Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

BigRingVR - real life video training

ibooij
Forum-lid

Gebruikersavatar ibooij 25 dec 2020 10:42

Ook nog vervelende mededeling van mijn kant: Vanaf binnenkort, waarschijnlijk 1 januari, ben ik niet meer bij BigRingVR betrokken.
Als er vragen zijn over BigRingVR kan ik ze altijd proberen te beantwoorden, Er zal vanaf binnenkort ook niemand meer betrokken zijn bij BigRingVR spreekt en hier kan posten.

Ik vind de situatie heel vervelend, zeker omdat BigRingVR is ontstaan uit mijn eigen hobbyproject, maar er is op dit moment geen werkbare situatie meer voor mij binnen BigRingVR.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 dec 2020 10:49

Niemand de NL spreekt bedoel je?
Hoop dat BR wel door blijft ontwikkelen, heb er veel plezier van.
Jammer dat het voor jou zo moet lopen :-(
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

ibooij
Forum-lid

Gebruikersavatar ibooij 25 dec 2020 11:06

Dat bedoel ik ja, dat niemand meer Nederlands spreekt bij BigRingVR.

Ik heb er nu geen zicht op of BigRingVR nog ontwikkeld gaat worden. Ik verwacht het niet eerlijk gezegd. Het is een heel vervelende situatie en ik ben lang bezig geweest om het recht te breien, maar dat is niet gelukt.

BartNL
Forum-lid

BartNL 25 dec 2020 11:18

dat is slecht nieuws voor mij als gebruiker maar vooral voor jou. Ik hoop dat e.e.a. voor jou in 2021 een positieve wending krijgt ook al zal dat zo te lezen dan zonder BigRingVR bijdrage zijn. In ieder geval bedankt voor BigRingVR zoals het nu bestaat en succes :like:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 dec 2020 11:38

Heel jammer Ilja, moeten we dan naar FulGaz? Dat komt toch het dichtst in de buurt volgens mij.

ibooij
Forum-lid

Gebruikersavatar ibooij 25 dec 2020 12:00

Voorlopig inderdaad Fulgaz of Rouvy denk ik. Voor mensen met een Tacx trainer is de Tacx software natuurlijk ook een optie.

Vanwege de situatie ben ik ook bezig om, met een Nederlands team, een nieuwe te maken met een focus op indoor trainen voor cyclo's. Ook weer met video's, maar uiteraard kunnen we daarvoor geen gebruik maken van de video's van BigRingVR.
De bedoeling is om een eerste beta in mei uit te brengen. Ik zal op het forum zeker laten weten als er ontwikkelingen te melden zijn.

JensNL
Forum-lid

JensNL 26 dec 2020 18:37

Jammer dat het zo loopt. Ik ben erg te spreken over BigRingVR. Goede video’s, mogelijkheid om weerstand van de trainer door een ander trainingsprogramma aan te laten sturen en zelfs het narijden van zelfgemaakte (vakantie) video’s met GPX data. Ik ben benieuwd naar je nieuwe ontwikkeling.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 27 dec 2020 15:23

Vandaag FulGaz eens geprobeerd. Drie ritten achter elkaar gereden, die samen de Sella Ronde vormen. Goed voor een dikke 3 uur op de Tacx :D

Mijn bevindingen:

- Er is geen app voor de Mac, wel voor iPad/iPhone, Android, Apple TV en Windows. Jammer voor Macgebruikers zoals ik. Via een omweg kan je wel je Macbook gebruiken, namelijk door de app op een iPhone of iPad te draaien en deze met een kabel te verbinden aan de Macbook en het beeld vervolgens te streamen via Quicktime. Dit werkte prima, maar het nadeel is dat je dan je je telefoon niet voor andere dingen kunt gebruiken. Geen Mac-app betekent ook dat je veroordeeld bent tot bluetooth (geen ANT+). Nu heb ik toevallig een HR-meter die BT heeft, maar als je dit niet hebt, ben je de pisang.

- De app ziet er goed uit en werkt gebruiksvriendelijk. Wel onhandig dat ie op een iPhone alleen in landscapemodus werkt.

- De beeldkwaliteit is prima, vergelijkbaar met BigRing. Er zijn zelfs 4K video's.

- Er is redelijk veel aanbod van video's, zowel kort als lang. Bekend en onbekend. Redelijk veel in Europa, ook wel daarbuiten. Knippen in video's zoals bij BigRing kan niet, combineren (wat in BigRing ook niet kan) kan ook hier helaas niet.

- Bij veel video's zit ook een afdaling. Dat vind ik wel fijn, ik voel me toch altijd een beetje bekocht als ik in BigRing een klim op ben gereden en vervolgens geen afdaling mag rijden ;)

- Er wordt gefilmd vanuit een racefiets. Persoonlijk vind ik dit natuurlijker dan vanuit een auto. Ilja noemde het eerder onrustig, maar dat ben ik niet met hem eens. De afdalingen zijn ook een stuk realistischer, omdat de camera overhelt naar links/rechts. Het grote voordeel van deze manier van filmen is dat het beeld veel minder vertraagd hoeft te worden.

- Er zijn twee modi om het tempo van de beelden te besturen. In de reactive modus wordt het beeld vertraagd/versneld al naar gelang je tempo. Zelfde als in BigRing dus, maar er hoeft minder vertraagd te worden (zie vorig punt). In de andere modus (steady) wordt precies hetzelfde beeldtempo aangehouden als het origineel. Dit is het meest realistisch, het nadeel is dat je precies zo lang kunt rijden als de originele opname en dat jouw waardes niet meer kloppen met de video (tenzij je toevallig precies dezelfde waarden rijdt als de filmer).

- Er is wel een soort profiel, maar het is geen gedetailleerd hoogteprofiel met kleurtjes zoals in BigRing. Dit is echt wel een groot gemis IMHO.

- Geen in- en uitrijden in Fulgaz zoals bij BigRing

- In Fulgaz heb je een soort SRM Powercontrol fietscomputer in beeld (zie foto) waar je data op staat. Deze is (bij mijn weten) niet aan te passen en hij zit soms hinderlijk in de weg. De oplossing van BigRing is stukken beter IMHO.

- Je kunt net zoals bij BigRing ook intervaltrainingen (desgewenst in ERG doen). Fulgaz maakt hier ook gebruik van .ZWO files die je overal op het web kunt vinden. Wel handig is dat ze in de cloud opgeslagen worden, i.t.t. lokaal zoals bij BigRing.

- In BigRing kun je in slope mode ook de ERG-modus aanzetten, dat kan in Fulgaz helaas niet.

- Fulgaz wilde mijn cadans niet weergeven, niet via mijn smarttrainer (Tacx Neo) en ook niet via mijn Quarq powermeter.

- De servercapaciteit bij Fulgaz is duidelijk een bottleneck. Iedere rit moest flink gebufferd worden voordat ik kon beginnen (is mij bij BigRing nog nooit gebeurd) en een enkele keer moest onderweg de beeldkwaliteit omlaag. Ik heb hier een glasvezelverbinding van 400 Mbit met allemaal enterprise-level Ubiquiti wifi spul, dus daaraan lag het zeker niet ;)

- Het syncen met Strava en Trainingpeaks werkte prima.

- Je kunt ook group rides doen. Ik heb dit nog niet kunnen testen.
Bijlagen
fulgaz.jpg
Laatst gewijzigd door havana op 04 jan 2021 14:42, 2 keer totaal gewijzigd.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 27 dec 2020 15:53

Mooie review en knappe duurtraining binnen. Ik kwam niet verder dan een klein uurtje lostrappen.

Ik lees naast de goede dingen toch wel een paar serieuze missers, met het gebrek aan Mac ondersteuning voor mij bovenaan.
Voorlopig BRVR nog steeds, hoop dat er nog videos bij komen ondanks de interne strubbelingen :-(

ibooij
Forum-lid

Gebruikersavatar ibooij 27 dec 2020 16:51

Dat is wel een mooie review. 3 uur op de trainer moet je niet te vaak doen, maar is soms best leuk. Ik heb net 2 uur gedaan. Uurtje meer had ik even geen zin in :-)
havana schreef: 27 dec 2020 15:23 - Bij veel video's zit ook een afdaling. Dat vind ik wel fijn, ik voel me toch altijd een beetje bekocht als ik in BigRing een klim op ben gereden en vervolgens geen afdaling mag rijden ;)
Het grappige is dat sommige mensen ook heel erg klagen over de afdalingen, omdat het zo slecht voor hun gemiddelde vermogen is. Het beste zou zijn als er van alles wat is lijkt me.
havana schreef: 27 dec 2020 15:23 - Er wordt gefilmd vanuit een racefiets. Persoonlijk vind ik dit natuurlijker dan vanuit een auto. Ilja noemde het eerder onrustig, maar dat ben ik niet met hem eens. De afdalingen zijn ook een stuk realistischer, omdat de camera overhelt naar links/rechts. Het grote voordeel van deze manier van filmen is dat het beeld veel minder vertraagd hoeft te worden.
Ik ben het met je eens dat het feit dat het beeld niet, of veel minder, vertraagd moet worden een heel grote plus is. Met het voordeel van "leunen" in de bochten ben ik het niet eens, maar dat is een kwestie van smaak denk ik. Ik vind het zelf onnatuurlijk aanvoelen, maar dat is volkomen subjectief.

Een ander groot voordeel van filmen met de fiets, maar dat merk je niet gelijk als je de video afspeelt: Bij het filmen met een auto rijd je nogal in de weg, omdat je behoorlijk langzaam moet rijden, zeker bergop. Ik heb niet zoveel gefilmd, maar de keren dat ik het deed voelde ik me een soort rijdende chicane. Zeker als de weg smal is wordt dat gauw ongemakkelijk. De oplossing die Tacx gebruikt, met een op een e-bakfiets gemonteerde camera, lijkt me nog steeds heel goed om eens uit te proberen. Misschien voor later.

havana schreef: 27 dec 2020 15:23 - Er zijn twee modi om het tempo van de beelden te besturen. In de reactive modus wordt het beeld vertraagd/versneld al naar gelang je tempo. Zelfde als in BigRing dus, maar er hoeft minder vertraagd te worden (zie vorig punt). In de andere modus (steady) wordt precies hetzelfde beeldtempo aangehouden als het origineel. Dit is het meest realistisch, het nadeel is dat je precies zo lang kunt rijden als de originele opname en dat jouw waardes niet meer kloppen met de video (tenzij je toevallig precies dezelfde waarden rijdt als de filmer).
Voor veel mensen, zeker de wat mindere goden, is dit een zeer goed optie. Je kunt nog steeds leuke bergen oprijden, maar je kruipt niet heel traag vooruit. Ik zou dit best een optie vinden voor een volgend stuk software.

En dan nog Daniel's opmerking:
daniel1975 schreef: 27 dec 2020 15:53.
Voorlopig BRVR nog steeds, hoop dat er nog videos bij komen ondanks de interne strubbelingen :-(
Ook als er niet aan de applicatie gewerkt wordt zullen er nog steeds video's bijkomen. Ik heb de videoproductie niet gedaan, dus als ik daar wegval is dat geen issue.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 27 dec 2020 16:54

Hopelijk niet teveel van die saaie USA ritten of nog meer fjorden :lol:

Maruss
Forum-lid

Maruss 27 dec 2020 17:11

klinkt als een niet zo goede ontwikkeling met BigRing. Jammer dat het zo loopt. Ik ben wel een fan van BigRing en gebruik het ook best vaak in de winter periode.

Eind januari loopt mijn jaar abo af. Eens kijken of ik het ga verlengen, maar Rouvy is het niet en Fulgaz obv de punten die Havana geeft is vrees ik ook niet meteen mijn ding.

Plaats reactie