fiedoo schreef: ↑07 jul 2021 17:46
MarkVeenstra schreef: ↑07 jul 2021 17:17
Je samenvatting.., als wielertoerist moet je niet gaan dalen....
Immers of je nu met 50 km/u tegen een auto klapt of met 80 of met 100..., je bent gewoon knetterhard de sjaak. Zeker als de auto je tegemoet komt en dus snelheid heeft.
ik ben misschien niet van de slimste maar ik denk dat je remafstand toch iets korter is bij lagere snelheid? Over de gevolgen van een eventueel ongeval nog gezwegen.
Als ik je wat volg zijn snelheidsbeperkingen in het verkeer dus eveneens overbodig?
Ik was misschien wat kort in mijn uitleg...
Maar de 2 genoemde voorbeelden van auto's die plots na een bocht opdoemen, dan ben je kansloos. Of je nu 60 in 't uur rijdt of 90 in 't uur in je lycra pakje met helm op.
Tuurlijk, lagere impact bij lagere snelheid, en er is een kans dat je nog iets met je remmen kunt. Dus langzamer dalen is zeker veiliger dan sneller dalen.
Maar als het gaat om 't punt dat je een wielertoeristen bent, en het risico van een object stilstaand na een bocht. Dan maakt de snelheid, mijns inziens dan, echt heel weinig uit.
Mijn echte mening is dan weer, dat je een snelheid kan pakken waarmee je nog comfortabel omlaag durft op je eigen weghelft. Dan ben je niet op 't scherpst van de snede aan het dalen, want de halve wegbreedte heb je over. Je blijft binnen je eigen comfortzone. C'est tous. En dat kan 60 km/u voor de 1 zijn, 80 voor een ander en misschien 100 voor de enkeling. Op het laatste stuk de planche de belle filles af haal ik zelf de 90, met 12% omlaag, rechtdoor, glad asfalt en 90kg. Onverantwoord als je nog een blinde bocht om moet, maar rechtdoor was dat prima op dat moment voor mij.