Probleem is dat we vaak denken dat we over hetzelfde praten. Maar dat doen we meestal niet
Als bij de een de band op 26mm valt en bij de ander op 30mm zit er bijna 1 bar verschil in. Neem dan een eventuele afwijking van je meter mee (10%) en je zit dus zo tussen de 0.4 en 1.6 bar verschil. waarbij we denken dat we het over hetzelfde hebben.
Op de MTB heb ik dan wel weer vaak verschil met voor en achter. Maar gek genoeg op de race steeds minder.
In een ander topic gaf ik aan op 28mm te gaan rijden en die moest ik onder de stadsfiets doen volgens havana en @TL
Die mening had ik drie jaar geleden ook totdat ik met 21c velgen ging rijden en de 25mm al op 29.6 vielen.
Een 28mm in de polder hoeft van mij niet perse, maar in de ardennen of ander bergen is het wel fijn.
Het verschil zit hem bij mij een beetje in de korte bochten die vind ik fijner met 25mm dan met een 28mm. Maar een 28mm geeft toch meer vertrouwen en grip in de bergen/heuvels. Als je eens een gat over het hoofd ziet maakt dat niet heel veel uit.
En nogmaals, dat hebben er al een aantal aangegeven. Gewoon proberen onderweg.
Van een wat bredere band wil ik ook niet een te soepele band, dan kom je op zo,n vervelend snijpunt dat je de band harder moet gaan zetten om niet te gaan rollen in een bocht, terwijl je dat net wilt. Met name daarin vind ik bv de grote autofabrikanten veel beter. Michelin en Pirelli. Schwalbe heeft nog de beste tubeless band. Maar ik ben heel benieuwd naar de nieuwe Pirelli.
Ik vraag me ook af hoe (ik heb er nooit op gereden) gebruikers de soepel veloflex gaan vinden op een brede velg in een bredere maat. Misschien valt het mee, maar ik denk van niet