Op de terugweg......(ouder worden)
In "Fast after 50" van Joe Friel staat aardig uitgelegd waarom verschillende snelheden van achteruitgang worden gemeten. Hij doet er 3 paginas over. Ik ga dat niet nog eens samenvatten.
Niet zijken maar reiden !
Ben pas op mijn 44ste begonnen met het intensief bedrijven van deze mooie sport , 83kg en nu 71kg momenteel ftp 270 en maak 10-12k per jaar.
Verwacht wel dat ik nu geen progressie meer kan maken. Dus vrij laat begonnen ben nu 57 jaar jong en (train) wel om niet proberen minder te worden , voor een ieder ligt het punt van geen progressie meer maken verschillend.
Verwacht wel dat ik nu geen progressie meer kan maken. Dus vrij laat begonnen ben nu 57 jaar jong en (train) wel om niet proberen minder te worden , voor een ieder ligt het punt van geen progressie meer maken verschillend.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Een hartslagmeter heb ik al heel lang, een vermogensmeter ook sinds 4 jaar. Ik zie (de getalletjes van Garmin) en voel nog geen waarneembare achteruitgang. Eind dit jaar maar weer eens een sportkeuring doen.jakkel schreef: ↑19 sep 2025 13:46 Theoretisch klopt dat uiteraard volledig. En toch, sinds ik een hartslag- en vermogensmeter heb (zo'n 4 jaar) merk ik totaal geen verval op in die 4 jaar. Ik heb dit jaar een periode gehad, m'n beste in 4 jaar, vooral op de langdurige inspanningen. Trainingsintensiteit is nochtans al zo'n 4 jaar hetzelfde. Ik word volgende week 54.
Merk alleen dat ik wat langer herstel nodig heb.
Wat ik ook gemerkt heb is dat ik echt consistent moet blijven trainen. In juli noodgedwongen 3 weken stil gestaan en dan terugkomen kost meer tijd dan pakweg 10 jaar geleden.
older Budweiser
-
Patrick VB
- Forum-lid
Dat laatste dus, stilstaan is veel sneller achteruit gaan.
Daarom proberen mijn madam en ikzelf de winter zo veel mogelijk te fietsen. Maar...als 't nat is komen we niet buiten. Indoor fietsen zou een oplossing kunnen zijn, maar allebei een hekel aan.
De lady heeft in haar competitie periode een Tacx trainer versleten. Nu geen zin (meer) in.
Wat dat herstel betreft, vanaf 27/09 weekje fietsen in Mallorca. Ben heel benieuwd hoe we die dagelijkse inspanning gaan verteren.
Daarom proberen mijn madam en ikzelf de winter zo veel mogelijk te fietsen. Maar...als 't nat is komen we niet buiten. Indoor fietsen zou een oplossing kunnen zijn, maar allebei een hekel aan.
De lady heeft in haar competitie periode een Tacx trainer versleten. Nu geen zin (meer) in.
Wat dat herstel betreft, vanaf 27/09 weekje fietsen in Mallorca. Ben heel benieuwd hoe we die dagelijkse inspanning gaan verteren.
-
Swedish Chef
- Forum-lid
Ik ben 56 en fiets nu 14 jaar. In de beginjaren was ik een mooi weer fietser en reed ik 3 a 4000 km per jaar, nu zit ik op zo’n 8000 km per jaar.
De eerste jaren stapte ik 1-2 x per week op en reed ik ritten van 60 -100 km, een paar keer per jaar verder. Af en toe ook naar de heuvels rond Tecklenburg, dat ging/ gaat me niet slecht af. Training deed ik niet, gewoon trappen wat je nodig hebt om op je bestemming te komen. Genieten van de omgeving en de beweging.
Dit jaar ben ik gaan trainen met Join. In een goede week is het 2 x fietsen en 1x hardlopen. Dat lukt behalve in de winter eigenlijk elke week wel. Ik ben nu (relatief natuurlijk, de leeftijd telt ook) fitter dan ooit. Dat is mooi, maar het was niet per se leuk om daar te komen. Je bent toch bezig met die cijfertjes en met het halen van trainingsdoelen. Je kiest dan net iets vaker voor routes die veilig zijn voor de training en slaat niet dat ene leuke weggetje in of je pakt een strook gravel niet omdat je dan niet dan doorblazen en een minder hoog cijfer voor je training krijgt. Ook kijk ik meer op mijn fietscomputer dan om me heen. Volgend jaar ga ik weer gewoon (meer) fietsen en niet of minder trainen. Dan maar iets minder snel.
Daarnaast merk ik toch wel lichamelijke achteruitgang. Wat vaker de dokter en de fysiotherapeut nodig en deze week ook hoorapparaten besteld. Goed horen ging echt niet meer.
Hans
De eerste jaren stapte ik 1-2 x per week op en reed ik ritten van 60 -100 km, een paar keer per jaar verder. Af en toe ook naar de heuvels rond Tecklenburg, dat ging/ gaat me niet slecht af. Training deed ik niet, gewoon trappen wat je nodig hebt om op je bestemming te komen. Genieten van de omgeving en de beweging.
Dit jaar ben ik gaan trainen met Join. In een goede week is het 2 x fietsen en 1x hardlopen. Dat lukt behalve in de winter eigenlijk elke week wel. Ik ben nu (relatief natuurlijk, de leeftijd telt ook) fitter dan ooit. Dat is mooi, maar het was niet per se leuk om daar te komen. Je bent toch bezig met die cijfertjes en met het halen van trainingsdoelen. Je kiest dan net iets vaker voor routes die veilig zijn voor de training en slaat niet dat ene leuke weggetje in of je pakt een strook gravel niet omdat je dan niet dan doorblazen en een minder hoog cijfer voor je training krijgt. Ook kijk ik meer op mijn fietscomputer dan om me heen. Volgend jaar ga ik weer gewoon (meer) fietsen en niet of minder trainen. Dan maar iets minder snel.
Daarnaast merk ik toch wel lichamelijke achteruitgang. Wat vaker de dokter en de fysiotherapeut nodig en deze week ook hoorapparaten besteld. Goed horen ging echt niet meer.
Hans
Hans, op jouw leeftijd heb ik de beste prestaties neergezet, waarschijnlijk door meer en doelgericht te trainen dan de 25 jaar daarvoor. Ondanks dat ik nu, 8 jaar later, op dezelfde manier train gaan de prestaties achteruit. Daar heeft een aanrijding door een auto natuurlijk ook geen goed aan gedaan, maar herstel duurt langer en spiermassa neemt af ondanks krachttrainingen. Op mijn leeftijd, 64, neemt het testosteron ook af en zul je sneller opslag van vet krijgen op plaatsen waar je het liever niet hebt. Het is helaas niet anders, gisteren nog de MH2D gefietst en 1 persoon is mij voorbij gekomen en zelf bosjes voorbij gereden, dus alles is relatief. Zolang je er maar plezier in blijft houden!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
De getallen gaan bij mij qua maximale waarde niet of nauwelijks achteruit over de laatste 9 jaar dat ik met een powermeter fiets.
Mijn gewicht is wel iest hoger ik was 10 jaar terug in de winter 82 en zomer naar 78 a 79. Nu is dat respect 84 en 80, kan ik best wat aan doen, maar dat wordt wel lastiger.
Wat ik vooral merk 10 jaar terug deed ik die maximale waardes 10x per jaar, nu 2x. Ik moet nu echt opletten dat ik voldoende hersteld ben.
Na de vakantie weinig zin in fietsen en na een jaar of vijf weer met hardlopen begonnen. Gaat best aardig en mijn normale tempo licht zelf een seconde of 10 sneller per km. Dat schijf ik toe aan het materiaal, wat is dat beter geworden zeg, niet normaal. Ik heb geen last meer van mijn knieën met lopen, wel iets heupen. Maar na 3 weekjes rustig gestart, kan ik al vrij makkelijk een 8 tot 12km lopen. Dat valt me dan echt niet tegen.
Mijn gewicht is wel iest hoger ik was 10 jaar terug in de winter 82 en zomer naar 78 a 79. Nu is dat respect 84 en 80, kan ik best wat aan doen, maar dat wordt wel lastiger.
Wat ik vooral merk 10 jaar terug deed ik die maximale waardes 10x per jaar, nu 2x. Ik moet nu echt opletten dat ik voldoende hersteld ben.
Na de vakantie weinig zin in fietsen en na een jaar of vijf weer met hardlopen begonnen. Gaat best aardig en mijn normale tempo licht zelf een seconde of 10 sneller per km. Dat schijf ik toe aan het materiaal, wat is dat beter geworden zeg, niet normaal. Ik heb geen last meer van mijn knieën met lopen, wel iets heupen. Maar na 3 weekjes rustig gestart, kan ik al vrij makkelijk een 8 tot 12km lopen. Dat valt me dan echt niet tegen.
-
Fietsgenieter
- Forum-lid
Heel verstandig, vind ik tenminste. Je moet vooral niet te veel werken. Er zijn er maar weinigen geweest die op hun sterfbed dachten: 'had ik verdomme maar méér gewerkt in mijn leven '.
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Adversity is the Catalyst of Change
-
Fietsgenieter
- Forum-lid
Ivoren toren! Dat ga ik mijn vrouw vertellen. Wonen we toch mooier dan gedacht. En maar klagen.