.
Het bovenstaande zijn feiten, in tegenstelling tot de geruchten over deals die met de renners gemaakt zijn. Het grappige is dat de geruchten vooral als feiten worden gebracht en de werkelijke feiten onder het tafelkleed worden geschoven, door vooral op de geruchten te focussen, op de juridische vorm de focussen en zo de feiten naar de achtergrond te dringen.
Ik ben het trouwens heel erg met Gastheerg eens dat het straffen van de sporter Armstrong niet zo boeiend is, maar dat het vooral tijd wordt om de hele entourage om de renners heen eens goed onder het licht te nemen. Als we een schonere sport willen, die niet door 90% van de sportliefhebbers met een scheef oog bekeken wordt, dan moeten die hele entourage (en de UCI als eerste) opgeschoond worden en niet alleen met woorden, maar ook met daden een schone sport prediken. Zolang daar de mores is dat het er niet om gaat of je gebruikt maar of je gepakt wordt en er blijkbaar zelfs hulp geboden wordt om niet gepakt te worden, zal er nooit veel veranderen.