Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aankoop racefiets financieren

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 27 nov 2017 12:43

In Nederland is aanschaf op afbetaling minder populair. Wij zijn meer een volkje van sparen om het daarna aan te schaffen. In Angelsaksische landen is het wel erg gebruikelijk. Ga je bijvoorbeeld naar de site van PlanetX dan wordt de mogelijkheid aangeboden om de fiets in bijvoorbeeld 24 maanden af te lossen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

jandb
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:35
Locatie: Westland

jandb 27 nov 2017 12:44

het zou mij niet verbazen dat naast al die aanbieders van private lease auto;s er ook aanbieders komen voor Elektrische fietsen en of andere duren "race" fietsen.
Als ik zo al die reacties lees dan gebruiken de meeste mensen het allemaal niet maar dan is het toch gek dat dit soort mogelijkheden wel steeds meer en meer aangeboden wordt. Vraag en aanbod toch?

Persoonlijk ben ik echter wel van mening dat je alleen leent voor een huis,
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 27 nov 2017 12:46

jpp schreef: 27 nov 2017 12:14
De vraag die ik gesteld heb is welke gunstige financieringsmogelijkheden jullie kennen voor de aankoop van een fiets.

Nergens geef ik aan dat ik van plan ben om de aankoop van een racefiets te financieren onder ongunstige voorwaarden. Nergens geef ik informatie over mijn financiële positie.
In dat geval: financieren met het geld op je spaarrekening, of eventueel met fietsplan van je werk. Alle andere opties zijn ongunstiger.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 nov 2017 12:48

Net ook de landen waar mensen uit hun huizen gezet worden omdat ze al hun afbetalingen niet meer kunnen dragen.

Als je veel op afbetaling koopt, moet er niet veel onverwachts gebeuren om zwarte sneeuw te zien.

Ik sluit me aan bij de mening: lenen de je enkel voor een woonst (misschien nog voor je eerste auto maar liever niet)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1690
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 27 nov 2017 12:53

Volgens mij heeft de TS al lang en breed aangegeven dat het niet direct op hemzelf betrekking heeft. Ik zie het dan ook als een interessant gedachte-experiment. Waarom lenen mensen wel voor een tv of auto, maar niet voor een racefiets? Hoewel, de TS geeft aan dat je in het VK blijkbaar een renteloze lening kan krijgen. Dat laatste wil ik wel geloven, maar niet dat je er niet op een of andere wijze voor betaalt. Wellicht is de prijs hoger dan bij concurrenten die dit niet aanbieden. Of het is een stunt om klanten te binden. Geen idee.

Maar goed, de vraag dus waarom mensen wel lenen voor luxegoederen of auto en niet voor een fiets. Voor mezelf geldt dat ik nooit leen. In mijn jonge jaren een keer gedaan en toen was ik zo geschrokken van de prijs die ik werkelijk betaalde dat ik dit nooit meer gedaan heb. Ja, natuurlijk wel voor een huis. Maar daar ben ik zeker niet tot het gaatje gegaan. Eigenlijk woon ik vrij goedkoop.
Het verschil tussen tv/auto enerzijds en fiets anderzijds is het risico op schade. BIj een auto heb je altijd de mogelijkheid tot verzekeren, WA is zelfs verplicht en bij aanschaf van een auto neem ik altijd een all-risk verzekering voor de eerste jaren. Voor een tv geldt dat er garantie op zit. En bovendien hangt die maar aan de muur dus de kans op beschadiging is beperkt.
Met de fiets kun je ieder moment een klapper maken waardoor ernstige beschadiging optreedt of het ding total loss raakt. Een verzekering is relatief duur. Dus ik heb ervoor gekozen om mijn fiets af te schrijven. En mocht ik hem in de prak rijden voordat ik een nieuwe bij elkaar heb gespaard dan heb ik gelukkig nog wel een ander potje. Bv voor een nieuwe auto, die moet dan maar wat goedkoper of de oude moet dan maar een jaartje extra mee. Tja, een risicoloos leven bestaat nou eenmaal niet.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 27 nov 2017 15:53

jandb schreef: 27 nov 2017 12:44 het zou mij niet verbazen dat naast al die aanbieders van private lease auto;s er ook aanbieders komen voor Elektrische fietsen en of andere duren "race" fietsen.
Check Gazelle.nl maar eens. Welkom in de toekomst.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 nov 2017 16:09

Is het niet gewoon een huiswerkopdracht..,. onderzoekje voor wat verschillende financieringsmogelijkheden opstellen mbt een bepaald product?
TS houdt van fietsen, dus betrekt de opdracht op zijn hobby en zoekt informatie via dit forum.

Ik vind de vraag niet eens zo gek, de argumentatie "lenen is momenteel relatief goedkoop" alleen niet zo sterk. Maar puur kijkend, hoe kan ik een racefiets financieren?
- Nieuw kopen, handje contantje (je hebt moeten sparen)
- 2e hands kopen, zodat het wat voordeliger is.
- op afbetaling kopen (kennelijk in Engeland bij PlanetX prima mogelijk).
- Leasen --> electrische fietsenbranche doen dat al.
- Fietsenplan bij het werk --> baas betaald, jij betaald baas terug via je (bruto) salaris, al dan niet in termijnen.
- Geld lenen bij de bank of andere financiele instelling
- Een onderhandse, of prive lening bij familie/vrienden. --> met dan ook het risico op de bestandheid van de onderlinge relatie, mocht het geld niet meer terug komen.
- Een fiets in bruikleen krijgen, vb Opa koopt de fiets, jij mag hem fietsen. Opa blijft eigenaar.

En zo zijn er vast nog wel wat meer opties mogelijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16376
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 nov 2017 16:25

-Een fiets jatten.

Als je een auto of een goede fiets nodig hebt om op je werk te komen kan ik er nog wel inkomen dat je een lening afsluit. Heb je een fietsvakantie gepland en wordt net je fiets gejat dan kan ik mij ook voorstellen dat geld leent om snel een nieuwe te kopen. Geld lenen voor een racefiets van 3500 euro is totaal van de pot gerukt. Je gaat toch ook geen 3 ton lenen om met een Ferrari naar je werk te kunnen gaan?

Voor de laagste rente zoek je op een vergelijkingssite, er zijn er genoeg.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 27 nov 2017 19:38

jpp schreef: 26 nov 2017 22:39 Op websites van Britse racefietsverkopers worden vaak financieringsmogelijkheden geboden, zelfs rentevrij (bv Ribble). Bij Nederlandse bedrijven zie ik dat nooit.
Dat is voornamelijk omdat je aan zeer strenge regels van de AFM moet voldoen als bedrijf. (Vergunningen voor financiële dienstverlening).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27651
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 nov 2017 19:43

En dat is volledig terecht, domme mensen moet je tegen zichzelf beschermen. Voor je het weet heb je een heel land vol met rokende obesitaspatiënten die tot over hun oren in de schulden zitten.

bever
Forum-lid
Berichten: 2147
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 27 nov 2017 19:54

havana schreef: 27 nov 2017 19:43 En dat is volledig terecht, domme mensen moet je tegen zichzelf beschermen. Voor je het weet heb je een heel land vol met rokende obesitaspatiënten die tot over hun oren in de schulden zitten.
nou, jij werkt duidelijk niet in de zorg :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27651
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 nov 2017 20:02

Nee maar mijn vrouw wel. Ik weet dat we in Nederland ook genoeg van dat soort figuren hebben, maar NL doet het nog altijd een stuk beter dan bijvoorbeeld de UK en VS.

Plaats reactie