Over de wielersport en zijn beoefenaars.

tour 2021

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 17293
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 jul 2021 15:35

53x11 schreef: 07 jul 2021 13:38 ..een groepje dalers zal de 100 km/u wel aantikken denk ik zo)
Gisteren op de radio van Toon Claes, die al 10 jaar een huis in Malaucene heeft, gehoord dat zijn "top" op 103 km/u ligt.
Hij ging ervan uit dat de profs een topsnelheid van tegen de 120 km/u gingen halen.
En vandaag maakt een reporter er zelfs 130km/u van :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 6229
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 07 jul 2021 16:00

Lcsmet schreef: 07 jul 2021 15:35
53x11 schreef: 07 jul 2021 13:38 ..een groepje dalers zal de 100 km/u wel aantikken denk ik zo)
Gisteren op de radio van Toon Claes, die al 10 jaar een huis in Malaucene heeft, gehoord dat zijn "top" op 103 km/u ligt.
Hij ging ervan uit dat de profs een topsnelheid van tegen de 120 km/u gingen halen.
En vandaag maakt een reporter er zelfs 130km/u van :)
als wielertoerist ben je gek om zulke snelheden te rijden. Enkele jaren terug tijdens mijn beklimming van de ventoux vanaf malaucene stond een auto in panne ( wiel afgebroken) dwars op de rechterhelft (langs dalerskant) juist na een bocht buiten het zicht van de dalers. Nog teken naar de dalers gedaan maar of ze er hun iets van aangetrokken hebben? Ik vermoed dat er niks gebeurd is maar als je daar boven de 90 rijdt? Dodelijk.
Ook nog bijna een zwaar ongeval gezien toen wij in groep omhoog reden op de mont aigual en juist voor een bocht een meevrouw ons voorbijreed. Twee dalers konden op 10 cm na en tegen heel hoge snelheid nog nipt een wschlk dodelijk ongeval vermijden.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6376
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 jul 2021 17:17

Je samenvatting.., als wielertoerist moet je niet gaan dalen....

Immers of je nu met 50 km/u tegen een auto klapt of met 80 of met 100..., je bent gewoon knetterhard de sjaak. Zeker als de auto je tegemoet komt en dus snelheid heeft.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 07 jul 2021 17:22

Een lager snelheid is natuurlijk noooooooit veiliger.........

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 07 jul 2021 17:38

Voorlopig hier geen vragen meer wat Ineos aan het doen is... :mrgreen:

Knalprestatie van Wout!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 6229
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 07 jul 2021 17:46

MarkVeenstra schreef: 07 jul 2021 17:17 Je samenvatting.., als wielertoerist moet je niet gaan dalen....

Immers of je nu met 50 km/u tegen een auto klapt of met 80 of met 100..., je bent gewoon knetterhard de sjaak. Zeker als de auto je tegemoet komt en dus snelheid heeft.
ik ben misschien niet van de slimste maar ik denk dat je remafstand toch iets korter is bij lagere snelheid? Over de gevolgen van een eventueel ongeval nog gezwegen.
Als ik je wat volg zijn snelheidsbeperkingen in het verkeer dus eveneens overbodig?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43523
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 jul 2021 18:24

Woutje!!!!!!
Knappe zege. Jammer dat men Pogi niet eerder op het rooster heeft gelegd
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15001
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jul 2021 18:28

Ja de broodje aap verhalen, als wij al tourist van gem 80kg de 100 halen, dan rijd een prof 120, natuurlijk joh! En dan nog ff vertellen dat ze bijtrappen....... met 88x8 ofzo......

Voor 120 heb je minimaal 14 a 15% voor nodig vrij baan als je het al red. Hoe zien we dat voor ons?

Maargoed mooie etappe, mooie winnaar en mooi reclame voor het nieuwe asphalt, dat zag er strak uit!

el_loco
Forum-lid
Berichten: 1230
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 07 jul 2021 19:39

Meen in beeld gezien te hebben dat de topsnelheden van vAert, Pogacar etc rond de 97/98 km/h lagen. Dat lijkt me hard zat op die weg.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5724
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 jul 2021 20:04

De sprinters zullen we net boven de 100 zijn gekomen met wat extra massa. Maar 120 zit er niet in.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6376
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 jul 2021 20:22

fiedoo schreef: 07 jul 2021 17:46
MarkVeenstra schreef: 07 jul 2021 17:17 Je samenvatting.., als wielertoerist moet je niet gaan dalen....

Immers of je nu met 50 km/u tegen een auto klapt of met 80 of met 100..., je bent gewoon knetterhard de sjaak. Zeker als de auto je tegemoet komt en dus snelheid heeft.
ik ben misschien niet van de slimste maar ik denk dat je remafstand toch iets korter is bij lagere snelheid? Over de gevolgen van een eventueel ongeval nog gezwegen.
Als ik je wat volg zijn snelheidsbeperkingen in het verkeer dus eveneens overbodig?
Ik was misschien wat kort in mijn uitleg...

Maar de 2 genoemde voorbeelden van auto's die plots na een bocht opdoemen, dan ben je kansloos. Of je nu 60 in 't uur rijdt of 90 in 't uur in je lycra pakje met helm op.

Tuurlijk, lagere impact bij lagere snelheid, en er is een kans dat je nog iets met je remmen kunt. Dus langzamer dalen is zeker veiliger dan sneller dalen.

Maar als het gaat om 't punt dat je een wielertoeristen bent, en het risico van een object stilstaand na een bocht. Dan maakt de snelheid, mijns inziens dan, echt heel weinig uit.

Mijn echte mening is dan weer, dat je een snelheid kan pakken waarmee je nog comfortabel omlaag durft op je eigen weghelft. Dan ben je niet op 't scherpst van de snede aan het dalen, want de halve wegbreedte heb je over. Je blijft binnen je eigen comfortzone. C'est tous. En dat kan 60 km/u voor de 1 zijn, 80 voor een ander en misschien 100 voor de enkeling. Op het laatste stuk de planche de belle filles af haal ik zelf de 90, met 12% omlaag, rechtdoor, glad asfalt en 90kg. Onverantwoord als je nog een blinde bocht om moet, maar rechtdoor was dat prima op dat moment voor mij.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

hayes

hayes 07 jul 2021 20:39

Ik heb maandag in de afdaling naar Malaucene 88 gehaald. Toen begon mijn fiets wiebelen en heb ik me wat ingehouden. Er stond wel een flinke bries. En daar waren schjfremmen echt een zegen. Veel kortere remweg zonder te veel in te zitten met oververhitten. De Maluacene afdaling is technisch ook niet te moeilijk.

Zalig dagje in de Tour vandaag. Wat een beest mister Van Aert. Na de eerste passage wel vertrokken. Vrouw en kinderen hadden het wat warm :winkthumb:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie