Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Edge 520 of Elemnt of toch de Elemnt Bolt?

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 jul 2017 22:22

Even ter ondersteuning voor de Bolt..... ik lees mijn ipad, iphone, ereader, computerscherm, boeken en tijdschriften met +2,5.
Mijn Bolt lees ik daarentegen probleemloos af zonder bril, met 5 gegevensvelden op het scherm. Ook 7 velden gaat eigenlijk nog goed. Daarboven wordt het moeizaam turen. Navigeren met 2 gegevensvelden op de kaart gaat ook probleemloos zonder leesbril. Schermpje is goed scherp, uitstekend contrast.

Edit:
Vanochtend tijdens m'n ritje even "velden geteld..." Ik rij (bij nader inzien) standaard met 7 gegevensvelden op m'n scherm, en kan dat dus prima lezen zonder bril. 9 velden vergt iets meer turen, maar lukt me nog net zonde bril. Terwijl ik thuis normaal dus lees met +2,5.
Laatst gewijzigd door Hanz Bé op 29 jul 2017 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 jul 2017 08:08

Ik kom zelf van een Garmin Edge 1000 en vind het scherm van de Bolt groot zat, ook met navigeren (waar ik dan 4 datavelden op heb staan).

ArVee
Forum-lid

Gebruikersavatar ArVee 29 jul 2017 18:47

Hoi, ben ik weer sorry. ik zit enorm te dubben tussen de gewone Elemnt en de Bolt.
Jullie hebben allen veelal lovende dingen vermeld over beide.
Daar is zo'n topic natuurlijk ook voor.
De dingen waarover ik dub:
* Het lettertype van de Bolt vind ik mooier d.w.z. de letters zijn wat ronder,
bij de Elemnt zijn deze wat langwerpiger.
* Overal lees ik dat de beide beeldschermen zeer goed afleesbaar zijn, het Elemnt scherm heeft een wat wittere achtergrond en lijkt me nog duidelijker.
* Als ik het navigatiescherm (plattegrond/kruimelspoor) met de pijl bekijk, lijkt de Bolt toch wel een miniem vakje over te houden. ook als je maar 2 displays boven neerzet.
Ik zet bij ons groepje de routes uit en denk dat ik dit veel ga gebruiken.
Ik heb diverse keren gelezen dat dit bij de Bolt wel meevalt, mensen die zelf een leesbril dragen :geek:
* Het uiterlijk van de Bolt vind ik zoals al eerder vermeld mooier, de Elemnt ziet er wat "blokkig" uit.
* De leds aan de zijkant bij de Elmnt weet ik natuurlijk waarvoor die dienen, maar voegt voor mij persoonlijk weinig toe, de bovenste leds lijken me voor de te volgen afslag wel leuk en nuttig. Natuurlijk is dit allemaal heel persoonlijk.
* Ik heb nog nooit met een GPS (plattegrond/navigatie) gefietst, altijd nog het "klassieke" stuurol gehad. Daarom kan het "kleine" navigatievenster bij de Bolt misschien ook wel meevallen.
Iemand toevallig hier op het forum die zowel de Elemnt en de Bolt heeft (of gehad heeft)?
Graag lees ik nog wat ervaringen.
Bikers are not alone

ArVee
Forum-lid

Gebruikersavatar ArVee 29 jul 2017 19:21

Dank je Squuezer, ik heb geen Huawei en Apple iOs.
Ik heb "vroeger" altijd heel goed gezien,
laatste jaren wordt dit minder en lijkt me een leesbrilletje wel nodig :shock:
Maar ja, stoer doen en niet toe willen geven :roll:
Bikers are not alone

ArVee
Forum-lid

Gebruikersavatar ArVee 29 jul 2017 23:42

up ha ha ha
Bikers are not alone

Benergy
Forum-lid

Benergy 30 jul 2017 09:41

Heb sinds 10 dagen ook een Elemnt bolt (waar ik heeeel tevreden over ben) en ook problemen met de ogen.
1 lui oog en voor t goeie oog een leesbril nodig met +2
Vond de sigma rox 5.0 die ik hiervoor had al minder goed afleesbaar en niet doenbaar om onderweg zonder leesbril iets op de smartphone te doen/zien als dat nodig was.
En ja om nou ook altijd tijdens het fietsen een leesbril in je achterzak te stoppen...
Heb daarom destijds een sportbril met een leesgedeelte aangeschaft https://bbbcycling.com/nl/bike-wear/spo ... s/BSG-49PH
Dat werkt fantastisch :winkthumb:
Geen enkel probleem nu met de elemnt bolt.
Zonder bril kan ik best de pagina met de trainingsgegevens aflezen, daar heb ik 5 gegevens staan. dwz de gegevens zelf, niet de kleine lettertjes erboven :D
Maar zonder leesbrilbril de route volgen is wat veel gevraagd :roll:
Echter met mijn sportbril met leesgedeelte op is alles uitstekend te volgen!
Heb hiervoor kort een Teasi gehad, daar was het scherm groter en in kleur.
Ik vind de Bolt echter veel duidelijker te volgen met het pijltjesspoor en de aanwijzingen.
Contrast is goed met achtergrondverlichting aan. Voldoende grote batterij, na een rit van 3 uur met achtergrondverlichting nog 65% batterij.
Natuurlijk werkt een geplande route wel eens niet goed bij een erg ingewikkeld kruispunt oid, of je rijd even fout. Voor mij prima te doen om de juiste route snel terug te vinden. Heb 2 gegevens boven het kaartje staan.
Ik laat de sportbril met leesgedeelte maar zelden thuis, wat een geweldige uitvinding 8-)

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 30 jul 2017 16:05

Zeker als je weg kapitein bent is het van belang dat je snel in éen oogopslag ziet waar je heen moet en in dat geval is de Elemnt net iets prettiger vanwege het grotere scherm.
Met andere woorden je hebt meer (totaal) overzicht met wat je te wachten staat en wat er vervolgens nog aan komt.
Kun je op snelheid de juiste instructie geven zonder dat je de boel op een hoop rijdt.
Heb ook lang lopen dubben over welke van de twee.
Uiteindelijk de Elemnt gekozen en de grootte ervan valt mij in ieder geval reuze mee.
...

ArVee
Forum-lid

Gebruikersavatar ArVee 04 aug 2017 19:56

Zojuist weer een vergelijkingstest gelezen tussen een Garmin 1000 en een Wahoo Elemnt.
Daar werd verteld dat de outfront mount wel erg "wankelt".
Wat vinden de bezitters van een Wahoo Elemnt hiervan, is dit waar?

Hier las ik het: https://torstenfrank.wordpress.com/2017 ... edge-1000/
Bikers are not alone

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 04 aug 2017 21:46

Als je vergelijkt met een Garmin 1000 of twijfelt daaraan, het navigatie gedeelte van een 1000 is gewoon beter/completer.

Als je het navigatie gedeelte buiten beschouwing laat is de Bolt of de ELEMNT een prima apparaat echter vind de noodzaak van de App nog altijd een zwak punt.

De outfront is prima van de Wahoo Bolt en is zeer robuust dus heb er geen enkel probleem mee.
YFood !!!

ArVee
Forum-lid

Gebruikersavatar ArVee 04 aug 2017 22:04

csteenbe schreef: 04 aug 2017 21:46 De outfront is prima van de Wahoo Bolt en is zeer robuust dus heb er geen enkel probleem mee.
Ik heb het over de Elemnt houder, de Bolt houder ziet er inderdaad heel stevig uit en
lijkt samen met de computer mooi uit één stuk.
Bikers are not alone

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 04 aug 2017 23:05

Met die van de Elemnt is ook helemaal niets mis.

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 05 aug 2017 11:48

+1
...

Plaats reactie