Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 2408
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 06 jun 2025 15:37

Orlok schreef: 06 jun 2025 14:46
Dubbeldekker schreef: 06 jun 2025 14:23 Ik meende me te herinneren dat er hier heeel lang geleden al een discussie over was. En warempel!
Een 11 jaar oud topic met een aannemelijke conclusie:

viewtopic.php?t=68157
Dus jij vindt dat de laatste opmerking in dat topic van @Erni C aannemelijk is . . . . . ? :roll:
Ernie maakt wel vaker grapkes (die meestal nog leuk zijn ook)
Maar ik heb de opine val Le Grimpeur zaliger toch wat hoger in het vaandel staan dan jouw flauwe opmerkingen.
Adversity is the Catalyst of Change

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6953
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 jun 2025 16:00

Dubbeldekker schreef: 06 jun 2025 15:37
Orlok schreef: 06 jun 2025 14:46
Dubbeldekker schreef: 06 jun 2025 14:23 Ik meende me te herinneren dat er hier heeel lang geleden al een discussie over was. En warempel!
Een 11 jaar oud topic met een aannemelijke conclusie:

viewtopic.php?t=68157
Dus jij vindt dat de laatste opmerking in dat topic van @Erni C aannemelijk is . . . . . ? :roll:
Ernie maakt wel vaker grapkes (die meestal nog leuk zijn ook)
Maar ik heb de opine val Le Grimpeur zaliger toch wat hoger in het vaandel staan dan jouw flauwe opmerkingen.
@Le Grimpeur (RIP) heeft alleen maar gezegd dat je de gebruiksaanwijzing van Shimano moet volgen, wat op zich natuurlijk het beste is. Echter de opmerking van @ Rene geeft aan waarom en dat vind ik de juiste opmerking. :D

rene schreef: 06 jun 2025 14:54 Een 11 en 12 speed Shimano ketting moet met de text leesbaar aan de buitenkant ivm de schakelhulpjes die in de ketting zitten.

Dat heeft niets met de richting te maken, want met de text aan de buitenkant kan je ‘m nog steeds op z’n kop monteren. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2235
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 06 jun 2025 16:01

Dubbeldekker schreef: 06 jun 2025 15:37 CUT
Maar ik heb de opine val Le Grimpeur zaliger CUT
Wat zou Freud hiervan zeggen? :)
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 2408
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 06 jun 2025 17:18

Ik ben meer van Jung :lol:
Maar moest Freud een Vlaming of Brabander of Limburger zijn dan zou precies begrijpen waar “zaliger” voor staat.
Adversity is the Catalyst of Change

Crimby
Forum-lid
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 06 jun 2025 17:46

rene schreef: 06 jun 2025 09:26
Crimby schreef: 05 jun 2025 20:00 Mijn allereerste ketting vervangen. Welliswaar op de binnenfiets, maar toch. Vond het allemaal maar lastig, vooral omdat de ketting te lang was. Maargoed nu weer een ervaring rijker :-)
Goed gedaan 👍🏼 ( text op de ketting netjes aan de buitenkant - bij een Shimano ketting ) ?
Nee, wel heel goed gekeken of de ketting een kant had, maar leek identiek aan alle kanten.

roelw
Forum-lid
Berichten: 644
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 07 jun 2025 22:40

Ik wil mijn DT 350 naaf even nakijken. Kogellagers zijn vermoedelijk nog in orde maar een beetje nieuw vet op de ratel zal wel mogen.
Ik heb deze instructievideo van DT bekeken: https://www.youtube.com/watch?v=UMLquGPw2Jg
Ze spreken van 'universal grease' and 'special grease'? Wat is er zo speciaal aan de 'special grease'? Kan je ook gewoon kogellagervet gebruiken?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2235
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 jun 2025 00:17

Dubbeldekker schreef: 06 jun 2025 17:18 Ik ben meer van Jung :lol:
Maar moest Freud een Vlaming of Brabander of Limburger zijn dan zou precies begrijpen waar “zaliger” voor staat.
Het ging me meer om de relatie Le Grimpeur en val, maar dat was w.s. van voor jouw tijd....
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 2408
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 08 jun 2025 00:35

Geen idee waar je het over hebt maar een ‘typo’ zoals “val” in plaats van “van” is snel gemaakt als je een bericht typt op een telefoon. Zeker als er ook nog een eigenwijze spellingscorrectie in het spel is!

Maar liever dit soort slordigheid dan fonetisch schrift zoals “forumpolitsie” of “kwooten” en alle andere lafheden die een lichte vorm van laaggeletterdheid lijken te verhullen.
Adversity is the Catalyst of Change

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2235
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 jun 2025 09:26

Dat over le Grimpeur was dus inderdaad voor je tijd (hoewel je kennelijk weet dat die niet meer onder ons is) .....maar het staat je vrij om dat op te gaan zoeken...
Je bent zelf overigens een laaggeletterde lezer, ik schrijf altijd vorumpolietsie en kwoten...ik maak opzettelijke fouten, neemt iemand ze weer maar half over.
Ik begrijp trouwens nu dat (mijn) ironie vaak in Belgie niet aankomt, mijn excuses daarvoor.
Laatst gewijzigd door kees0251 op 08 jun 2025 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

r0g3r
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 sep 2023 10:15

r0g3r 08 jun 2025 10:42

roelw schreef: 07 jun 2025 22:40 Ik wil mijn DT 350 naaf even nakijken. Kogellagers zijn vermoedelijk nog in orde maar een beetje nieuw vet op de ratel zal wel mogen.
Ik heb deze instructievideo van DT bekeken: https://www.youtube.com/watch?v=UMLquGPw2Jg
Ze spreken van 'universal grease' and 'special grease'? Wat is er zo speciaal aan de 'special grease'? Kan je ook gewoon kogellagervet gebruiken?
ik heb me de afgelopen tijd veel verdiept hierin omdat ik zelf ook onderhoud (vervangen lagers etc) aan mijn wielset ging uitvoeren. Kogellagervet is veel te dik en plakkerig voor gebruik op de ratchets. De 'special grease' (rood van kleur) is veel dunner en zorgt dat de ratchets niet aan elkaar blijven plakken waardoor je bijv aangrijpmomenten kunt missen.
Bij mijn eigen naaf (Zipp XR1) wordt bijv het soortgelijke SRAM butter aanbevolen voor op de pallen (6-pawlsysteem). Voor bij de endcaps heb ik gekozen voor Motorex Bike Grease (fluorgeel), veel dikker, drukbestendiger en vooral beter tegen het weren van vocht.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2235
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 jun 2025 11:20

Heel goed punt, oppassen voor te dik spul op ratelmechanismen, dat gaat vroeg of laat problemen geven met overslaan...
Het hoeft echt geen duur spul in een klein potje te zijn, paar druppeltjes dikke motorolie of kettingolie zijn ook prima (ratelt ook lekker voor de vele liefhebbers van een "mooie ratel"...
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 08 jun 2025 11:40

Een ratelende ratel ik moet er niet aan denken. Wanneer ik 's morgens vroeg op stap ben dan vliegen de vogels en vluchten de reeën onmiddelijk de bosjes in en is mijn dag volledig verpest... ;)
...

Plaats reactie