Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Praatprogramma’s rond de Tour

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4777
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 jul 2023 22:28

thestudent schreef: 21 jul 2023 21:45 Ik denk dat een groot deel van de problemen zich niet bij de spreker maar bij de luisteraar bevinden.

Probeer je eens in te leven in al die prachtige dialecten die een kleine taal als het nederlands heeft.

Als je eens wat niet begrijpt ( woorden/uitdrukkingen) begin dan niet te zeiken, maar zoek het eens op.
Alles heeft zijn tijd en plaats. De plaats van dialect is niet in een nationale tv uitzending.

Om woorden/uitdrukkingen te kunnen opzoeken moeten ze ook verstaanbaar zijn, dat is zeker niet altijd het geval ten gevolge van de uitspraak die individueel erg verschillend is. Op fonetische basis iets terugvinden is niet altijd makkelijk en zou gewoon ook niet moeten als je naar de npo of vrt kijkt.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5402
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 jul 2023 07:42

lugosi schreef: 21 jul 2023 22:28
thestudent schreef: 21 jul 2023 21:45 Ik denk dat een groot deel van de problemen zich niet bij de spreker maar bij de luisteraar bevinden.

Probeer je eens in te leven in al die prachtige dialecten die een kleine taal als het nederlands heeft.

Als je eens wat niet begrijpt ( woorden/uitdrukkingen) begin dan niet te zeiken, maar zoek het eens op.
Alles heeft zijn tijd en plaats. De plaats van dialect is niet in een nationale tv uitzending.

Om woorden/uitdrukkingen te kunnen opzoeken moeten ze ook verstaanbaar zijn, dat is zeker niet altijd het geval ten gevolge van de uitspraak die individueel erg verschillend is. Op fonetische basis iets terugvinden is niet altijd makkelijk en zou gewoon ook niet moeten als je naar de npo of vrt kijkt.
Met opzoeken bedoel ik vooral uitdrukkingen die je niet goed kan volgen.

In het geheel ben ik het gewoon niet mee eens. Al jarenlang worden allerlei dialectvormen en uitspraakvariaties weggezet als incorrect. alleen omdat een groepje lang geleden ooit besloten heeft wat ABN was. En eigenlijk moet je die afkorting gewoon niet meer gebruiken, omdat het tegelijkertijd alle mensen die niet voldoen aan die uitspraakregels beledigd. Hadden ze nooit moeten doen, een taal is nu eenmaal geen constante en uiteindelijk verandert het ook weer. Juist het volledig proberen te standaardiseren van taal op tv lijdt tot te weinig contact tussen de uitspraakvormen, dus een kleiner taalprofiel in het hoofd van de luisteraars.

Ik als 'halve limburger' heb nooit ondertiteling nodig om een binnensmondse Drent te verstaan op tv. Ik vind dat zelfs een vorm van openbare belediging. En ja hij praat heel anders, toch versta ik m prima.

Gek genoeg worden achterlijke vormen van straattaal veel meer getolereerd dan iemand die zwaar dialect spreekt. En daar zitten juist weer veel buitenlandse woorden doorheen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38122
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jul 2023 08:04

thestudent schreef: 22 jul 2023 07:42
Gek genoeg worden achterlijke vormen van straattaal veel meer getolereerd dan iemand die zwaar dialect spreekt. En daar zitten juist weer veel buitenlandse woorden doorheen.
Daar verbaas ik mij ook al langer over.

Overigens vind ik het wel zo beschaafd om enigszins ABN te praten in een conversatie. Plat Drents, Fries of Limburgs kan ik niet volgen. Ik kan zelf moeiteloos schakelen tussen plat Zeeuws en ABN, oa. kwestie van respect naar de ander.
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5402
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 jul 2023 08:07

Ja, maar in geen van de programmas die ik gezien heb heeft er iemand plat drents/zeeuws gepraat oid. Want als je echt wil dat iemand het niet verstaat kan dat ook als limburger.

Mensen hebben dan uiteraard altijd nog een accent dat overblijft, maar zelfs daarover wordt dus gevallen hier.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8483
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 jul 2023 10:38

thestudent schreef: 22 jul 2023 08:07 Ja, maar in geen van de programmas die ik gezien heb heeft er iemand plat drents/zeeuws gepraat oid. Want als je echt wil dat iemand het niet verstaat kan dat ook als limburger.

Mensen hebben dan uiteraard altijd nog een accent dat overblijft, maar zelfs daarover wordt dus gevallen hier.
Er zit echt wel verschil in een accent en dialect. Iedere Nederlander leer normaal Nederlands, en het is wel fijn als je dat ook gebruikt. Wat je met familie en vrienden doet moet een ieder weten. Zo is Marcel Kittel met zijn accent toch prima te verstaan en wie gaat over zijn accent vallen?

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 22 jul 2023 11:53

Jans schreef: 22 jul 2023 10:38
thestudent schreef: 22 jul 2023 08:07 Ja, maar in geen van de programmas die ik gezien heb heeft er iemand plat drents/zeeuws gepraat oid. Want als je echt wil dat iemand het niet verstaat kan dat ook als limburger.

Mensen hebben dan uiteraard altijd nog een accent dat overblijft, maar zelfs daarover wordt dus gevallen hier.
Er zit echt wel verschil in een accent en dialect. Iedere Nederlander leer normaal Nederlands, en het is wel fijn als je dat ook gebruikt. Wat je met familie en vrienden doet moet een ieder weten. Zo is Marcel Kittel met zijn accent toch prima te verstaan en wie gaat over zijn accent vallen?
Inderdaad. Het gaat hier niet over een accent, het gaat over het gebruik van dialect op de nationale televisie.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 22 jul 2023 12:53

En, er wordt een aantal zaken door elkaar gehaald: dialect, accent en ... een andere taal (Fries, Catalaans).

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8306
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 jul 2023 14:28

Ze worden niet door elkaar gehaald maar door elkaar gebruikt.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8306
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 jul 2023 15:24

Tja, de Cauwer en Schotte tijdens de live-uitzending vandaag : Schotte ziet Amador bergop rijden en zegt; “Amador!”

Waarop de Cauwer zegt; “a’me doar moar overheroaken!” Die moet voor een Fries toch zelfs te vatten zijn niet?
😅
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4777
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 jul 2023 18:40

thestudent schreef: 22 jul 2023 07:42
.............alleen omdat een groepje lang geleden ooit besloten heeft wat ABN was. En eigenlijk moet je die afkorting gewoon niet meer gebruiken, omdat het tegelijkertijd alle mensen die niet voldoen aan die uitspraakregels beledigd. .................

Oh, zo zie je dat. Zelfcensuur om mensen die een taal niet beheersen niet te beledigen.

Als kind van de Verlichting denk ik dat 'niemand het recht heeft om niet beledigd te worden' (en neen Rutte heeft die uitspraak niet bedacht).

Ik heb overigens nergens verwezen naar ABN of AN.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38122
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jul 2023 20:40

Klein_Verzet schreef: 22 jul 2023 12:53 En, er wordt een aantal zaken door elkaar gehaald: dialect, accent en ... een andere taal (Fries, Catalaans).
Fries als taal is overrated. Enige reden waarom het als taal is erkend is een politieke keuze geweest in de jaren ‘50 van de vorige eeuw. Een van de criteria waarom fries wel een taal is en het limburgs niet, is omdat de friezen nog chauvinistischer zijn, hun dialect nog meer gebruiken en er een enorm punt van hebben gemaakt.
Less is bore

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 22 jul 2023 21:17

daniel1975 schreef: 22 jul 2023 20:40
Klein_Verzet schreef: 22 jul 2023 12:53 En, er wordt een aantal zaken door elkaar gehaald: dialect, accent en ... een andere taal (Fries, Catalaans).
Fries als taal is overrated.
:roll: ;)

Iets anders: VlV gaat niet door tijdens de dames-Tour, zoals vorig jaar. Wel is er dagelijks een programma over de ronde op de Vlaamse TV met Maarten Vangramberen en Marijn de Vries... :o

Plaats reactie