havana schreef: ↑01 sep 2021 12:20
Hoop kritiek hier, maar uiteindelijk koopt iedereen het toch gewoon. Zo ging het bij eerdere introducties ook, ook bij het veel bekritiseerde SRAM AXS.
Mijn mening
- DA eindelijk een mooie crank
- Ultegra nog steeds een lelijke crank
Beide cracks zine er toch bijna gelijk uit?
- Draadloze shifters heeft 0,0 meerwaarde. Je kunt kabels zo mooi wegwerken tegenwoordig, wat hebben die batterijen dan voor zin. Sta je weer ergens langs de kant van de weg en moet je een knoopcel vervangen. Lekker handig dan. Zeker omdat er GEEN CR2032 gebruikt wordt maar een veel minder gangbaar type. [edit] Ik lees dat je ook kan kiezen voor een bekabelde verbinding. Dat is IMHO de veel betere keuze.
- 12 speed, niet echt nodig, maar zit ook niet in de weg
- Prijzen gaan door het dak, geef Shimano eens ongelijk
Hoezo? Met redelijke prijzen zal de verkoop ook wel goed gaan. Wat je krijgt staat steeds minder in verhouding tot de prisj die je ervoor bepaalt. In het topsegment kan ik dat begrijpen omdat prijs minder meespeelt in de beslissing (is ook zo bij auto's, kleding,...Maar in de lagere segmenten...
- Nieuwe rotors grote vooruitgang, die Robocop dingen waren zum kotzen.
- Dat Dura Ace nu Di2 only is, is is de logica zelfve. In dit segment wil je elektrisch. Bij Ultegra vind ik dat veel minder logisch.
Hoeveel kleinere merken bieden er tegenwoordig mooie stalen of titanium frames aan.
Baum, Standert, Jaegher, Lester, Festka, Belle, Speedvagen, Bonanno, Stelbel,..... noem maar op. en daar past mechanisch nog perfect op. Vergeet ook niet dat mechanisch ook nog doorontwikkeld de afgelopen jaren is en perfect schakelt en geen zorgen over de batterij meer.
- Dat de achterderailleur het kloppend hart vind ik een domme keuze. Deze is immers veel kwetsbaarder en duurder dan een voorderailleur. Alleen Shimano wordt hier beter van.
- Vaker opladen is ruk. 1000 km is echt wel heel weinig.
Een fiets is geen telefoon. Van een fiets verwacht ik betrouwbaarheid over een zeer lange duur (10-20 jaren)