Het grote domme vragen topic
Klopt. En ver genoeg naar buiten kunnen bewegen.
Bij een derailleur met klemband is de hoogte sowieso geen probleem. Aanlas zal “trial and error” zijn.
Of hij ver genoeg naar buiten kan is vaak wat frame afhankelijk. Anders een GRX derailleur monteren
Bij een derailleur met klemband is de hoogte sowieso geen probleem. Aanlas zal “trial and error” zijn.
Of hij ver genoeg naar buiten kan is vaak wat frame afhankelijk. Anders een GRX derailleur monteren
Ik begin er steeds meer van te begrijpen , denk ik althans. Heel veel dank daarvoor. Gelijk aan t kijken naar n goedkope klim-mtb op mp.
Een fiets op mp heeft deore mega, 3 tandwielen voor waarvan de kleinste 22 tanden heeft. Achter 9 tandwielen met de grootste 34 tanden. Banden 26 inch.
De andere fiets heeft een verzet van 48 bij 30 (?) en wielmaat 28 inch . Volgens mij heeft die eerste fiets een lichter verzet of sla ik de plank weer mis?
Een fiets op mp heeft deore mega, 3 tandwielen voor waarvan de kleinste 22 tanden heeft. Achter 9 tandwielen met de grootste 34 tanden. Banden 26 inch.
De andere fiets heeft een verzet van 48 bij 30 (?) en wielmaat 28 inch . Volgens mij heeft die eerste fiets een lichter verzet of sla ik de plank weer mis?
https://ritzelrechner.de. voor al uw overbrengingsvragen
28" = 29". maar banddikte/omtrek maakt het verschil
28" = 29". maar banddikte/omtrek maakt het verschil
Niet zijken maar reiden !
Die tool begrijp ik niet maar ik heb dit gevonden "Een verzet reken je uit door het aantal tanden van het voortandwiel (32T) te delen door het aantal tanden van het grootste achtertandwiel (34T) en dit dan te vermenigvuldigen door de omtrek van het wiel (1,802M). 32 : 34 = 0,94 x 1,802 =1,696 meter per trapper omwenteling." Dit kan ikzelf uitrekenen en de uitkomst zegt mij dat hoe minder meters ik trap per omwenteling hoe makkelijker ik naar boven kan......
Dan vul je toch een fictieve wielmaat in?
Het principe van de berekening blijft hetzelfde, als de uitkomst kleiner wordt ga je lichter trappen.
En wordt deze groter dan trap je zwaarder.
Sterker nog, je kan de wielmaat zelfs weg laten in deze som.
De uitkomst geeft dezelfde vergelijking, hoe hoger het getal, hoe zwaarder je trapt en vice versa.
Het principe van de berekening blijft hetzelfde, als de uitkomst kleiner wordt ga je lichter trappen.
En wordt deze groter dan trap je zwaarder.
Sterker nog, je kan de wielmaat zelfs weg laten in deze som.
De uitkomst geeft dezelfde vergelijking, hoe hoger het getal, hoe zwaarder je trapt en vice versa.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5724
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Omtrek van een racefietswiel met 25mm banden 2135mm of 2,135 meter.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Hier staat een fiets, opgebouwd met een setje velgen. Met 622mm banden is het een groot hobbelpaard. Met 630mm banden liggen de banden er pas redelijk om bij de derde keer proberen. Ik gok dat de velgen 628mm banden nodig hebben, maar die bestaan niet.
Het is vast geen domme vraag, maar vinden jullie dit veilig om mee te rijden?
Oh ja, het gaat om een setje Super Champion / Wolber Modele 58 uit de jaren 80.
Het is vast geen domme vraag, maar vinden jullie dit veilig om mee te rijden?
Oh ja, het gaat om een setje Super Champion / Wolber Modele 58 uit de jaren 80.