Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

bever
Forum-lid
Berichten: 2147
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 24 jun 2023 18:16

Weet iemand of het pontje tussen Maassluis en Rozenburg al weer vaart ? Ik kan het nergens vinden

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5171
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 24 jun 2023 23:55

Dienstregeling is hier te vinden:
https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... -rozenburg

logica wanneer er een boot vaart en wanneer je met de bus moet (of omfietsen) is er niet echt volgens mij

bever
Forum-lid
Berichten: 2147
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 25 jun 2023 08:33

tnx

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12823
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jun 2023 13:51

ik rijd er vaak langs maar zie nooit meer een boot.
Wel staat er een bordje met alleen voor voetgangers en fietsers.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5791
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 25 jun 2023 15:10

Volgens mij moet die boot van Damen nog aangepast worden en komt hij wat later.

bever
Forum-lid
Berichten: 2147
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 25 jun 2023 22:04

Hij vaart gewoon 2 keer per uur, en de Provincie is zo aardig om dit voor ons te betalen :winkthumb:

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 27 jun 2023 12:55

bever schreef: 24 jun 2023 18:16 Weet iemand of het pontje tussen Maassluis en Rozenburg al weer vaart ? Ik kan het nergens vinden

Een maand geleden is de lokale tourclub daar igg nog over gevaren (zag ik in strava van een kennis).

Thierry le Brun
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42

Thierry le Brun 28 jun 2023 16:10

gisteren mn Di2 batterij tot op bijna de laatste druppel leeggereden. Weer netjes aan de oplader gelegd en nu dus weer vol.
is mn fiets daardoor nu ook weer zwaarder geworden? (ik vraag dit voor een vriend die zo licht mogelijk de berg op wil deze zomer)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5402
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 jun 2023 16:17

De massa van een Li-ion batterij verandert volgens mij niet door het opladen. En als t al zo was is t zo klein dat jij t niet kan meten.

Wat je wel kan meten is dat je fiets zwaarder wordt als je je banden kneiter hard oppompt. Al is dat ook maar een halve gram.

EDIT voor de fun:
Ik heb chat gpt even gevraagd wat je bespaart als je 30mm banden op 4bar met helium vult ipv gewone lucht ( waterstof is gevaarlijker ). ( diameter had ik zelf maar even als 630mm opgegeven ( iets meer dan 622, wat de bead afstand is ), maar je krijgt t idee.
Als ik mijn natuurkunde goed herinner klopt t wel ongeveer.
To calculate the mass difference for filling the tire with helium instead of regular air, we'll follow a similar approach as before.

Convert the diameter of the tire to meters:
Diameter = 630 mm = 630/1000 = 0.63 m

Calculate the volume of the tire:
Volume = π * (radius)^2 * width
Radius = Diameter/2 = 0.63/2 = 0.315 m
Volume = π * (0.315)^2 * 0.03 = 0.009396 m³

Convert the pressure to Pascals (SI unit):
1 bar = 100,000 Pascals
Pressure = 4 bars = 4 * 100,000 = 400,000 Pa

Use the ideal gas law equation to calculate the number of moles of helium:
PV = nRT
n = (PV) / RT
where:
P = Pressure in Pascals
V = Volume in cubic meters
R = Ideal gas constant = 8.314 J/(mol·K)
T = Absolute temperature in Kelvin

Assuming room temperature of approximately 298 Kelvin:

n = (400,000 * 0.009396) / (8.314 * 298) = 0.015236 moles

Calculate the mass of air:
The molar mass of air is approximately 28.97 grams/mole.

Mass = n * molar mass
Mass = 0.015236 * 28.97 = 0.441 grams

Calculate the mass of helium:
The molar mass of helium is approximately 4.00 grams/mole.

Mass = n * molar mass
Mass = 0.015236 * 4.00 = 0.060944 grams

Therefore, if you fill the bicycle tire with helium at 4 bars of pressure, the mass of the helium inside the tire would be approximately 0.060944 grams.

To calculate the mass difference, you would subtract the mass of the air (0.441 grams as calculated previously) from the mass of helium (0.060944 grams).

Mass difference = Mass of helium - Mass of air
Mass difference = 0.060944 grams - 0.441 grams
Mass difference ≈ -0.380056 grams

Hence, filling the tire with helium instead of regular air would result in a decrease in mass of approximately 0.380056 grams.


toch hendig want die rekent dat binnen 30s voor je uit. Nadeel is dat je wel vaker moet oppompen met helium doordat het waarschijnlijk makkelijker je band uitlekt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38126
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 jun 2023 17:17

In de 90’s Helium did matter :-)

Afbeelding
Less is bore

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1539
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 28 jun 2023 17:52

Ik krijg gelijk verschrikkelijke herbelevingen van de scheikunde sommen die ik in 6 VWO moest maken.
Dank hiervoor 🌚
hun fietsen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5112
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 jun 2023 07:32

thestudent schreef: 28 jun 2023 16:17 De massa van een Li-ion batterij verandert volgens mij niet door het opladen. En als t al zo was is t zo klein dat jij t niet kan meten.

Wat je wel kan meten is dat je fiets zwaarder wordt als je je banden kneiter hard oppompt. Al is dat ook maar een halve gram.

EDIT voor de fun:
Ik heb chat gpt even gevraagd wat je bespaart als je 30mm banden op 4bar met helium vult ipv gewone lucht ( waterstof is gevaarlijker ). ( diameter had ik zelf maar even als 630mm opgegeven ( iets meer dan 622, wat de bead afstand is ), maar je krijgt t idee.
Als ik mijn natuurkunde goed herinner klopt t wel ongeveer.
To calculate the mass difference for filling the tire with helium instead of regular air, we'll follow a similar approach as before.

Convert the diameter of the tire to meters:
Diameter = 630 mm = 630/1000 = 0.63 m

Calculate the volume of the tire:
Volume = π * (radius)^2 * width
Radius = Diameter/2 = 0.63/2 = 0.315 m
Volume = π * (0.315)^2 * 0.03 = 0.009396 m³

Convert the pressure to Pascals (SI unit):
1 bar = 100,000 Pascals
Pressure = 4 bars = 4 * 100,000 = 400,000 Pa

Use the ideal gas law equation to calculate the number of moles of helium:
PV = nRT
n = (PV) / RT
where:
P = Pressure in Pascals
V = Volume in cubic meters
R = Ideal gas constant = 8.314 J/(mol·K)
T = Absolute temperature in Kelvin

Assuming room temperature of approximately 298 Kelvin:

n = (400,000 * 0.009396) / (8.314 * 298) = 0.015236 moles

Calculate the mass of air:
The molar mass of air is approximately 28.97 grams/mole.

Mass = n * molar mass
Mass = 0.015236 * 28.97 = 0.441 grams

Calculate the mass of helium:
The molar mass of helium is approximately 4.00 grams/mole.

Mass = n * molar mass
Mass = 0.015236 * 4.00 = 0.060944 grams

Therefore, if you fill the bicycle tire with helium at 4 bars of pressure, the mass of the helium inside the tire would be approximately 0.060944 grams.

To calculate the mass difference, you would subtract the mass of the air (0.441 grams as calculated previously) from the mass of helium (0.060944 grams).

Mass difference = Mass of helium - Mass of air
Mass difference = 0.060944 grams - 0.441 grams
Mass difference ≈ -0.380056 grams

Hence, filling the tire with helium instead of regular air would result in a decrease in mass of approximately 0.380056 grams.


toch hendig want die rekent dat binnen 30s voor je uit. Nadeel is dat je wel vaker moet oppompen met helium doordat het waarschijnlijk makkelijker je band uitlekt.
En hij doet het zelfs in het Nederlands als je het in het NL vraagt

Plaats reactie