Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Upgrade of niet?

Daffers
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2019 15:11

Daffers 07 jan 2019 21:57

walter- schreef: 07 jan 2019 21:44
Daffers schreef: 07 jan 2019 21:05 ....
Ik bedoelde dat zij solo ong 34 rijden en ik 32.
Dus zij op kop hou ik wel bij in het wiel, maar dat is het dan.

...
als je op je eentje 32 kan rijden dan is je conditie niet zo slecht ;-).

Ik zou je zoals Spykerracing90 zegt niet aanraden om meer te rijden. Anders ga je zo rijden in de kermiskoersen.

en sporten combineren is niet mis mee (de reden dat je in ieder geval wel zo snel rijdt op je eentje).
En misschien moet je in je eentje net trager leren fietsen om sneller te gaan...

Walter
Ik fiets idd vaak rondjes van 30-50km, heb veel hardgelopen en hockey ernaast nog. Dus opzich kom ik niet vanaf 0.

Gaf de gemiddelden alleen aan omdat het mss relevant was betreft mijn vraag. Langere ritten hou ik dat idd niet vol hoor.
Maar omdat ik vaak weinig tijd heb rij ik het liefst 1-2 uur vol gas.

Maar ik denk dat ik qua training ook wat endurance moet doen, wat langer en langzamer. Zeker als ik agr 200km wil doorkomen.
Apex Blackbuck
Sensa Romagna Comp 105

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 07 jan 2019 22:00

Daffers schreef: 07 jan 2019 21:51
Tijanus schreef: 07 jan 2019 21:46
Een twee kilo lichtere fiets bespaart je zuiver op gewicht (even grofweg) tien minuten op een cyclo. Dat is vijf minuten op een AGR, als je de lange versie rijdt.
Verschil is idd verwaarloosbaar dan, inmiddels meer dan duidelijk.
Moet het gewoon eerst even ervaren denk ik zo'n fiets voordat ik een beslissing neem!
Comfort is bij lange ritten m.i. geen onbelangrijk verschil.

Zelf zou ik dan eerder voor titanium kiezen dan voor carbon, maar dat is deels een smaakkwestie. De Nederlands/Belgische titaniumbouwer J Guillem heeft nog altijd zijn Major met Ultegra R8000 voor 1999 euro op de website staan. (Die wordt gedumpt wegens overstap naar schijfremmen lijkt het). Tenzij je een carbonfiets simpelweg veel mooier vindt, lijkt dat mij een meer dan prima alternatief voor een Giant Propel.

Daffers
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2019 15:11

Daffers 07 jan 2019 22:04

Tijanus schreef: 07 jan 2019 22:00
Daffers schreef: 07 jan 2019 21:51
Tijanus schreef: 07 jan 2019 21:46
Een twee kilo lichtere fiets bespaart je zuiver op gewicht (even grofweg) tien minuten op een cyclo. Dat is vijf minuten op een AGR, als je de lange versie rijdt.
Verschil is idd verwaarloosbaar dan, inmiddels meer dan duidelijk.
Moet het gewoon eerst even ervaren denk ik zo'n fiets voordat ik een beslissing neem!
Comfort is bij lange ritten m.i. geen onbelangrijk verschil.

Zelf zou ik dan eerder voor titanium kiezen dan voor carbon, maar dat is deels een smaakkwestie. De Nederlands/Belgische titaniumbouwer J Guillem heeft nog altijd zijn Major met Ultegra R8000 voor 1999 euro op de website staan. (Die wordt gedumpt wegens overstap naar schijfremmen lijkt het). Tenzij je een carbonfiets simpelweg veel mooier vindt, lijkt dat mij een meer dan prima alternatief voor een Giant Propel.
Kan je fietsen ook testen ergens? Of moet je dan echt even een fiets huren.
Merk aan de meeste reacties dat het vooral het gevoel/comfort is wat het verschil maakt.
Aangezien ik nog nooit een rondje op carbon heb gemaakt is de keuze vrijwel onmogelijk.
Apex Blackbuck
Sensa Romagna Comp 105

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8647
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 jan 2019 22:50

Daffers schreef: 07 jan 2019 22:04
Tijanus schreef: 07 jan 2019 22:00
Daffers schreef: 07 jan 2019 21:51

Verschil is idd verwaarloosbaar dan, inmiddels meer dan duidelijk.
Moet het gewoon eerst even ervaren denk ik zo'n fiets voordat ik een beslissing neem!
Comfort is bij lange ritten m.i. geen onbelangrijk verschil.

Zelf zou ik dan eerder voor titanium kiezen dan voor carbon, maar dat is deels een smaakkwestie. De Nederlands/Belgische titaniumbouwer J Guillem heeft nog altijd zijn Major met Ultegra R8000 voor 1999 euro op de website staan. (Die wordt gedumpt wegens overstap naar schijfremmen lijkt het). Tenzij je een carbonfiets simpelweg veel mooier vindt, lijkt dat mij een meer dan prima alternatief voor een Giant Propel.
Kan je fietsen ook testen ergens? Of moet je dan echt even een fiets huren.
Merk aan de meeste reacties dat het vooral het gevoel/comfort is wat het verschil maakt.
Aangezien ik nog nooit een rondje op carbon heb gemaakt is de keuze vrijwel onmogelijk.
Ik heb een Carbon fiets en een aluminium,als ik de banden spanning op 8 bar zet en bij de aluminium op 6 bar dan rijd de aluminium toch wel comfortabeler met dezelfde wielen.
Een passende fiets met de juiste bandenspanning is belangrijker dan carbon,aluminium etc.(Uitgaande van dit topic)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1161
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 07 jan 2019 23:25

Ik zou de volgende stappen eerst nemen ipv een nieuwe fiets aanschaffen.

Stuurmanskunsten -> Clinic volgen -> bijv. https://www.ntfu.nl/fietsers/clinics/details/id/74 (of iets anders zoeken)

Aero/juiste fietspositie -> Bike fit, hoe je op je huidige fiets moet zitten, en wat je zou moeten kopen als je een nieuwe fiets zou kopen (even goed uitzoeken waar ze het goed doen, ik zou niet op iedere fietsenmaker met een cursus van een dag afgaan).

Voeding & Conditie verbeteren zonder veel uren maken -> Goed trainingschema -> bijv. https://www.trainenmeteendoel.nl/ (of iets anders zoeken)

Vervolgens kan je wel een carbon fiets kopen, daardoor ga je niet harder.
Een andere fiets kan zeker voordelen hebben, dan moet je alleen wel een fiets kopen die goed bij je past. Een goede bikefit helpt daar bij, maar ook gewoon genoeg km's. Daardoor ga je je aan dingen ergeren en weet je steeds beter wat je hebben wilt.
Na 1 jaar op een alu fiets is iedere carbon beter, maar het jaar daarna wil je di2. Het jaar daarna schijfrem etc. Dus rij 2-3 jaar met deze, spaar en koop dan in 1 keer wat je wilt.
Laatst gewijzigd door mhr-zip op 07 jan 2019 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 07 jan 2019 23:30

Ik heb een carbon en een aluminium fiets. De aluminium is beduidend zwaarder (zowel wielen als frame), ook is de zit rechter op door spacers onder het stuur.
Dat gezegd hebbende ben ik altijd verbaasd hoeveel langzamer ik m'n rondjes rij op die fiets. Tis niet alsof ik minder m'n best doen want ik rij dezelfde hartslagen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 jan 2019 23:32

Komt dat niet vooral door die spacers? ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 07 jan 2019 23:38

scepticus schreef: 07 jan 2019 23:32 Komt dat niet vooral door die spacers? ;)
Zou zeker kunnen, de zit is een flink stukje rechter.

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 08 jan 2019 05:29

Ernie C. schreef: 07 jan 2019 15:56 Als je maar 3000km per jaar fietst zoals ts zal zowel echt hard fietsen als het lang volhouden wel niet echt aan de orde zijn.
Ik zou eerste eens wat meer gaan fietsen en als je de mannen goed bij kunt houden jezelf belonen met een mooi fiets.
ook mijn gedacht . 3000km is nu niet om naar huis over te schrijven . Of je daarvoor een duurder model nodig hebt ? Eerst wat meer fietsen , echt versleten kan die fiets nog niet zijn

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3431
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 08 jan 2019 09:16

Om op de initiële vraag te antwoorden: gewicht zal op je vlakke ritjes uiteindelijk niets in kruissnelheid schelen, je zal dat wel wat voelen in uitacceleratie.

Aero zal je wel in kruissnelheid schelen. Dus: diepe zit en aero fiets. Ik heb een aero fiets (Cervelo S5) en een normale koersfiets, en met dezelfde positie en dezelfde wielen is het verschil al snel 1 km/h op een kanaalrondje, als het al niet meer is (met gelijke gemiddelde vermogens, een typisch vlak tempo rondje).

Dus als je upgrade omwille van gemiddelde snelheiden, kies voor aero. Dan kom je trouwens automatisch in het carbon terecht, ik ken alvast geen enkele alu of tita aero fiets.
Afbeelding

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 08 jan 2019 11:36

Spykerracing90 schreef: 07 jan 2019 21:24 Ik vind dat toch zo knap, 1x per week fietsen maar wel altijd 32 tot 34 in t uur. Rondjes van 20 km dan zeker. Serieus fietsen kan dat niet zijn in ieder geval.

On topic: verschil tussen alu en carbon merk je alleen tussen je oren, als je harder gaat fietsen is dat slechts tijdelijk van de moraal. Als die paar honderd grammen het verschil echt zouden maken kan je beter zelf wat lichter worden, dan rijd je volgens deze methode binnenkort 40 km/h en kan je zo het profpeloton in.
Volgens mij heb jij een erg vertekend beeld van wat hard fietsen is.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5263
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 jan 2019 11:38

bve schreef: 08 jan 2019 11:36 ..

Volgens mij heb jij een erg vertekend beeld van wat hard fietsen is.
Wat is hard fietsen volgens jou?

Plaats reactie