Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

weight weenies

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6135
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 sep 2023 10:12

Leuk dat gewicht besparen.., Maar hoe kijken we naar betrouwbaarheid?
Een meer typische renner van 60 of 70 kg.,. tov 90 of 95kg. Uitgaande van vergelijkbare getriandheid (zelfde vetpercentage). Die 2e persoon zal groter zijn en meer spiermassa hebben. Moet je dan wel naar titanium snelspannertjes willen? naar de extreem lichte velgen en naven? En de dunne carbon sturen? Welke boutjes kan je veilig vervangen voor titanium, en waar moet je er zeker niet op besparen?

Heb zelf een tijdje met een lichter carbon stuur gereden, die had ook wat flex. Dat is voor het comfort goed, maar voor het gevoel van zekerheid totaal niet. Kan ook aan dat specifieke stuur gelegen hebben. Maar voel me nu vertrouwd met een degelijk aluminium stuur. Is dat iets mentaals? Of zit er toch zeker een overweging, tussen lichtgewicht onderdelen en rijdersgewicht?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

leon1
Forum-lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 sep 2023 10:43

Dat is zeker iets om te overwegen. Dus gewicht vs. betrouwbaarheid. Maar ik zou geen zorgen hebben zolang ik binnen de opgegeven specificaties blijf en daarnaast gebruik maak van een artikel van een betrouwbare fabrikant.

Ik moet zeggen dat ik geen verschil merk tussen mijn stuur van 160gram en een ander stuur van 200gram. En ik heb er geen verstand van maar ik vermoed gezien het prijsverschil van beide sturen dat er meer technische know-how in het duurdere stuur is terechtgekomen waardoor je een stuur met goede specificaties kunt maken die lichter van gewicht is. En misschien ook wel hoogwaardigere carbonvezels etc.

Maar als ik de herkomst niet zou kunnen nagaan dan zou ik mijn vingers laten van lichtgewicht onderdelen.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5412
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 sep 2023 11:10

Een carbon stuur en andere onderdelen van de grotere fabrikanten fsa/pro/ritchey/deda etc is vaak niet super superlicht, stijf zat en met een redelijke gewichtslimiet. Ga je bij schmolke, tune, berk, extralite of darimo shoppen dan zijn die dingen wel wat gevoeliger en zeker niet altijd geschikt voor de potigere mens.

De voordelen van een carbon stuur zitten hem ook meer in trillingsdemping dan in gewichtsbesparing. Ik gebruik een +-40cm FSA carbon stuur en een ritchey flexlogic carbon zadelpen. Beide vooral voor comfort, niet voor aero of gewichtsbesparing. Ze zijn wel duur, maar er zijn zeker nog twee of drie keer prijzigere opties op de markt. Carbon stuurpennen hebben in mijn ogen geen enkele zin.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 05 sep 2023 11:21

Reden voor mij om destijds voor de Deda Superleggera/Superleggero combi te gaan. Heel erg licht, van een gerenommeerd merk en de demping van carbon is gewoon fijn. Stuurpen is van alu, juist omdat daarmee een lichtere en slanke pen te maken is. Ik heb nog een Parlee set en vooral de stuurpen van carbon is 1,5 keer zwaarder dan de Deda.
Ik heb voor de slechtweerfiets nog een FSA carbon stuur liggen, maar daar maakt gewicht me niet uit (Scott AFD alu met Potenza en Zonda’s, 7,8 kilo volgens mij).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12880
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 sep 2023 11:32

thestudent schreef: 05 sep 2023 11:10 Een carbon stuur en andere onderdelen van de grotere fabrikanten fsa/pro/ritchey/deda etc is vaak niet super superlicht, stijf zat en met een redelijke gewichtslimiet. Ga je bij schmolke, tune, berk, extralite of darimo shoppen dan zijn die dingen wel wat gevoeliger en zeker niet altijd geschikt voor de potigere mens.

De voordelen van een carbon stuur zitten hem ook meer in trillingsdemping dan in gewichtsbesparing. Ik gebruik een +-40cm FSA carbon stuur en een ritchey flexlogic carbon zadelpen. Beide vooral voor comfort, niet voor aero of gewichtsbesparing. Ze zijn wel duur, maar er zijn zeker nog twee of drie keer prijzigere opties op de markt. Carbon stuurpennen hebben in mijn ogen geen enkele zin.
Exact, daarom heb ik ook geen Berg of Darimo op mijn fiets, dat voelt op een MTB gewoon niet fijn.
Ik wil een lichte fiets waar iemand van 100kg zo mee kan gaan rijden en zich niet in hoeft te houden, dat is mijn uitgangspunt.
Ook de reden dat ik de ultralichte frames laat staan 900 is voor mij wel het minimum zonder lak.

Vaak is het bv ook 90kg totaal gewicht (zonder fiets). Nou reken maar na, als je 82kg droog weegt ga je al met minimaal 1 kg extra onderweg afhankelijk van het weer tussen de 2 en 4 kg kleding. In geval van MTB nog een camelbak van 4kg als die vol is en je gaat er al over.

De fijnste carbon afmontage voor een racer vind ik Zipp, Syntace en Ritchey.
Vooral syntace die hebben 15 jaar gelden onderdelen gemaakt die ze eigenlijk niet meer te verbeteren zijn qua constructie en comfort

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38240
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 sep 2023 12:52

thestudent schreef: 05 sep 2023 11:10 De voordelen van een carbon stuur zitten hem ook meer in trillingsdemping dan in gewichtsbesparing. Ik gebruik een +-40cm FSA carbon stuur en een ritchey flexlogic carbon zadelpen. Beide vooral voor comfort, niet voor aero of gewichtsbesparing. Z
Zal wel tussen mijn oren zitten, maar helpt een carbon stuur echt tegen trillingen? 0.2bar minder druk in de bandjes doet meer denk ik?
Anders ruil ik direct mijn alu pijp om die op de Grizl zit, word echt gek van dat getril.
Less is bore

leon1
Forum-lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 sep 2023 12:53

In mijn beleving helpt het zeker. Zelfs een alu zadelpen in vergelijking met een carbon zadelpen. Toen ik die op de CAAD wisselde wist ik niet wat mij overkwam. Een behoorlijk groot verschil in comfort dus.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38240
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 sep 2023 12:55

Ik heb die bladveerpen van Canon, dat doet echt heel veel. Maar is natuurlijk heel andere constructie.
Bij een 27.2mm carbon pen kan ik mijn nog wat voorstellen tov een alu pen, maar bij een dikke zadelpen lijkt het mij toch minimaal.
Less is bore

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4257
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 05 sep 2023 13:09

daniel1975 schreef: 05 sep 2023 12:52
thestudent schreef: 05 sep 2023 11:10 De voordelen van een carbon stuur zitten hem ook meer in trillingsdemping dan in gewichtsbesparing. Ik gebruik een +-40cm FSA carbon stuur en een ritchey flexlogic carbon zadelpen. Beide vooral voor comfort, niet voor aero of gewichtsbesparing. Z
Zal wel tussen mijn oren zitten, maar helpt een carbon stuur echt tegen trillingen? 0.2bar minder druk in de bandjes doet meer denk ik?
Anders ruil ik direct mijn alu pijp om die op de Grizl zit, word echt gek van dat getril.
Mijn ervaring op de racer is dat een Carbon stuur vooral de fijnere trillingen dempt.

Voor de gravel fiets heb ik al een hele tijd een redshift verende stuurpen. Dat scheelt ook erg veel bij de demping van wat grotere schokken. Naast natuurlijk volume in de banden.

Enige nadeel van die redshift stuurpen is het gewicht (+ looks). Maar ja, op mijn stalen Fairlight is gewicht niet echt een thema 😉

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5412
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 sep 2023 13:31

Ik gebruik de onderstaande pen in 27.2. En in mijn ogen werkt het zeker wel. Nu moet je er ook niet te overdreven veel van voorstellen, maar het verschil met een aluminium exemplaar ga je wel merken. Met een ander carbon exemplaar zal het weinig schelen denk ik.

https://ritcheylogic.com/bike/seatposts ... c-seatpost

En ja die is aldus de marketing redelijk flexibel, maar vast minder extreem flexibel dan de canyon bladveer. In principe is het vooral gewoon een prima functionerende zadelpen. Maar met 195 gram is ie zeker ook niet overdreven licht, je kan ook aluminium pennen kopen die dat wegen. Overigens kan je nog twee titanium bouten in de klem zetten als je wil om goedkoop nog wat gewicht te besparen. Heb ik niet gedaan.

En dit stuur. Heel lichte flare erop. Dus +-2cm smaller op de hoods dan in de drop, enigzins driehoekige top wat perfect is tijdens het klimmen. Geen aero stuur, maar volledig weggewerkte kabels mogelijk. Echt een topstuurtje in mijn ogen. Misschien had ik m in 38cm moeten nemen, maargoed. Ik race niet meer.
https://shop.fullspeedahead.com/en/prod ... -handlebar.

Je hebt tegenwoordig ook allerlei extra stijve aero stuurtjes op de markt. Tja dan is comfort niet prioriteit nr 1 in het ontwerp.

Voor gravel heb ik gewoon een aluminium stuur genomen, omdat ik ook nog bikepacking tassen aan hang en dat ding misschien ook nog wel eens tegen de grond zal gaan. Beter goedkoop vervangen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12880
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 sep 2023 16:35

Nou dat klopt wel, mijn syncros stuur voor de foil is veel minder comfortabel dan de vorige zipp die erop zat.
De zipp filterde echt veel weg heerlijk stuur, veel fijner eigenlijk.

De syncros is wel knijterstijf, niet normaal, met aanzetten voel je dat verschil wel.
Maar doe me toch maar het gevoel van de zipp.

Een fabbrikant wil een zo stijf mogelijk frame en haalt het liefst het comfort uit de banden, stuur en zadelpen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 sep 2023 06:48

Voor mij is het een hobby om de fiets zo licht mogelijk te maken binnen de grenzen van gewichtsbeperking van het materiaal.
Bij mij dus ook geen exotische materialen zoals Schmolke of Darimo met een gewichtslimiet.

Plaats reactie