Het grote domme vragen topic
Ja, en dan nawrijven met autowas zodat de schijven mooi gaan glimmen. 
(Bij mij krijgt ook alles een laagje anti-seize. Als ik ze zou hebben dus ook de centerlock-bouten. FWIW, de 6 boutjes van de 6-bouts bevestiging krijgen ook een heel dun laagje vet. Wel oppassen dat er geen vet op je schijf komt. Dat krijg je er ook wel weer af, maar je blokjes kun je met een beetje pech weggooien denk ik)
(Bij mij krijgt ook alles een laagje anti-seize. Als ik ze zou hebben dus ook de centerlock-bouten. FWIW, de 6 boutjes van de 6-bouts bevestiging krijgen ook een heel dun laagje vet. Wel oppassen dat er geen vet op je schijf komt. Dat krijg je er ook wel weer af, maar je blokjes kun je met een beetje pech weggooien denk ik)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik gebruik ook anti-seize op de centerlock bevestiging maar de bouten van 6-boutsbevestiging krijgen threadlocker, blauwe locktite, zoals ze van fabriek af geleverd worden. Niet omdat ik denk dat ze zullen loskomen maar wel omdat je halve frame gesloopt is voor je zou merken dat ze ergens tegenaan slepen. Op die plaats in het wiel zit er zoveel moment achter, dat die boutjes zich door niets laten tegenhouden.
Ik heb nog nooit een centerlock ring niet los kunnen maken. Gewoon netjes op moment zetten als je er geen gevoel voor hebt.
Anti-seize/montagepasta/vet zorgt juist voor een te hoge kracht op het schroefdraad. Doordat het soepeler draait, komt de lockring dus strakker vast te zitten dan zonder smering. Ook met een momentsleutel.
Zie hier meer uitleg https://www.winparts.nl/blog/wat-is-het ... %20vastzet.
Bij M12 bouten bestaat dus al risico op breuk, laat staan met het fragiele draad van een lockring.
Dogma F
Het doel van anti-seize is in eerste plaats corrosie tegen te gaan, hetzij het echte roesten of galling of fretting.
En die aanhaalmomenten in de fietswereld zijn louter indicatief, als het echt belangrijk zou zijn dan zou er wel gespecificeerd worden of droge montage of een bepaald smeermiddel verwacht wordt. Zonder die info heeft een aanhaal moment geen zin.
En die aanhaalmomenten in de fietswereld zijn louter indicatief, als het echt belangrijk zou zijn dan zou er wel gespecificeerd worden of droge montage of een bepaald smeermiddel verwacht wordt. Zonder die info heeft een aanhaal moment geen zin.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43543
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Die is off topic. Want geen domme vraag 
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Druk is kracht gedeeld door oppervlakte. Bij dezelfde kracht zet je met een kleine zuiger dus meer druk dan met een grote zuiger. Het volume doet er niet zoveel toe, als de slag van de pomp vergroot wordt, kan je met een "hoge drukpomp" evenveel volume zetten als met een "lage druk pomp" maar er natuurlijk een limiet aan de lengte van je armen.