Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Moderne Hookless velgen alleen met 28-32mm banden compatibel ? Nieuwe standaard?

esmeew
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 05 apr 2023 16:33

Ik heb het idee dat sinds ik met een lagere bandenspanning rijd, mijn buitenbanden een stuk sneller slijten. Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik rijd 25mm (mijn frame past helaas niet breder), en ben van 6.5 bar naar 5.5 bar gegaan. Met 5.5 bar doe ik minder lang met mijn buitenbanden. Maar N=1, dus het kan ook zijn dat ik dit keer meer pech heb gehad.

Overigens heb ik huurfietsen gehad met 28mm en zelfs 30mm en wil ik niet meer zonder. Mijn volgende fiets frame heeft minimaal 30mm ruimte.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2585
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 05 apr 2023 21:18

Ik vind net, dat je bij een hogere bandenspanning, je banden sneller vierkant rijdt. Jaren geleden blaasde ik mijn 4000 gp's 25mm keihard op, maar de achterband, was altjjd heel snel vierkant gereden. Met lagere bandenspanning heb ik dat probleem minder.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2186
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 05 apr 2023 21:22

wasbeer2006 schreef: 05 apr 2023 13:17 Ja vroeger.... al heel vaak gezegd, laat dat los :-)
Hoeft niet hoor, ook 30 jaar geleden waren er al fietsers die liever met 32mm banden reden. Alleen is de keuze nu een stuk groter.

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 06 apr 2023 08:32

wasbeer2006 schreef: 05 apr 2023 16:10 Ja dat zou ik zeker doen! 22 kan ook natuurlijk, komt niet op een MM en kijk in de specs hoe breed ze zijn aan de bovenkant, niet in het velgbed.
Tja als ik een thread zoals dit lees twijfel ik wel om 1200 - 1400 euro uit te geven aan een hookless set:

https://weightweenies.starbike.com/foru ... a&start=15

Maarja wielrenners zijn zoals gezegd conservatief.

- Carbon fiets anno 1990, 2000 was een slechte gevaarlijke ontwikkeling
- anno 2005 Carbon is ABSOLUUT geen goed materiaal voor velgen
- 2012 Schrijfremmen horen niet thuis op een racefiets en zijn gevaarlijk..?
- 2023 Hookless is gevaarlijk en alleen goed op gravelbikes en MTBs ?

leon1
Forum-lid
Berichten: 3639
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 06 apr 2023 08:41

Ik lees heel veel onderbuikgevoelens en heel weinig feiten die hout snijden.

Reken er maar op dat ZIPP als bedrijf uit de USofA (met hun claimcultuur) echt wel weet wat ze in de markt zetten.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14615
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 apr 2023 11:19

Ik heb sinds 5 jaar geen enkele hooked velg meer. Alle mijn sets zijn hookless sinds 2017.
MTB en race. Geen enkel probleem mee gehad.

Let wel! Op de race heb ik Yishun velgen die hebben een mid hooked design.
Die hoek staat licht naar binnen. Bij de MTB staan ze kaarsrecht.

Ik heb zelf normale banden met biba,s gereden op deze velgen, wat ik zeker niet aan zou raden, maar ik had ze nog liggen toen en de passing was strak.
Denk ook even zo, banden op een auto zijn ook hookless en ook op een F1 auto, spanning is laag, maar de kracht ook wat groter.

Houd je aan de maximale druk en die is anders indien de band breder wordt.
Ik zou per maat band de druk met een halve bar laten zakken dus bv.
25mm max 5
28mm max 4,5
etc. Waarbij ik altijd de max druk van de velg fabrikant zou aanhouden en als die niet duidelijk is 5 bar als max aanhouden.

Op een normale velg wilde een TL MTB band vroeger nog wel eens burpen, even kort loskomen van de velg en druk verliezen.
Dat heb ik bij hookless niet meer gehad. Toleranties zijn ook beter geworden bij banden en velgen leveranciers.

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 06 apr 2023 11:44

wasbeer2006 schreef: 06 apr 2023 11:19 Ik heb sinds 5 jaar geen enkele hooked velg meer. Alle mijn sets zijn hookless sinds 2017.
MTB en race. Geen enkel probleem mee gehad.

Let wel! Op de race heb ik Yishun velgen die hebben een mid hooked design.
Die hoek staat licht naar binnen. Bij de MTB staan ze kaarsrecht.
Thx! enig idee wat die 44mm Yishun weelsets kosten? dus de 350DB-ASD44C. Ik zie geen prijzen op de site.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14615
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 apr 2023 13:05

Bij andless cycling vanaf 900 euro en al naar gelang de naaf tot een 13 a 1400

Ik heb de 55 en 38, op de 55 staat al iets van 30k probleemloos
de 38 gebruik ik minder ik denk nu 5k oid.

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 06 apr 2023 13:43

De tests kende ik, weer eens gelezen. Fijn om te weten waar het onterechte gevoel langzamer te gaan vandaan komt. Ook goed dat inzichtelijk is gemaakt wat de verschillende breedtes doen bij verschillende druk (want dat is de praktijk). Maar goed, ik was al om naar breder (28) en zachter (4,5/5,2)
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5636
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 06 apr 2023 18:44

Ik rij nu op 25 mm omdat ik gewoon niet groter kwijt kan in mijn fietsen met velgremmen.
Eind jaren negentig Parijs-Roubaix gereden, toen moest ik mijn best doen om een paar 25 mm bandjes te krijgen, internet was beperkt en dus heeft de FM deze toen speciaal besteld. Ik vrees dat binnenkort 23 mm waar ik ook nog mee rij ook schaars en moeilijk verkrijgbaar worden.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 07 apr 2023 11:11

wasbeer2006 schreef: 05 apr 2023 16:10 Ja dat zou ik zeker doen! 22 kan ook natuurlijk, komt niet op een MM en kijk in de specs hoe breed ze zijn aan de bovenkant, niet in het velgbed.

Stel dat je het gevoel in een sprint van een iets zachter band niet fijn vind aan de voorkant, doe je bv voor 28mm op 5 bar of desnoods 5,5.
Dat kan altijd. Ik weet niet waar je de wedstrijden rijd. Als dat echt op een biljartlaken is, kan je altijd iets hogere spanning rijden, maar nooit meer dan de max voorschriften van je velg.

Ga eens bewust te zacht rijden, dan zal je waarschijnlijk opvallen dat je dat 90% van de tijd niet eens merkt!
Eigenlijk wilde ik hier geen "wat moet ik kopen" topic van maken. Maar ik denk desalniettemin dat deze thread erg handig kan zijn voor mensen die zich aan het oriënteren zijn voor een moderne hookless set.

Dus laatste vraag: stel ik heb de keuze voor twee vergelijkbare 45mm wielsets (los van die Yishun met klein haakje).

1: 45mm met Hook
28,5mm externe breedte
21mm Intern
395g velg gewicht
1427g totaal gewicht van de set met DT350 naven
optimale band 25-28mm

2: 45mm Hookless,
28,5mm externe breedte
23mm Intern
375g velggewicht
1387g totaal gewicht van de set met DT350 naven
optimale band 28-30mm

Naast het kleine gewichtsvoordeel (40g) van de hookless lijken de opties qua banden en druk die je maximaal kan rijden beperkt. Jij hebt het over "desnoods rij je met 5.5 bar''. Maar dit kan volgens continental niet bij hookless + 28mm (de max is namelijk 5 bar).

Wat is nou echt het voordeel van hookless?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14615
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 apr 2023 13:37

Het voordeel is dat een velg makkelijker te maken is, iets lichter is en sterker bij de hook.
De band valt vaak ook wel wat mooier, nadeel is dat de bandenspanning lager is en je beter niet met binnenbanden kan gaan rijden.

Je moet voor jezelf bepalen wat je wilt, op de set die je hierboven noemt valt een 28mm waarschijnlijk wat mooier op de hookless.
Maar als je twijfelt en je wilt toch op een hogere spanning rijden dan moet je voor hoked velgen gaan.

Niks is fout, het gaat vandaag de dag meer richting een wat bredere band en comfort tov smaller en hard en persoonlijk vind ik breder en meer comfort prettig en waarschijnlijk over de hele rit sneller.

Plaats reactie