Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
uninvitedguest
- Forum-lid
uninvitedguest
09 jun 2017 21:21
Gastheerg schreef: ↑08 jun 2017 20:32
@uninvitedguest: de huidige wetgeving verplicht ons nauwelijks hier (helpen bij een ongeval) in te investeren. Zelfs BHV is een redelijk vrijblijvend iets, Er is immers geen HARDE norm.
Dus zolang er vanuit de wet (wat een kut woord) geen norm is dan is het toch fijn dat er mensen zijn die wel die skills hebben en dan mogen ze die van mij ook presenteren als daar aanleiding toe is.
Ah, zo bedoel je. Indien nodig zal ik het ook zeker niet nalaten om me te presenteren als EHBO'er.
Wat ik er mee bedoel is dat wanneer er al voldoende adequate hulp aanwezig is, ik mij niet op de voorgrond ga plaatsen als zijnde de alwetende EHBO'er.
Ook speelt bij mij mee dat ik helaas uit ervaring weet dat sommige voorvallen op mij toch wel enige impact hebben. Op het moment suprême blijf ik wel redelijk rustig en kan rationeel handelen, maar heb toch wel een aantal situaties meegemaakt waar ik toch wel geruime tijd "last" van heb gehad.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
-
Seriph
- Forum-lid
Seriph
27 jun 2017 15:46
Ik heb ooit een blauwe maandag EHBO gedaan op de zeevaartschool maar daar is niks van blijven hangen. Ik kan er nu niks meer van. Ik kan heel goed 112 bellen en kalm blijven maar voor de rest zal ik er hulpeloos bij staan. Best wel slecht van mijzelf ik zou eens een curcus moeten volgen.
-
vermeulen
- Forum-lid
vermeulen
27 jun 2017 16:53
Recent nog een korte cursus gehad voor een trainersopleiding, in groep 8 heb ik ook EHBO gehad, maar dat was al behoorlijk weggezakt.
Uiteindelijk kun je bij ongelukken vaak niet meer doen dan een ambulance bellen en verdere ongelukken voorkomen.
Verder is het denk ik belangrijk dat iedereen zichzelf bewust is van het "bystander effect": als er iets uitzonderlijks gebeurd, en niemand weet wat er moet gebeuren, kan een hele groep mensen radeloos blijven staan, zonder iets te doen. Iedereen wil wel helpen, maar niemand doet iets, want niemand anders doet iets.
In zo een geval moet één iemand de controle grijpen en mensen persoonlijk opdrachten geven:
"Jij belt een ambulance, jij houdt het verkeer van die kant tegen, jij gaat op die hoek staan om de ambu op te vangen" etc.
Dit heb ik in het echt een keer zien gebeuren toen iemand in het park omviel door een hypo; iedereen geschokt naar elkaar kijken en niets doen.
En nog een handige tip die ik bij de opfriscursus kreeg:
Installeer de EHBO app op je telefoon, daarmee kun je de dichtsbijzijnde AED vinden en een stappenplan voor specifieke situaties.
-
iothecoolmoon
- Forum-lid
iothecoolmoon
30 jun 2017 10:26
Recent hebben we met de fietsvrienden een reanimatiecursus gevolgd. Helaas heb ik nog nooit een opleiding EHBO gehad. Waarom is dit eigenlijk geen verplichte cursus op school en op het werk?
-
hendrikjan
- Forum-lid
hendrikjan
02 jul 2017 19:00
En als je nu naar aanleiding van dit topic denkt, goh misschien is het een goed idee om wat kennis op te doen, wat adviseren de kenners dan? Welke cursus?
-
tommeke14
- Forum-lid
tommeke14
02 jul 2017 23:52
iothecoolmoon schreef: ↑30 jun 2017 10:26
Recent hebben we met de fietsvrienden een reanimatiecursus gevolgd. Helaas heb ik nog nooit een opleiding EHBO gehad. Waarom is dit eigenlijk geen verplichte cursus op school en op het werk?
Ik heb in groep 8 een EHBO cursus gehad. Maar dat is inmiddels 20 jaar geleden.
Ik stop eigenlijk altijd als ik iemand kan helpen. Tot dusver gelukkig nooit spoedgevallen. Wel regelmatig bij valpartijen in koers of trainingskoers geweest, maar gelukkig zijn er ook veel dokters en verplegers die koersen.
Verder wel eens iemand uit de sloot getrokken tijdens een koers en meerdere keren tijdens een ritje iemand geholpen met het verwisselen/vervangen van een bandje. Kleine moeite!
-
bever
- Forum-lid
bever
03 jul 2017 00:06
hier ook EHBO vanuit verplichte BHV cursus voor werk. Ik moet echter zeggen dat de praktische kennis wel snel is wegzakt als ik hem na twee jaar moet herhalen. Ik stop altijd als er een calamiteit is om te zien of ik iets kan toevoegen, maar laat de taak liever over aan iemand met meer skills, als die er bij is.
-
Sanderson11
- Forum-lid
Sanderson11
04 jul 2017 17:01
Ik heb een tijd geleden ook een korte EHBO-cursus gedaan, maar gelukkig heb ik mijn vaardigheden nog nooit hoeven toepassen in de praktijk. Ik zou het graag doen als het nodig was, maar op de een of andere manier voel ik me niet zeker genoeg van de hoeveelheid kennis die ik heb. Ben ook bang dat ik in zo'n panieksituatie nog minder presteer. Hoop dus stiekem dat ik er nooit alleen voor zal staan in zo'n noodsituatie, maar dat er ook mensen met meer EHBO-kennis in de buurt zijn. Beetje zoals de post hierboven dus.