Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Zelf filmopnamen maken vanaf de (race)fiets

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 01 jul 2025 16:33

Aangeschaft: een Insta360 Go 3S. Bedoeling is tijdens onze bike packing of andere fietsvakanties af en toe eens een filmpje op te nemen als herinnering aan het fietsen in de omgeving.

Het monteren van de camera was even zoeken... ze leveren er een magnetische medaillon bij die je rond je hals hangt, en waartegen dan de camera wordt bevestigd. Stevig genoeg om op zijn plaats te blijven, maar de camera filmt in een hoek naar beneden, waardoor je alleen maar armen, stuur en rijbaan ziet. Geen beeld van de omgeving.

Tweede poging: een Gopro bevestiging onder de Wahoo mount, en dan een bijgeleverde magnetische houder vastmaken in de GoPro mount. Dat is al beter, hoewel het camera standpunt nog vrij laag is:

Eens een test gedaan met het overlayen van fit file data over de camerabeelden, via de montage app van Insta360... werkt perfect!

Je ziet wel dat de beeldstabilisatie het moeilijk heeft met de pokdalige wegen hier :)

Kent er iemand een goede GoPro compatibele mount voor boven op de fietshelm? Dat lijkt me een dynamischer standpunt op te leveren en ook een beter zicht op de omgeving, meer zoals de fietser het beleeft.
Laatst gewijzigd door raven14 op 02 jul 2025 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Boslim
Forum-lid

Boslim 01 jul 2025 16:47

Ik neem zelf al langer film op vanaf de racefiets. De helm is eerlijk gezegd, volgens mij, de minst geschikte plek....teveel beweging en belast....voor een gopro zou ik altijd eerder gaan voor onder de garmin/wahoo, onder het zadel, of een chest mount. De meeste die ik zie met mooie Insta360 beelden(zelf wacht ik nog op een aanbieding) hebben een soort selfie stick op het stuur, naar voren gericht....dan heb je mooi je omgeving en die speciale 360view van jezelf...
Zoiets: https://www.cameranu.be/nl/p3348585/ins ... ebar-mount
Veel plezier met je nieuwe speelgoed!

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 01 jul 2025 16:54

Boslim schreef: 01 jul 2025 16:47 De meeste die ik zie met mooie Insta360 beelden(zelf wacht ik nog op een aanbieding) hebben een soort selfie stick op het stuur, naar voren gericht....dan heb je mooi je omgeving en die speciale 360view van jezelf...
Zoiets: https://www.cameranu.be/nl/p3348585/ins ... ebar-mount
Veel plezier met je nieuwe speelgoed!
Dank!
Die stick is voor wanneer je de 360° camera hebt. De Go 3S is dat kleine cameraatje met een weliswaar breed field-of-view, maar geen 360° via verschillende cameras.
Afbeelding

jakkel
Forum-lid

jakkel 01 jul 2025 20:47

Ik monteer m'n GoPro (Hero8) onder de Garmin houder aan het stuur. Ik vind dat de beste positie. De beeldstabilisator doet z'n werk prima.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 01 jul 2025 20:56

@jakkel ; weet jij of er een progje / app is om een fit file toe te voegen met je data ( snelheid / power / hr / kaart data ??
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

pino
Forum-lid HC

pino 01 jul 2025 21:37

Ik heb daarvoor wel eens de Garmin VIRB app gebruikt
Niet zijken maar reiden !

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 01 jul 2025 22:25

jakkel schreef: 01 jul 2025 20:47 Ik monteer m'n GoPro (Hero8) onder de Garmin houder aan het stuur. Ik vind dat de beste positie. De beeldstabilisator doet z'n werk prima.
Op die positie heb ik mijn DJI OsmoAction ook vaak en idd is beeldstabilisatie zo goed dat het geen probleem geeft. Het geeft een rustig beeld. Nadeel is wel dat hoogteverschil niet echt is waar te nemen en dat is wel jammer. afgelopen week zat ik in Duitsland oo een mtb track waar ik echt diep en steil over een rand naar beneden dook. Op het filmpje lijkt het helaas net of ik gewoon over een vlak pad fiets.

Wat dan wel een leuk standpunt is, is de camera lager aan je stuur bevestigen zodat je een stukje van je wiel ziet ik heb daarvoor een losse houder. die kan ik (veilig) ook op de zadelpen of achtervork vast zetten zodat ik achteruit kan filmen. Ook wel zo leuk als je samen bent. zie je ook nog eens een gezicht in plaats van alleen maar een achterwerk.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 02 jul 2025 09:24

Beeldstabilisatie van gopro is echt alsof je het ding op een gimbal geplaatst hebt (heb een hero 8 en een 13. Zeker bij de 13 is stabilisatie next level). Persoonlijk vind ik de beelden waarop nog een stukje rijder/fiets te zien is het leukst om naar te kijken. Anders wordt het toch een beetje statisch. Op de MTB gaat de gopro nu meestal in een body-harnas (als ik de gopro zelf op heb), of aan de zijkant van de helm (van jr. dat zijn spectaculairdere beelden dan van sr.):

Afbeelding
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 02 jul 2025 09:58

53x11 schreef: 02 jul 2025 09:24 Persoonlijk vind ik de beelden waarop nog een stukje rijder/fiets te zien is het leukst om naar te kijken. Anders wordt het toch een beetje statisch. Op de MTB gaat de gopro nu meestal in een body-harnas (als ik de gopro zelf op heb), of aan de zijkant van de helm (van jr. dat zijn spectaculairdere beelden dan van sr.):

Afbeelding
Wel dat vind ik ook, tesamen met het feit dat je de beelden ook ziet alsof je de rijder bent (in geval van helmcam). Als ik dan eens opzij kijk om de vallei te bekijken, komt dat ook op het filmpje zo in beeld.

Tips voor bevestiging op de (racefiets-) helm?
Afbeelding

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 02 jul 2025 10:54

Ik hang de GoPro aan zo'n borststrap. Dat zie je stuur, armen en goed de weg en omgeving.
Ik vind het leuk om een referentiekader te hebben. GoPro aan stuur is ook wel mooi, maar je mist wat de beleving van rechtstaan, trekken aan het stuur, een druppel zweet die je ziet vallen... enz...

Dit is Col du Pourtalet trouwens. De top ligt op de grens met Spanje. Aanrader als je in de regio bent, 28 km lang geleidelijke klim.
"Col du Pourtalet vanuit Laruns is een beklimming in de regio Franse Pyreneeën. Hij is 27.9 kilometer lang en overbrugt 1279 hoogtemeters met een gemiddeld stijgingspercentage van 4.6%."
https://climbfinder.com/nl/beklimmingen ... let-laruns

Halfweg passeer je een mooi stuwmeer en daar kan je ook wat eten en drinken. En van daar uit kan je ook een treintje nemen die op 2000+ meter tussen de bergtoppen rijdt, adembenemend mooi.

Afbeelding
Afbeelding

Mooiste col die ik al opreed.
Laatst gewijzigd door koeroeur op 02 jul 2025 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid HC

pino 02 jul 2025 11:08

koeroeur schreef: 02 jul 2025 10:54
Halfweg passeer je een mooi stuwmeer en daar kan je ook wat eten en drinken. Mooiste col die ik al opreed.
De Spaanse kant lijkt me helemaal niet leuk om te fietsen. Goedkope wijn aan de grens.
Niet zijken maar reiden !

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 02 jul 2025 13:12

raven14 schreef: 02 jul 2025 09:58
53x11 schreef: 02 jul 2025 09:24 Persoonlijk vind ik de beelden waarop nog een stukje rijder/fiets te zien is het leukst om naar te kijken. Anders wordt het toch een beetje statisch. Op de MTB gaat de gopro nu meestal in een body-harnas (als ik de gopro zelf op heb), of aan de zijkant van de helm (van jr. dat zijn spectaculairdere beelden dan van sr.):

Afbeelding
Wel dat vind ik ook, tesamen met het feit dat je de beelden ook ziet alsof je de rijder bent (in geval van helmcam). Als ik dan eens opzij kijk om de vallei te bekijken, komt dat ook op het filmpje zo in beeld.

Tips voor bevestiging op de (racefiets-) helm?
Op een racefietshelm is het iets lastiger dan op de full-face, maar met een side mount van go-pro en een beetje creativiteit zou je een heel eind moeten kunnen komen. Camera bovenop is minder geschikt, want dan is er precies niets in beeld van de rijder.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie