Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Werking zuigers schijfrem

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 20 feb 2018 19:04

Autid, doe het experimentje dat ik een stukje eerder geplaatst heb eens.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12906
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 feb 2018 20:20

Ik vind het spannend worden :-). Zou er bijna een net gereviseerde klauw weer voor uit elkaar houden

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 21 feb 2018 12:55

Gewoon doen😂

AuitD
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2017 15:22

AuitD 22 feb 2018 19:34

De Tukker schreef: 20 feb 2018 14:30 @AuitD en andere vacuum aanhangers :-)

Ik vind het bijgaande plaatje de verhalen over vacuüm wel aanschouwelijk maken (als het gifje niet werkt ... klik dan op de link van de bron).

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic ... iagram.gif
Daar is toch te zien dat zodra je remt, het compensatievat van de remleiding afgesloten wordt, en je dus een gesloten systeem krijgt, of zie je daar wat anders in?

Pas als je de rem loslaat, kan de olie uit het compensatie vat in de remleiding stromen om een afslijten van de blokjes te kunnen compenseren.

Hoe werkt dat anders in de "dichtingstheorie", dat compenseren van slijtage? Die zuigers moeten toch met der tijd verder naar buiten. Hoe gebeurt dat, en als dat gebeurt, hoe komen ze dan weer aan de juiste clearance? Ga nou niet vertellen dat de wrijving van die dichtingen exact op het goede moment (bij slijtage) ophoudt de cylinders terug te trekken!

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 22 feb 2018 19:59

AUTID, heb je nog een oud remklauwtje liggen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12906
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 feb 2018 14:20

Ik heb het aan een tweetal automonteurs gevraagd en dat is toch wel net iets anders dan met fietsen.

Bij veel autoremmen wordt het remblok niet teruggetrokken zeggen zei. Die blijft gewoon staan en wordt door de schijf teruggeduwd/ de druk is ervan af. Bij een auto loopt een schijf altijd wat aan, dat willen we op een fiets niet en daarom worden de blokken teruggetrokken.

Gebruikersavatar
paul1
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 mei 2010 20:50

Gebruikersavatar paul1 23 feb 2018 19:47

Ik heb zo te zien, met deze vraag wel wat op gang gebracht !

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 23 feb 2018 20:14

Wasbeer, die automonteurs moeten nodig op cursus. 😂

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 23 feb 2018 20:14

Paul 😁

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 23 feb 2018 21:11

AuitD schreef: 22 feb 2018 19:34Hoe werkt dat anders in de "dichtingstheorie", dat compenseren van slijtage? Die zuigers moeten toch met der tijd verder naar buiten. Hoe gebeurt dat, en als dat gebeurt, hoe komen ze dan weer aan de juiste clearance? Ga nou niet vertellen dat de wrijving van die dichtingen exact op het goede moment (bij slijtage) ophoudt de cylinders terug te trekken!
Lees anders mijn post op pagina 3 bovenaan eens. Compensatie wordt bewerkt door de eigenschap en vorm van de seal. Maar, zoals gezegd, dat werkt bij autoremmen zo.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 feb 2018 21:46

Compensatie komt simpelweg doordat de zuigers verder uit de cilinder komen.en het weggesleten materiaal opvullen.
Heeft met de seal niets te maken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 23 feb 2018 23:26

Eigenschap van de seal is dat de zuiger er doorheen kán schuiven. Dat is wat ik bedoeld heb en eerder ook zo heb proberen te verwoorden in de genoemde post.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Plaats reactie