Werking zuigers schijfrem
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12906
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik vind het spannend worden . Zou er bijna een net gereviseerde klauw weer voor uit elkaar houden
Daar is toch te zien dat zodra je remt, het compensatievat van de remleiding afgesloten wordt, en je dus een gesloten systeem krijgt, of zie je daar wat anders in?De Tukker schreef: ↑20 feb 2018 14:30 @AuitD en andere vacuum aanhangers
Ik vind het bijgaande plaatje de verhalen over vacuüm wel aanschouwelijk maken (als het gifje niet werkt ... klik dan op de link van de bron).
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic ... iagram.gif
Pas als je de rem loslaat, kan de olie uit het compensatie vat in de remleiding stromen om een afslijten van de blokjes te kunnen compenseren.
Hoe werkt dat anders in de "dichtingstheorie", dat compenseren van slijtage? Die zuigers moeten toch met der tijd verder naar buiten. Hoe gebeurt dat, en als dat gebeurt, hoe komen ze dan weer aan de juiste clearance? Ga nou niet vertellen dat de wrijving van die dichtingen exact op het goede moment (bij slijtage) ophoudt de cylinders terug te trekken!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12906
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb het aan een tweetal automonteurs gevraagd en dat is toch wel net iets anders dan met fietsen.
Bij veel autoremmen wordt het remblok niet teruggetrokken zeggen zei. Die blijft gewoon staan en wordt door de schijf teruggeduwd/ de druk is ervan af. Bij een auto loopt een schijf altijd wat aan, dat willen we op een fiets niet en daarom worden de blokken teruggetrokken.
Bij veel autoremmen wordt het remblok niet teruggetrokken zeggen zei. Die blijft gewoon staan en wordt door de schijf teruggeduwd/ de druk is ervan af. Bij een auto loopt een schijf altijd wat aan, dat willen we op een fiets niet en daarom worden de blokken teruggetrokken.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Lees anders mijn post op pagina 3 bovenaan eens. Compensatie wordt bewerkt door de eigenschap en vorm van de seal. Maar, zoals gezegd, dat werkt bij autoremmen zo.AuitD schreef: ↑22 feb 2018 19:34Hoe werkt dat anders in de "dichtingstheorie", dat compenseren van slijtage? Die zuigers moeten toch met der tijd verder naar buiten. Hoe gebeurt dat, en als dat gebeurt, hoe komen ze dan weer aan de juiste clearance? Ga nou niet vertellen dat de wrijving van die dichtingen exact op het goede moment (bij slijtage) ophoudt de cylinders terug te trekken!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Eigenschap van de seal is dat de zuiger er doorheen kán schuiven. Dat is wat ik bedoeld heb en eerder ook zo heb proberen te verwoorden in de genoemde post.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd