Zoals gezegd: Pitstop en Dugast gaat primasharkman113 schreef: ↑31 jan 2021 21:29Bovendien vrees is dat ze nog steeds met latex binnenbanden rijden (in de tube) en ook dat matcht niet met de sealant.
Veldrijden 2020-2021
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Binnenband bij een tube? Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Biba via ventiel naar binnen duwen?sharkman113 schreef: ↑31 jan 2021 21:29 ........Bovendien vrees is dat ze nog steeds met latex binnenbanden rijden (in de tube) en ook dat matcht niet met de sealant.
o'7o
Een tube wordt geplakt op een latex soort binnenband. Hoe denk je dat anders de lucht er in blijft?Douglas schreef: ↑01 feb 2021 06:27Binnenband bij een tube? Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Biba via ventiel naar binnen duwen?sharkman113 schreef: ↑31 jan 2021 21:29 ........Bovendien vrees is dat ze nog steeds met latex binnenbanden rijden (in de tube) en ook dat matcht niet met de sealant.
-
- Forum-lid HC
Ik vond het wel een bijzonder parcours bijna een triathlon, maar dan het hele rondje de fiets mee 
Lastig rondje hoor op van die dunne banden door het zand, nadat je die brug afkomt.

Lastig rondje hoor op van die dunne banden door het zand, nadat je die brug afkomt.
-
- Forum-lid HC
Een flink deel van de forumleden (klein percentage daargelaten) kent tuben enkel uit verhalen en van een afstandje. Ik heb er in de loop der tijd honderden (ooit voor een heel team) op velgen gelijmd en indien mogelijk gerepareerd (hielband verwijderen opensnijden, plakken en weer dichtnaaien). jaren 80 en 90 waren er simpelweg geen goede draad/vouwbanden beschikbaar en anders werd trainen op tuben wel heel erg duur. Er waren ooit een paar merken (bijv. tufo) die hun binnenbanden aan de buitenmantel vast vulcaniseerden maar het merendeel deed / doet dat niet wat de soeplesse zeker ten goede komt.Een tube wordt geplakt op een latex soort binnenband. Hoe denk je dat anders de lucht er in blijft?
Heb zelf ooit geëxpirimenteerd met dichtingsmiddel in tuben (ofwel preventief ofwel bij lek ter reparatie. De werking / effectiviteit is per vulmiddel en ook nog eens per productgeneratie verschillend. Bij butyl werkt het meeste wel goed, bij latex zou zoals gezegd orange kunnen werken (producent zegt het er gelukkig meestal bij), vloeibare latex / Stans werken in ieder geval niet. Spul heeft in ieder geval behoorlijke druk nodig (moet snel genoeg door het lek naar buiten geperst worden) en minder dan ca. 4 bar leverde bij mij in ieder geval nooit een acceptabel resultaat op. Persoonlijk vond ik de naaldreparatie van Tufo wel prima maar reden de banden waar dit bij kon duidelijk minder lekker dan de betere banden met binnentube.
@sharkman
Ja ik bedoelde meer dat een tube eigenlijk ook een latex binnenband heeft, anders blijft de lucht er niet in. Alleen zit die vast aan de buitenband. Volgens mij wordt het rubber op de latex tube geplakt en daarna de tube op de velg.
Ja ik bedoelde meer dat een tube eigenlijk ook een latex binnenband heeft, anders blijft de lucht er niet in. Alleen zit die vast aan de buitenband. Volgens mij wordt het rubber op de latex tube geplakt en daarna de tube op de velg.
Klopt.
En hier de vraag waarom latex wel kan, maar waarschijnlijk bij profs, die verschillende wielen en verschillende fietsen gebruiken minder praktisch is:
Bron site dugast:
Sealant werkt juist goed op lagere druk. Dat is ook de reden dat je op de racer vaak eerst flink wat druk verliest totdat het gat gedicht wordt.
Op de gravelracer/MTB heb je vaak niet eens door dat je lek hebt gereden.
De ontwikkeling op het vlak van sealant de laatste jaren is indrukwekkend. Het gaat langer mee, dicht grotere gaten en werkt sneller. Echt niet meer te vergelijken met een aantal jaar geleden.
Orange sealant is ook gewoon geschikt voor tubes, staat zelfs op de verpakking. Geen idee met welke druk die profs crossen, maar bij mij heeft het al meerdere lekken gedicht op mijn gravelracer op 2-2,5 bar. En op de MTB ook en daar rijd ik met nog veel lagere druk.
Op de gravelracer/MTB heb je vaak niet eens door dat je lek hebt gereden.
De ontwikkeling op het vlak van sealant de laatste jaren is indrukwekkend. Het gaat langer mee, dicht grotere gaten en werkt sneller. Echt niet meer te vergelijken met een aantal jaar geleden.
Orange sealant is ook gewoon geschikt voor tubes, staat zelfs op de verpakking. Geen idee met welke druk die profs crossen, maar bij mij heeft het al meerdere lekken gedicht op mijn gravelracer op 2-2,5 bar. En op de MTB ook en daar rijd ik met nog veel lagere druk.
-
- Forum-lid HC
Volgens mij rijden de profs op ergens tussen de 1 en 1.5 bar. En dan houdt je voor het dichten geween geen lucht meer over (en harder kost teveel grip). Lekken bij van Aert en vd Poel zullen voornamelijk stootlekken zijn geweest en daarvoor is sealant niet echt geschikt.
De verklaring van Dugast bevestigd iig mijn eigen ervaring dat ik altijd probleemloos Pitstop gebruik als ik lek rijd. Om die reden heb ik ipv een reservetube altijd een busje Pitstop en een minipompje mee. Preventief gebruikte ik het enkel in de tubes in mijn woon-werkfiets.
Terug naar de WK: dan nog snap ik niet waarom de profs het in zo'n belangrijke wedstrijd niet preventief gebruiken. Het risico dat, na langere tijd niet gebruikt, de wangen tegen elkaar kleven weegt toch nooit op tegen wat Van Aert gisteren overkwam.
fietsen doe ik net als een prof,
-
- Forum-lid HC
Dan nog, het kan helpen, maar het kan je ook keihard in je staart bijten.
Als een band nu 300m voor de post lek gaat voel je dat meteen, met latex misschien net te laat waardoor je een halve ronde op een veel te zachte band rijd.
Zolang de banden qua breedte en max mogen hebben blijven ze op tubes rijden, scheelt toch een circa 3mm extra veerweg tov een normale velg met rand.
Maargoed er zal een reden voor zijn dat ze het niet doen, die mechaniekers zijn toch niet achterlijk.
Als een band nu 300m voor de post lek gaat voel je dat meteen, met latex misschien net te laat waardoor je een halve ronde op een veel te zachte band rijd.
Zolang de banden qua breedte en max mogen hebben blijven ze op tubes rijden, scheelt toch een circa 3mm extra veerweg tov een normale velg met rand.
Maargoed er zal een reden voor zijn dat ze het niet doen, die mechaniekers zijn toch niet achterlijk.