Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2021-2022

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38294
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 jan 2022 23:21

Profiteren of op een presenteerblaadje aanbieden door je manier van rijden?

Zoals hierboven al benoemd; er is geen wk rollerbankfietsen. Tactiek en je sterke punten proberen te maximaliseren is een essentieel onderdeel van de koers.
Is mij om het even wie er hier won bij deze 2, maar Lucinda was niet bij machte Vos kwijt te spelen, dus Vos de sterkste. Zou het ook zijn geweest bij een groepsprint of als Vos een ander terug had moeten halen. Dan was ze erop en erover gegaan en zou Lucinda eerst gat dicht moeten rijden.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4818
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 29 jan 2022 23:31

Hoeveel denk je dat Vos er zou gaan terughalen denk je, als ze het zelf moet doen. En hoeveel energie zou haar dat gekost hebben als ze het uberhaupt al gedaan zou hebben, want ze is meer gewoon van een ander het werk te laten doen.

En ja natuurlijk had Brand het haar moeilijker kunnen maken door anders te koersen, Betsema die rijd ook steeds zo rond en zegt dan dat haar tegenstanders tactisch sterker zijn. Tja.

Tactiek en sterke punten benadrukken maken inderdaad deel uit van wielrennen. Sommige gebruiken de tactiek om het hele peloton aan flarden trachten te rijden, terwijl er zijn die liever in de wielen rijden en met 1 sprint of versnelling de overwinning te behalen. Het weze duidelijk dat ik de eerste categorie hoger inschat dan de tweede, zelfs als dat maar een fractie van overwinningen van de eerste categorie oplevert. Relativeren dat winnen winnen is, is aan mij niet besteed, ik snap natuurlijk wel dat dat wel zo is voor de onmiddellijke bevrediging van sommige sporters.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 30 jan 2022 00:05

Enkele zaken die ik hier nog niet gelezen heb;
-Vos is niet de Vos meer van enkele (4/5 jaar terug) jaren terug en moet het nu veel verstandiger aanpakken.
-Lucinda had geen andere keuze dan de koers zo zwaar mogelijk te maken teneinde de krachten van Vos zo veel als mogelijk aan te tasten. En dat wist Vos ook al voor de wedstrijd, vandaar haar tactiek. Lucinda heeft dat dan ook gedurende ronden aan één stuk getracht dat te bereiken.
Al bij al kon de beste wegrenster op dit parcours ook winnen.
PS; Slechts 1 valpartij/uitschuiver gezien, dit zegt ook al genoeg over de moeilijksheidsgraad van dit parcours. (qua behendigheid)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jan 2022 00:43

lugosi schreef: 29 jan 2022 23:31 Hoeveel denk je dat Vos er zou gaan terughalen denk je, als ze het zelf moet doen. En hoeveel energie zou haar dat gekost hebben als ze het uberhaupt al gedaan zou hebben, want ze is meer gewoon van een ander het werk te laten doen.

En ja natuurlijk had Brand het haar moeilijker kunnen maken door anders te koersen, Betsema die rijd ook steeds zo rond en zegt dan dat haar tegenstanders tactisch sterker zijn. Tja.

Tactiek en sterke punten benadrukken maken inderdaad deel uit van wielrennen. Sommige gebruiken de tactiek om het hele peloton aan flarden trachten te rijden, terwijl er zijn die liever in de wielen rijden en met 1 sprint of versnelling de overwinning te behalen. Het weze duidelijk dat ik de eerste categorie hoger inschat dan de tweede, zelfs als dat maar een fractie van overwinningen van de eerste categorie oplevert. Relativeren dat winnen winnen is, is aan mij niet besteed, ik snap natuurlijk wel dat dat wel zo is voor de onmiddellijke bevrediging van sommige sporters.

Gezien de afstand naar de nummer 3 en het gegeven dat Vos en Brand de halve wedstrijd met de handrem erop hebben gereden, denk ik niet dat er veel tactiek in deze wedstrijd mogelijk was. Van het terughalen van wat er nog meer mee reed, zal Vos echt niet kapot zijn gegaan. Dat kan Brand zelf beter vrees ik. Ik denk dat het vooral het gemis van Worst en Betsema is dat Lucinda heeft opgebroken. Dan was er wellicht wat meer druk van achter, zonder het gevaar dat de zege buiten de ploeg zou vallen.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5723
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 30 jan 2022 02:47

daniel1975 schreef: 29 jan 2022 21:43 Wat een racebaan. Hoezo veldrijden?
Als ze Vos niet kwijt raken onderweg wordt het een “wegsprint”.
Inderdaad te weinig crossparcours. Op sommige modderparcours staan er nog de balkjes en een zandbak bij, hier niks. Een zandstrook had hier zeker gemogen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 jan 2022 06:23

ottorongo schreef: 30 jan 2022 00:05 Enkele zaken die ik hier nog niet gelezen heb;
-Vos is niet de Vos meer van enkele (4/5 jaar terug) jaren terug en moet het nu veel verstandiger aanpakken.
-Lucinda had geen andere keuze dan de koers zo zwaar mogelijk te maken teneinde de krachten van Vos zo veel als mogelijk aan te tasten. En dat wist Vos ook al voor de wedstrijd, vandaar haar tactiek. Lucinda heeft dat dan ook gedurende ronden aan één stuk getracht dat te bereiken.
Al bij al kon de beste wegrenster op dit parcours ook winnen.
PS; Slechts 1 valpartij/uitschuiver gezien, dit zegt ook al genoeg over de moeilijksheidsgraad van dit parcours. (qua behendigheid)
Vos is net wel de Vos van 4/5 jaar terug, de rest is gewoon beter dan toen.

Er is geen enkel scenario waar Brand had kunnen winnen, ofwel rijdt ze en wint Vos, ofwel rijdt ze niet en wint Vos of de Italiaanse.

Het parcours was wel jammer. Voor hetzelfde geld ligt het echter vol smeltende sneeuw en dan wordt het een hele andere koers.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 jan 2022 07:28

Parcours was duidelijk in het nadeel van Brand, met wat modder en vettigheid had ze geheid gewonnen.
De eerste paar ronden had Vos het moeilijk, daarna rijdt ze een hele tactische wedstrijd.
Chapeau voor de winnaar, Sven Nys werd wel steeds bozer...
Bij de beloften lieten ze Wyseure, die erg sterk was, gewoon wegrijden doordat ze niet als een blok reden, maar de ander de kastanjes uit het vuur lieten halen. 3 Eenlingen...
De Belgen hadden het beter voor elkaar, Verstringe zat in een zetel en Bart Wellens van Tormans de gelukkigste man op aarde met 2x goud en 1x zilver.
Zoë Backstedt geweldig gereden bij de junioren en 2 medailles voor de Nederlandse dames, al met al een nette oogst voor zowel de belgen als de Nederlanders.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38294
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jan 2022 07:31

Qua mondiaal niveau is het inderdaad vergelijkbaar met korfbal ;-)
Less is bore

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 jan 2022 07:52

Echt wel!! :D
Maar toch blijft het leuk om te zien, net als een mtb wedstrijd, er gebeurt nl veel meer, meer actie in een korte tijd!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5723
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 30 jan 2022 08:45

daniel1975 schreef: 30 jan 2022 07:31 Qua mondiaal niveau is het inderdaad vergelijkbaar met korfbal ;-)
Klopt volledig! De Nederlandse vrouwen en Wout, Mathieu, Merlier en Pidcock zijn figuranten in het wegwielrennen. :cry: :roll:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5723
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 30 jan 2022 08:55

Wat de tweestrijdVos - Brand betreft, Brand had gekozen om er Vos er ( proberen) af te rijden. Moest Vos haar daarbij misschien helpen door nog wat op kop te gaan rijden? Ik denk dat die zwieper in het begin van de rit Vos wat uit haar ritme gehaald heeft en ze toch iets minder was dan verleden week.
In de tweede helft van de wedstrijd heeft Vos toch anders gekoerst dan in deel 1 vind ik. Spijtig voor Brand maar niet minder verdiend daarom voor Vos.
Alaphilippe vind ieder de verdiende WK maar die heeft toch ook niet op 50 kms voor de meet weggereden?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 30 jan 2022 09:15

fiedoo schreef: 30 jan 2022 08:55 .......... Spijtig voor Brand maar niet minder verdiend daarom voor Vos.
Alaphilippe vind ieder de verdiende WK maar die heeft toch ook niet op 50 kms voor de meet weggereden?
+1.

Nog even memoreren dat het gisteren exact 16 jaar geleden was dat Vos haar eerste titel in Zeddam pakte.
Blijf het prachtig vinden om te zien dat ze na al die jaren en overwinningen nog steeds zo gedreven is en aan de top mee kan draaien.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie