Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
Djemz
- Forum-lid
Djemz
30 mar 2022 12:11
havana schreef: ↑30 mar 2022 07:57
Onzin.
Enige probleem van dat dat ondiepe velgbed is dat het opleggen van de band iets lastiger is.
Daarbij is er bij niet-TLR een 2e probleem: er zit geen "gootje" achter de velgrand. En dat betekent dat oppompen met een vloerpomp niet lukt bij de 1e montage. Je moet dus een compressor / air booster / CO2 patroon gebruiken.
Wat is het verschil tussen een tubeless ready velg en een gewone velg?
- Een tubeless ready wiel heeft een goot in het midden van het velgbed. Daardoor wordt het veel eenvoudiger om een tubeless band om te leggen (deze banden zijn namelijk iets kleiner dan gewone banden).
- Bij tubeless ready velgen zit er aan beide kanten van de binnenkant van de velgrand vaak een gootje waar de band in valt (zie 'rim bead seat' in het onderstaand plaatje).
- Tubeless ready wielen zijn vaak al voorzien van speciaal tubeless (luchtdicht) velglint, of hebben een dicht velgbed.
Dus er kan 100% niets mis gaan met combinatie niet tlr wiel en tubeless setup op racefiets? Er kan altijd wel iets mis gaan dat bedoel ik niet, maar het is niet dat je meer kans hebt op een band die eraf gaat klappen? Of dat hij eraf gaat bij een leegloper?
Maar dus iedere fietsmaker zou het dus ook wel voor elkaar krijgen?
-
havana
- Forum-lid HC
havana
30 mar 2022 12:16
Dus er kan 100% niets mis gaan met combinatie niet tlr wiel en tubeless setup op racefiets? Er kan altijd wel iets mis gaan dat bedoel ik niet, maar het is niet dat je meer kans hebt op een band die eraf gaat klappen? Of dat hij eraf gaat bij een leegloper?
Nee
Maar dus iedere fietsmaker zou het dus ook wel voor elkaar krijgen?
Nee, niet iedere. Je wil niet weten hoeveel FM's geen idee hebben hoe en wat. Laatst nog een setje Fulcrum wielen tubeless gemaakt voor een fietsmaat omdat de FM het niet zag zitten. "Deze velgen hebben een lasnaad dus kan het niet". Dat soort onzin. Tubeless maken is voor FM's geen dagelijks werk. Als je de trucs niet kent, kan het een uitdaging zijn.
Ik zou het gewoon zelf doen. Zo moeilijk is het niet.
-
Kornuit
- Forum-lid HC
Kornuit
30 mar 2022 12:18
En als je het zelf kan, kan je jezelf ook redden als je bijvoorbeeld op vakantie bent of op een dag dat de FM geen tijd heeft of dicht is.
-
Djemz
- Forum-lid
Djemz
30 mar 2022 12:24
Ik heb mijn gravel al tubeless gezet, die waren wel tlr met het goeie velglint.
De reden dat ik het de FM zou laten doen is omdat er sowieso ander velglint in zal moeten en dat zou ik wel graag deftig gedaan hebben..
-
havana
- Forum-lid HC
havana
30 mar 2022 12:55
Geen idee wat er deftig kan zijn aan een velglint, zegt ie dan "u" tegen je ofzo?
Velglint plakken is ongeveer net zo moeilijk als een stukje plakband op een muur plakken.
Belangrijk is om het velgbed even goed vetvrij te maken met bijvoorbeeld spiritus. En goed te laten drogen voordat je plakt.
Ik maak op de racer altijd 2 rondjes. Niet per se nodig (10 cm overlap is officieel genoeg), maar better be safe than sorry en 2 rondjes zorgt er ook voor dat er minder lucht ontsnapt tijdens het ploppen.
-
Tjebakka
- Forum-lid
Tjebakka
30 mar 2022 12:56
havana schreef: ↑30 mar 2022 12:55
Geen idee wat er deftig is aan een velglint, zegt ie dan "u" tegen je ofzo?
Velglint plakken is ongeveer net zo moeilijk als een stukje plakband op een muur plakken.
Je overschat 95% van de mensen nu
If it's not fixed, it's broken.
-
hayes
hayes
30 mar 2022 13:04
Kijk, dit bedoel ik nu net. Overal tegenstrijdige adviezen.
Bij het oorspronkelijk tubeless maken ging het makkelijk. Maar op de pagina van Elitewheels stond destijds dat 1 rondje genoeg was. Maar na verloop van tijd werd de tape door de spaakgaten geduwd tot er eentje knapte. Volgens mij is toen de sealant in de velg zelf gelopen. Nu geven ze aan dat je twee maal rond moet gaan.
Dit is de foto die FM stuurde van zijn tape
Dit was mijn tape.
Tape van 26mm waar ik 21mm gebruikte.
Ik heb trouwens ook verschrikkelijk veel miserie om de Schwalbe One TLE op de velg te krijgen. Abnormaal moeilijk.
Zin om op de weg weer naar binnenbandjes over te schakelen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
30 mar 2022 13:13
Laat ik beginnen dat ik als tubeless fan, de voordelen van tubeless op de racer alleen zie in veiligheid en dan vooral in de heuvels/bergen waar de snelheden hoog oplopen een een snel leeglopende band gevaarlijk kan zijn. Lekbescherming kan fijn zijn, maar in mijn geval ik rijd zelden lek op de racer eens in de 20k gemiddeld de laatste 10 jaar.
Het probleem van velglint tegen de zijkant kan zijn dat het niet overal gelijk zit, dat is namelijk wel heel lastig te tapen.
Dan zit de band niet overal gelijk tegen de zijkant aan en daardoor kan de band lekken of in het ergste geval eraf klappen en dat laatste heb ik al een aantal keren live zie gebeuren, gelukkig de meeste keren stilstaand en bij montage. Maar de rijdende keer was niet grappig
Daarnaast zal je in veel gevallen met montage het tape beschadigen waardoor het niet meer goed zit en dan wel gaat lekken.
Ik plak zelf tape van 1 of 2mm breder dan het velgbed in de velgen en trek dat strak zodat het erin valt. De band raakt dan nooit het tape als deze juist is opgepompt! Dat is het doel.
Dit ziet er niet ernstig uit, maar je weet niet hoe het na montage zit, als de band er heel lastig opgaat wordt het helemaal lastig om na te gaan.
De twede foto is meer dan prima geplakt!
Laatst gewijzigd door
wasbeer2006 op 30 mar 2022 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
-
TL@
- Forum-lid HC
TL@
30 mar 2022 13:13
Tape is goed gelegd volgens mij maar heeft wel een tweede laagje nodig.
Latex is bij het scheuren van de tape door het spaakgat in de velg geraakt. Hoeft niet perse problemen te geven indien er een nippel aangedraaid moet worden (maar kan wel natuurlijk)
-
Djemz
- Forum-lid
Djemz
30 mar 2022 13:20
hayes schreef: ↑30 mar 2022 13:04
Kijk, dit bedoel ik nu net. Overal tegenstrijdige adviezen.
Bij het oorspronkelijk tubeless maken ging het makkelijk. Maar op de pagina van Elitewheels stond destijds dat 1 rondje genoeg was. Maar na verloop van tijd werd de tape door de spaakgaten geduwd tot er eentje knapte. Volgens mij is toen de sealant in de velg zelf gelopen. Nu geven ze aan dat je twee maal rond moet gaan.
Dit is de foto die FM stuurde van zijn tape
Dit was mijn tape.
Tape van 26mm waar ik 21mm gebruikte.
Ik heb trouwens ook verschrikkelijk veel miserie om de Schwalbe One TLE op de velg te krijgen. Abnormaal moeilijk.
Zin om op de weg weer naar binnenbandjes over te schakelen.
Zijn die velgen tlr velgen of ook niet? Dat is dan wss de reden dat je die banden er ook niet rond krijgt?
-
hayes
hayes
30 mar 2022 13:24
De oorspronkelijke tape was best dun. Die had idd wel twee laagjes nodig.
De gele tape is Tesa 4289. Best dikke tape.
Ik moet toegeven dat ik op de een of andere lompe manier het rubber ringetje aan de binnenzijde had zitten... Waardoor de band niet op druk bleef...

-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
30 mar 2022 13:27
Ach er zijn ook mensen die remleidingen verkeerd om aansluiten en dan een stuur moeten demonteren