Neutron Ultra of toch Ernie Frieke...?
@INDECS: met veloplugs worden je wielen inderdaad iets lichter, bijkomend voordeel is dat je band er dan iets makkelijker om kan (bij mij scheelde het in ieder geval). Maar als ik jouw overwegingen lees (soepel, mooier) dan snap ik niet dat je niet voor een handgespaakte set gaat.
Record naven schijnen trouwens nergens meer te krijgen zijn omdat campa ze nauwelijks levert.
Record naven schijnen trouwens nergens meer te krijgen zijn omdat campa ze nauwelijks levert.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Och arme, wat een zelfbeklag
Timo 2.0 schreef:Ik heb hier twee Vittoria evo KS banden liggen met Vittoria binnenbandjes maar ik krijg de buitenbanden er met de hand met geen mogelijkheid om. Driemaal met twee bandenlichters het laatste gedeelte geforceerd maar daarbij ging driemaal de binnenband lek en eenmaal brak bij het liften de Tacx kunststof bandenlichter. Maar dat zal dan aan mij liggen (en aan TiesT, en aan rob74, en aan Daniel1975)
53x11 schreef:@INDECS: ... als ik jouw overwegingen lees (soepel, mooier) dan snap ik niet dat je niet voor een handgespaakte set gaat.
Omdat Record naven erg lastig te krijgen zijn en met DT naven weet ik 't zo niet...
Tune zou ook fraai zijn en is zelfs een stuk lichter, maar dan gaat het gelijk richting de 700 euro.
Hoi,
Record naven heb je binnen de week in je bus. de 32 gaats uitvoering wel te verstaan.
Tenzij je absoluut met gekruiste spaken wil gaan werken zie ik daar het nut niet van in.
Zelf heb ik twee setjes Neutron voor tubes (dat terzijde) met de oudere body (waar Sharkman wellicht op doelde).
Naar wat ik kan uitmaken uit de contekst is dat precies wat er door TS wordt gezocht, lateraal stijf maar vertikaal minder en dat zijn ze ook.
Prima wielen, comfortabel en naar mijn ervaring totaal probleemloze set.
Oudere, platte box-type velgen zoals Mavic GP4 (tube of draad) en consoorten zijn naar mijn smaak dan weer te soepel en vragen teveel spaken om nog efficient te zijn.
Ciao,
Record naven heb je binnen de week in je bus. de 32 gaats uitvoering wel te verstaan.
Tenzij je absoluut met gekruiste spaken wil gaan werken zie ik daar het nut niet van in.
Zelf heb ik twee setjes Neutron voor tubes (dat terzijde) met de oudere body (waar Sharkman wellicht op doelde).
Naar wat ik kan uitmaken uit de contekst is dat precies wat er door TS wordt gezocht, lateraal stijf maar vertikaal minder en dat zijn ze ook.
Oudere, platte box-type velgen zoals Mavic GP4 (tube of draad) en consoorten zijn naar mijn smaak dan weer te soepel en vragen teveel spaken om nog efficient te zijn.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
- daniel1975
- Forum-lid HC
Edo, verkeerde been uit bed gisteren?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Waar komt die laterale stijfheid dan vandaan? Is de spaakhoek zo gunstig? Of de spaken zo dik? Verticaal niet zo stijf en lateraal wel is bijna een onmogelijkheid. Ik zie iig niet in waarom een wielset van een gerenomeerde bouwer op deze punten slechter of heel anders zou scoren.fdegrove schreef: Naar wat ik kan uitmaken uit de contekst is dat precies wat er door TS wordt gezocht, lateraal stijf maar vertikaal minder en dat zijn ze ook.
@TS: Had ooit een vergelijkbaar setje bij Zoran in bestelling staan met Record naven. Die waren toen ook al niet meer te krijgen en toen heeft hij er Edco Super G's ingezet (na overleg met mij uiteraard). Ben over die naven erg te spreken. Zijn ook nog eens redelijk licht volgens mij en hebben een mooie ratel (maar daar moet je van houden). Dus dat is misschien een alternatief. Ik weet niet precies hoe duur ze zijn, ik denk dat Zoran me destijds een beetje gematst heeft omdat ik zo lang op de wielen moest wachten.
Ook die Neutrons zijn een prima set natuurlijk, maar ik ben er toch een beetje minder enthousiast over sinds er spontaan een spaak sprong (5 km voor het einde van Les Trois Ballons nota bene) en het wiel meteen zo krom als een hoepel was (logisch natuurlijk met zo'n hoge spaakspanning en zo weinig spaken. Dat lastig omleggen van banden (ook ik heb er moeite mee, terwijl ik op dat gebied vrij handig ben) is ook een nadeel, maar zo vaak rij je niet lek onderweg, dus voor mij geen doorslaggevend argument.
Ten slotte: verticale compliantie heeft denk ik ook veel te maken met het soort velg. Zowel met de neutron velgen als met bijv open pro's zit je wel goed denk ik.
Ook die Neutrons zijn een prima set natuurlijk, maar ik ben er toch een beetje minder enthousiast over sinds er spontaan een spaak sprong (5 km voor het einde van Les Trois Ballons nota bene) en het wiel meteen zo krom als een hoepel was (logisch natuurlijk met zo'n hoge spaakspanning en zo weinig spaken. Dat lastig omleggen van banden (ook ik heb er moeite mee, terwijl ik op dat gebied vrij handig ben) is ook een nadeel, maar zo vaak rij je niet lek onderweg, dus voor mij geen doorslaggevend argument.
Ten slotte: verticale compliantie heeft denk ik ook veel te maken met het soort velg. Zowel met de neutron velgen als met bijv open pro's zit je wel goed denk ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Momenteel rij ik op een setje wielen bestaande uit Record 32 spaaks naven en DT R1.2 velgen (voor radiaal en achter gekruist). Heerlijke wieltjes, maar wel wat aan de zware kant. Ze lopen onvoorstelbaar soepel en zijn ook lekker sterk.
Dit weekend tijdens de Bilzen Classic brak bij het aanzetten een spaak. Spaak eruit gehaald en daarna zonder problemen nog 60 kilometer gebruikt. Toch wel fijn dat je wiel niet gelijk krom is na een spaakbreuk.
Dit weekend tijdens de Bilzen Classic brak bij het aanzetten een spaak. Spaak eruit gehaald en daarna zonder problemen nog 60 kilometer gebruikt. Toch wel fijn dat je wiel niet gelijk krom is na een spaakbreuk.
Heb 2 setjes van Frieke, blijven allebei kaarsrecht. Mijn gewicht is gelijk aan dat van jou.
setje:
Hope Pro 3
messing nippel
Aandrijfzijde competition, andere kant revolution
Achter 32 voor 28 spaken
465 achter, 415 voor.
setje:
DT240s
32 v+a competition
messing nippels
DT R1.1
Het is een rare snuiter die Ernie, maar wielen bouwen kan ie..met dat laatste setje ben ik laatst nog een trapje afgereden nadat we op het terras hadden gezeten..
Ik kom ook uit Eindhoven, ben de wielen zelf gaan halen, ervaring rijker!
setje:
Hope Pro 3
messing nippel
Aandrijfzijde competition, andere kant revolution
Achter 32 voor 28 spaken
465 achter, 415 voor.
setje:
DT240s
32 v+a competition
messing nippels
DT R1.1
Het is een rare snuiter die Ernie, maar wielen bouwen kan ie..met dat laatste setje ben ik laatst nog een trapje afgereden nadat we op het terras hadden gezeten..
Ik kom ook uit Eindhoven, ben de wielen zelf gaan halen, ervaring rijker!
Anima Sana In Corpore Sano.
Hoi,
En net de velg maakt het verschil met b.v. een Eurus die zowel vertikaal als lateraal stijf is en daardoor als minder comfortabel wordt aanschouwd.
Ciao,
Precies.Ten slotte: verticale compliantie heeft denk ik ook veel te maken met het soort velg. Zowel met de neutron velgen als met bijv open pro's zit je wel goed denk ik.
En net de velg maakt het verschil met b.v. een Eurus die zowel vertikaal als lateraal stijf is en daardoor als minder comfortabel wordt aanschouwd.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...